Læs dybdeborende analyser af Pandoras Q1 regnskab i næste uges udgaver af ØU Ledelse og ØU Formue
Konsensus estimater indsamlet af Pandora selv viser en Q1 eps-forventning på 10,0, mens LSGE’s analytiker forventning er 12,0
Fra Pandora (frit oversat)
Pandora leverer 18 % organisk vækst i 1. kvartal – hæver omsætningsforventningerne for 2024
Finansielle højdepunkter
•
Anden fase af Pandoras Phoenix-strategi er kommet godt fra start. Øgede investeringer øger brandets ønskelighed og viser Pandoras position som et komplet smykkemærke.
•
Fortsat momentum, hjulpet af den tidlige genopbygning af brandet, driver stærk handel i 1. kvartal 2024; organisk vækst ender på 18% med Like-for-like (LFL) vækst på 11% og netværksudvidelse på 5%.
•
I absolutte tal steg omsætningen med DKK 1,0 mia. sammenlignet med 1. kvartal 2023.
•
LFL-vækst på europæiske nøglemarkeder på 9%, USA forblev solid på 9% og Resten af Pandora på 18%.
•
Bruttomarginen nåede et nyt rekordhøjt niveau på 79,4 %, +190bp i forhold til 1. kvartal 2023, understøttet af kanalmix, prissætning og effektivitetsgevinster samt en vis medvind fra sølvpriser og valutakurser.
•
EBIT-marginen for 1. kvartal 2024 landede på 22,0 %, +50bp før sidste år, hvilket afspejler den stærke vækst, der mere end opvejede det planlagte opsving i markedsføringsinvesteringer som led i genopbygningen af brandet.
•
Gearing forbliver lav ved en NIBD/EBITDA på 1,3x. I begyndelsen af februar igangsatte Pandora et nyt aktietilbagekøbsprogram på DKK 4,0 milliarder, og i 1. kvartal 2024 steg EPS 18% i forhold til sidste år.
Om hele året oplyser ledelsen:
Opgraderede omsætningsudsigter efter godt strategisk momentum
På trods af vedvarende makroøkonomisk usikkerhed har Pandoras strategiske initiativer, forankret i Phoenix-strategien, givet lovende resultater. Pandora afspejler det strategiske momentum og løfter sin organiske vækstguide.
Pandora sigter nu mod en organisk vækst på 8-10% (tidligere 6-9%) og en EBIT-margin på omkring 25%. Det nye organiske vækstinterval afspejler det gode strategiske momentum på forskellige vækstinitiativer, delvist opvejet af det hårdere sammenligningsgrundlag i 2. halvår 2024 og det bredere makroøkonomiske miljø. Den lave ende af det nye indikatorområde for organisk vækst ville kræve en svækkelse af det makroøkonomiske miljø i forhold til i dag.
Forventningerne til EBIT-marginen for 2024 er uændret på “omkring 25%”. Byggestenene inkluderer en positiv effekt fra den profitable udvidelse af Pandoras butiksnetværk, der forventes at tilføje 50bp (tidligere 40bp).
“Driftsgearing, fratrukket investeringer” forbliver nogenlunde uændret i forhold til den oprindelige guidance for 2024. Den driftsmæssige gearing forbundet med de højere omsætningsforventninger vil blive geninvesteret i blandt andet asiatiske markeder, generelle marketingaktiviteter og let accelereret fremadintegration. Pandora har en lav penetration på mange asiatiske markeder, og Pandora vil i løbet af 2024 tage de første skridt til at etablere en stærkere position i blandt andet Japan og Sydkorea. Dels på grund af dette og dels på grund af indfasning af omkostninger generelt, EBIT-marginen i 2. kvartal. og 3. kvartal 2024 forventes at være lidt under sidste år.