Finans

Mærsk: Ny guldalder – eller tilbageslag allerede i 2021?

Morten Sørensen

mandag 23. november 2020 kl. 10:15

Det er gået stadigt bedre for Mærsk i virusåret. Markedet er nu så godt, at koncernen forudser, at fjerde kvartal vil levere 35 pct. af årets i forvejen flotte indtjening. Sejler containerrederierne ind i en ny guldalder, eller ser vi en række overraskende engangseffekter efter de store lockdowns i foråret? Fagredaktør Morten A. Sørensen tegner et billede af fremtiden for Mærsk.

Hvorfor steg Mærsk-aktien ikke mere? Det kunne man umiddelbart spørge sig selv efter udsendelsen af en flot tredjekvartals-meddelelse, der kom samtidig med en opjustering for hele 2020. Kursen på aktier i A.P. Møller – Mærsk rokkede sig ikke meget. Den lå både før og efter udsendelsen af kvartalsmeddelelsen omkring 18 pct. over niveauet for et år siden – men stadig væsentligt under niveauet i 2017.

Efter ugens opjustering ventes nu ellers et ebitda på 8-8,5 mia. dollars i 2020. Det er henved 3 mia. dollars mere, end Mærsk har præsteret i det bedste af de forudgående seks år. Det aktuelle gode marked betyder, at op til 35 pct. af årets indtjening vil komme i fjerde kvartal, mod 26 pct. sidste år.

Hævder sig i konkurrencen
Årets stribe af opjusteringer er ledsaget af aktionærvenlige signaler: CEO Søren Skou understreger igen og igen, at A.P. Møller – Mærsks opgave er at generere cash. I denne uge varsledes desuden et tilbagekøb af aktier modvarende 10 mia. kr. – svarende til omkring 5 pct. af markedsværdien.

Mærsk hævder sig også i konkurrencen. Rederiet har i tredje kvartal overhalet sin tyske konkurrent Hapag-Lloyd på ebitda-marginen, efter at Hapag-Lloyd i flere kvartaler har ført an, målt på denne parameter.

Mærsk er – hvis man skal tro Søren Skou – inde i en stime af gode resultater, som kan fortsætte i 2021, hvor markedet igen kan være tilbage på 2019-niveauet, efter et volumenfald på 4-5 pct. i år.

Optimismen deles tilsyneladende af CEO Rolf Habben Jansen fra Hapag Lloyd. Han vurderer, at opsvinget i containertrafikken her i slutningen af 2020 er drevet direkte af forbrugernes efterspørgsel. Virksomhederne har endnu ikke haft mulighed for at genopbygge lagrene efter krisen.

Den genopbygning kommer først i de kommende kvartaler og vil understøtte de globale fragtmængder, som tænkeligt vil blive yderligere løftet af, at mange virksomheder nu af hensyn til forsyningssikkerheden vil satse på større lagre end før krisen.

Rolf Habben Jansen antyder med sine kommentarer også, at rederierne har lært at være ”rationelle” efter et tiår med dårlige resultater. De skærer nu hurtigt i kapaciteten, når markedet går ned, og de har opgivet den vilde jagt på markedsandele.

Andre er noget mere i tvivl om 2021, sådan som det bl.a. er blevet beskrevet af det amerikanske Journal of Commerce. Selv om overkapaciteten på containermarkedet overraskende er næsten forsvundet i løbet af 2020, er der vigtige markedsiagttagere, der tvivler på, at 2020 vil stå som indledningen til en ny guldalder for de store container-rederier.

De væsentligste årsager til de gode prognoser for 2020 er stigende fragtrater og faldende priser på bunkerolie, men også en vis genopretning af transportmængderne. Det er variabler, der erfaringsmæssigt hurtigt kan ændre sig.

Positive engangsfænomener
Den tyske logistik-gigant DHL forklarer i den seneste af sine regelmæssige analyser af containermarkedet disse måneders stigende containertrafik med engangsfænomener: Med en catch up-effekt efter de alvorlige lockdowns i foråret, med forstyrrelser af luftfragtmarkedet, der gavner søtransporten, med en stærk stigning i efterspørgselen efter hygiejneprodukter, og med at forbrugerne under viruskrisen bruger penge på at købe varer frem for at rejse.

Ifølge Sydbank må det gode tredje kvartal i containerrederierne desuden forklares med, at mange virksomheder stadig har ”kaotiske” forsyningskæder.

Analysefirmaet IHS Markit tror, at det aktuelle opsving i international handel kan være et tegn på et bounce and fade-mønster. Kina har drevet verdensøkonomien frem siden foråret. Men stigningen i Kinas import og eksport kan vise sig midlertidig: Desuden bliver den kinesiske betalingsbalance stadig mere positiv, hvilket antyder, at andre økonomier ikke har synderlig glæde af det kinesiske opsving.

