Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Bang & Olufsen har succes med historisk transformation

Morten W. Langer

fredag 26. januar 2018 kl. 9:02

Sjældent har en stor dansk ikon-virksomhed været så meget ude i torvene og finansielt overlevelsestruet, hvor topledelsen efterfølgende har formået at transformere virksomheden til en mulig vinder i en ekstremt konkurrencepræget branche. Bang & Olufsen har gennemgået en gennemgribende forandring, og nu begynder det for alvor at virke.

Siden årsskiftet er B&O-aktien steget 30 procent, og det sidste nøk på 10 procent kom forleden med aflæggelsen af et overbevisende regnskab for Q2 17/18. Regnskabet viste en omsætningsfremgang på 15 procent for koncernen, især drevet af øget salg i B&O Play. Driftsresultat (EBIT) blev øget fra 37 mio. kr. til 70 mio. kr.

Som tidligere beskrevet i Økonomisk Ugebrev har det ligget i kortene, at ledelsens transformation af Bang & Olufsen nu ser ud til at blive en succes, og det har givet analytikere og investorer tro på mere forude. Analytikerne er med deres konsensus estimat på kurs 130 tydeligvis blevet taget på sengen, og der må forventes en stribe opjusteringer den kommende tid.

Især efter et par skuffende kvartaler for det unge nye brand, B&O PLAY, er der for alvor kommet hul igennem. I investor præsentationen skriver ledelsen, at “the revenue in the B&O PLAY business unit grew 30 per cent and realised a revenue of DKK 483 million. The main growth contributors were existing products such as Beoplay A1, H5 and A9 together with the recently launched Beoplay E8 wireless earphones • B&O PLAY revenue through the B1 and shop-inshop channel grew 21 per cent. Revenue through third-party retail and e-commerce increased by 35 per cent “

Gennembruddet for B&O kommer efter en lang transformationsrejse, som tidligere har været beskrevet i Økonomisk Ugebrev, og hvor der skete et markant skifte i markedets opfattelse for et år siden. I april 2016 skrev vi i forlængelse af Henrik Clausens tiltrædelse som ny CEO: ”På mange måder kan man sige, at Ole Andersen og Tue Mantoni har løst den strategiske omstillingsopgave for B&O, og at der nu skal en mere driftsorienteret styrmand til. Her kan det meget vel vise sig, at den nye CEO fra juli, Henrik Clausen, som kommer fra Telenor-koncernen, er den rette mand.”

B&O’S STRATEGISKE INITIATIVER

B&O Play

Efter en stribe børnesygdomme ser det ud til, at B&O Play rettet mod et yngre publikum er ved at komme på sporet med en bred produktpallette med bærbare produkter, trådløs teknologi og hyppige nylanceringer. På tre år er salget af B&O Play steget fra 60 mio. kr. i tredjepartssalg til forventede en halv mia. kr. i år. Udviklingen vil i høj grad afhænge af antallet af nye tredjepartsdistributører. En mulig booster af B&O Play-salget kan blive Apples overtagelse af elektronikproducenten Beats, hvor Apple har fyret flere tusinde forretninger og skabt en entre for B&O Play. Dette har løftet antallet af PLAYs tredjepartsdistributører til nu 5500, voksende med ca. 500 i kvartalet.

Hullet i TV-forretningen lukkes

I den strategiske tænkning skal salg af TV ikke længere være en kerneforretning. B&O vil fortsat gerne sælge TV, da det er essentielt for concept stores. Men de skal ikke længere selv udvikle og producere disse. Aftalen med LG betyder, at hele produktionen outsources, og det forventes at give en besparelse svarende til en bundlinjeeffekt på 200 mio. kr. i 2017.

Fortsat satsning på kernekompetence inden for lyd

B&O har fortsat unikke kompetencer inden for lyd, som kan tiltrække et meget kræsent og købedygtigt publikum. Sidste efterår blev en ny højttaler, Beolap 90, lanceret til en salgspris på en halv mio. kr. Efter det oplyste forventes et salg i dette regnskabsår på 500 sæt, svarende til en bruttoomsætning på 250 mio. kr. på detailniveau.

Salg af B&Os autolydanlæg til amerikanske Harman for 1,2 mia. kr.

Umiddelbart har salget givet over 1 mia. kr. i kassen, men efter gældsreduktion er der 640 mio. i kassen. Derudover er selskabet sikret royalties de næste tyve år. Sælges B&O lydanlæg til nye bilmærker, vil det give ekstra. Harman har faktisk oplyst, at der var solgt B&O lydanlæg til nye bilmærker.

Aftale med HP og salg af Icepower vil give licensindtægter

Salget af datterselskabet Icepower skete til en lavere pris, end analytikerne havde forventet, for 32 mio. kr. mod forventet over 100 mio. kr. Forklaringen er, at licensdelen af Icepower er flyttet op i B&O’s moderselskab. Herfra forventes licensindtægter på mindst 15-20 mio. kr. årligt fra nye aftaler med HP og LG.

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Controller/økonomimedarbejder – få den brede vifte af økonomiopgaver
Region H
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank