Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Gennembrud for Carlsberg: Løber fra konkurrenterne

Morten Sørensen

onsdag 07. juni 2023 kl. 11:55

Gennembrud for Carlsberg: Løber fra konkurrenterne

Det store salgsvolumen spiller stadig en rolle for indtjeningsevnen i bryggeribranchen. Men udnyttelse af salgs- og produktionsapparatet gennem salg af nye spændende produkter er blevet vigtigere. Carlsberg fremstår som godt rustet til forandringerne.

En hurtig og kreativ tilpasningsevne er ved at blive lige så vigtig som store volumener, som de store globale ølkoncerner ellers har jagtet intenst siden årtusindeskiftet.

Det har allerede i de seneste år givet mindre danske spillere som Royal Unibrew en konkurrencefordel, men også Carlsberg er tydeligvis begyndt at indstille sig på en tid, hvor omstillingsevne er blevet stadigt vigtigere. Det viser sig i nøgletallene for 2022 og for 1. kvartal 2023, hvor den organiske vækst i 1. kvartal ligger over konkurrenternes. Det kan dog til dels forklares med et lavt sammenligningsgrundlag, idet 1. kvartal 2022 var præget af et tilbageslag i Ukraine for Carlsberg.

Men nok så afgørende er det, at Carlsberg får mere ud af sit samlede kapitalapparat end konkurrenterne. Koncernens afkastningsgrad (driftsresultat i procent af den gennemsnitlige balance) lå i 2022 på 9,5 pct. mod AB Inbevs 6,9 pct. og Heinekens 8,9 pct. Kun det mindre Royal Unibrew overgår her Carlsberg med en afkastningsgrad på 11,8 pct. Det er i sig selv en overraskende udvikling, idet den produktion i større skala, som de langt større rivaler Heineken og AB Inbev kan opvise, også burde give en mere effektiv udnyttelse af det samlede kapitalapparat.

Det tyder på, at volumen ikke længere er et helt så afgørende succesparameter, som det blev anset for at være i begyndelsen af århundredet.

Faldende ølforbrug
Efter de mange store og dyre opkøb i 00’erne begyndte det globale ølforbrug at falde.

Det toppede i 2010, hvor det globale ølforbrug per indbygger nåede 26,7 liter. Derefter faldt det og er nu kommet under 24 liter.

Bryggeriernes virkelighed bliver mere som modebranchens: De skal løbende komme med noget nyt, og de skal tilpasse sig udviklingen i forbrugernes livsstil, der går i retning af premiumprodukter, produkter med en helt særlig identitet og drikkevarer uden alkohol.

Carlsberg har i de seneste år udviklet specialprodukter – også ikke-alkoholiske – og købt rettigheder og mindre varemærker, der kan supplere det nuværende udbud og produceres og sælges af den eksisterende organisation.

Således har Carlsberg netop overtaget rettighederne til Kronenbourg i Storbritannien (i forvejen ejer Carlsberg Kronenbourg-mærket i hjemlandet Frankrig) og har betydelig succes med det amerikanske mærke Brooklyn, som Carlsberg har købt rettighederne til i Europa og dele af Asien.

De store bryggeriaktørers succes er traditionelt blevet målt på deres evne til – ikke mindst ved hjælp af lånefinansiering – at placere sig tungt med store markedsandele og produktionsanlæg i så mange markeder som muligt. Det har naturligvis stadig betydning.

Men i et marked, hvor det traditionelle ølsalg udvikler sig meget trægt, bliver det nok så vigtigt for branchens nye topfolk at satse endnu mere på god alternativ udnyttelse af det eksisterende kapitalapparat ved hjælp af agilitet og kreativitet. Den proces er tilsyneladende allerede i gang. At Carlsberg i det seneste år frem til og med 1. kvartal 2023 er ved at have fundet en ny position overfor rivalerne, viser sig især i udviklingen i selskabernes aktiekurser. Carlsberg B-aktien er over det seneste år steget 26 pct., Heinekens 13 pct., AB Inbevs 7 pct. og Royal Unibrews 4 pct.

Det betyder, at Carlsbergs indtjening og salg nu værdisættes på niveau med – eller højere end – de større konkurrenters. Det er en slags historisk gennembrud for koncernen.

Morten A. Sørensen

Aktuel kurs 1046,50

Kursmål (6 mdr.) 940,00

Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser

Carlsberg - konkurrentnøgletal

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank