En stribe danske koncerner kan nu melde om stigende vækst i Europa, som for mange af dem er det største marked. Kan Europa endelig levere mere stabil fremgang i en tid med vigende vækst i USA og stigende usikkerhed om Kinas økonomi?

Stribevis af store danske koncerner melder i første kvartal om ny fremgang i Europa. Dermed tegner den hjemlige verdensdel til at blive en mere effektiv stabil vækstmotor i et år, hvor der er stigende usikkerhed om udviklingen i USA og Kina.

Europa er typisk det største eller næststørste af de danske koncerners regionale markeder, og derfor trækker en europæisk fremgang pænt op i deres samlede tal. De virksomheder, der har meldt om særlig fremgang i Europa i første kvartal er meget forskelligartede:

– Den medico-tekniske koncern Ambu opnåede i kalenderårets første kvartal en årlig vækst i Europa på 16 procent, en kraftig stigning fra væksten i det foregående kvartal på 5 procent. Dermed er det især Europa, der trækker hele koncernens vækst op på 14 procent.

– Drikkevaregruppen Carlsberg kan i første kvartal melde om en volumenvækst i sit største marked Vesteuropa på 2 procent, mens Østeuropa faldt 2 procent tilbage, og volumenstigningen for Asien og for hele koncernen var nul. Den europæiske netto-omsætning lå dog lavere end de øvrige regioners, fordi price/mix- forholdet var mindre fordelagtigt. – Headset-virksomheden GN Audio melder om ”meget solid, dobbeltcifret organisk vækst” i Europa i første kvartal, mens høreapparatproducenten GN Hearing tog markedsandele i Europa.

– I pharmakoncernen Novo Nordisk blev den organiske vækst i region Europa i første kvartal på 6 procent, kun overgået af region Kinas 8 procent, mens Nordamerikas var 2 procent. Organisk stod Europa for 37 procent af Novo Nordisks vækst, selv om omsætningsandelen kun er 18 procent. Især Biopharmaceuticals og den såkaldte nye generations insulin klarede sig godt i Europa.

– Smykke-koncernen Pandoras omsætning blev også i høj grad trukket frem af koncernens største marked, Europa, hvor væksten i lokal valuta i første kvartal var 9 procent mod 8 procent for hele koncernen. Især italienere og franskmænd købte smykker. Salget steg dog endnu mere i Kina og Australien, men faldt tilbage i Nord- og Sydamerika.

Service og sourcing tyder på bred fremgang
Virksomheder med brede kundegrupper i europæisk erhvervsliv som servicegiganten ISS, transportvirksomhederne DSV og DFDS og også Solar, der er leverandør til byggeri og industri, giver en indikation af udviklingen i erhvervslivet i Europa og især Nordeuropa

– I ISS var det i første kvartal koncernens største regionale organisation, Continental Europe, der trak frem med en organisk vækst på 4 procent og en vækst i driftsresultatet på 13 procent. I hele gruppen steg både den organiske vækst og driftsresultat med henholdsvis 2,6 og 2 procent.

– DSV’s Roaddivision opnåede en organisk vækst på 6 procent i Europa i første kvartal. Topchef Jens Bjørn Andersen understregede ved fremlæggelsen af kvartalstallene, at DSV har opnået meget ”stærke resultatet i Skandinavien, at Tyskland går overordentligt godt og også Storbritannien, trods Brexit, samt at nogle af de Sydeuropæiske lande, måske med Spanien i spidsen, gør det fantastisk.” – DFDS skriver i sin kvartalsmeddelelse, at ”de europæiske vækstudsigter fortsætter med at understøtte DFDS’ infrastruktur af færgeruter og logistikvirksomheden.” Koncernens fragtvolumen på Nordsøen steg 10 procent og i hele shippingdivisionen med 7 procent.

– Solar, der arbejder i Nordvesteuropa, har for første kvartal meldt om solid organisk vækst på 9,4 procent i Danmark på 9,3 procent i Norge og på 3,9 procent i Sverige med 3,9 procent, i alt har koncernen opnået organisk vækst på 4,6 procent i første kvartal. Alt i alt er der talrige signaler, der tyder på fremgang i Europa. Med en vækst på 0,5 procent i første kvartal har eurozonen uddistanceret USA’s 0,2 procent.

Der krydses stadig fingre
Udsigten til behersket vækst i et USA, hvor mange store danske virksomheder har investeret en del i de seneste år, og usikkerheden om holdbarheden gør fremgangen i Europa afgørende, også for mulighederne for at løsne spændingerne i Eurozonen . Europa har før, senest i perioden 2011-2013, skuffet væksthåbene . Denne gang skulle fremgangen imidlertid, ifølge blandt andre Morgan Stanley, kunne sammenlignes med springet ud af finanskrisen i 2010-11 .

Europa opviser fremgang, men der krydses stadig fingre i både regerings- og direktionskontorer for, at det varer ved.

læs hele udgivelsen her

Morten A. Sørensen
DEL