Mest bekymrende er det ifølge IHS Markit, at stigende ubalance i den globale handel samt handels- og teknologikonflikter kan få USA og nøglelande i Europa og Asien til at gribe ind i de etablerede handelsmønstre. Den vigtigste risiko for verdenshandelen – og containerrederierne – er i det perspektiv en tendens til øget protektionisme.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 299 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Finans

PKA og PFA hemmeligholder afkast på verdens største vindmøllepark

Åbenheden og gennemsigtigheden er på retur i pensionsbranchen, der ellers i de seneste 20 år har arbejdet hårdt på at oplyse stadigt mere om ordninger og af­kastet på dem….
Finans
Børsprofessor: Certified Advisors på First North bør godkendes af Finanstilsynet
Samfundsansvar
ØU’s Klimabarometer: Det danske samfund i solid fremgang på klimahensyn
Samfundsansvar
Globale ESG-tendenser 2021: Fokus på virksomheders ESG risici og modstandsdygtighed overfor klimarisici, samt ESG effekter på obligationsmarkedet
Finans
Bankekspert: Bankerne overkapitaliserede, ”sparer op” til kæmpeudbytter næste år
Samfundsansvar
A.P. Møller Holding øjner gennembrud for grønne børsnoteringer
Aktieugebrevet Invest Logo
Formue
Investeringsfonden AktieUgebrevet Invest gav et afkast på 32 % i 2020
Formue
Norwegian afslører detaljer i redningsplan: Her er vores opdaterede kursmål
Samfundsansvar
AkademikerPension hæver barren for aktivt ejerskab
Formue
Bullish eksperter? Derfor får vi ikke et januar rally i år
Formue
Analytikerne udpeger her 43 danske udbytte-aktier i 2021
Finans
Venture: Nyt marked for salg af ejerandele med kæmperabat
Samfundsansvar
Sasja Beslik: Danske virksomheder langt fra Parisaftalens klimamål
Ledelse
Mærsk går enegang, udskyder grøn flådefornyelse og satser på cash flow
Finans
First North-rådgivere: De har haft succes, og de har haft fiasko

Seneste nyt

Samfundsansvar
EU Sustainable Finance truer den danske ledelsesmodel
Samfundsansvar
Globale ESG-tendenser 2021: Investorenes dilemma, incitamentsordninger og nye EU-regler
Samfundsansvar
Store forskelle i landes tilgang til grøn finanspolitik
Ledelse
Trends 2021: Danske Largecap lagde i 2020 byggeklodser til nye strategier
Formue

ØU Trader: Økonomisk Ugebrevs Portefølje slutter 2020 med +44%, 7%-point bedre end markedet

Økonomisk Ugebrevs Portefølje slutter 2020 med et afkast på 44 % – mod  afkastet i Copenhagen Benchmark på 36,9%. Altså godt syv procentpoint bedre end benchmark. Ca. 70 procent…

Aktuel artikelserie

KlimaBarometer for Dansk Økonomi

KlimaBarometeret er en konjunkturindikator, der følger bæredygtige udvikling i Danmark. Barometeret viser udviklingen på baggrund af tre underliggende indikatorer: 1: Bæredygtig Forbrugeradfærd, 2: Den Grønne Energiomstilling og 3: Investeringer i Klima og Miljø. Barometeret sammenlignes

Andre artikelserier

KlimaBarometer for Dansk Økonomi
ESG analyser
Sustainable Finance
Samfundsansvar
Pensionsselskaber har milliarder investeret i globale selskaber, som ignorerer klima
Finans
Rating: Her er vinderne blandt de 100 største unoterede selskaber
Ledelse
Erhvervslivets resultatskabere: Topchefer, vi lagde mærke til
Ledelse
MT Højgaard næsten i mål med turn around: Problemprojekter tæt på afviklet
Formue
Waturu ejere forsøger ny børsnotering, denne gang i Norge
Finans
Engelsk crowdfunding-platform på vej med seks danske startups
Ledelse
NYTÅRSBREV FRA CHEFREDAKTØREN: Vi skærper profilen og tilpasser os ny omverden
Samfundsansvar
Exxon offentliggør scope 3-emissioner for første gang
Ledelse
Få gratis adgang til Bestyrelsesguiden med 700 artikler om Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formue
Langers Skarpe: Sådan gik det mine fem vinderaktier 2020, udpeget primo januar 2020
Ledelse
2021: Her er årets Temaer, Surveys og Kortlægninger i Økonomisk Ugebrev Ledelse
Finans
Temaer 2021: Her er årets temaer og brancheanalyser i ØU Finans
Samfundsansvar
2020 blev rekordår for bæredygtige fonde
Finans
Provinsbanker i fusionsspillet fik aktieplusser i 2020, stort set resten dykkede

Seneste nyt

Finans
Tema: Store skadesforsikrings selskaber smadrer de fleste mindre selskaber
Finans
Bagmænd bag store forsikringskonkurser i gang med nyt forsikringseventyr

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Hvordan skal erhvervsejendomme vurderes i fremtiden?
Fødevarestyrelsen påbegynder udbetalinger til minkavlerne – her er vores guide i forbindelse med den påbegyndende udbetaling
Ny normalvedtægt for ejerforeninger
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Skriv til os på: [email protected]
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Sundkaj 125, 3. sal
Nordhavn 2150

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]
X