Shipping-analytikere får stigende tiltro til, at overkapaciteten i containerbranchen nu bliver mindre. Det kan sammen med fortsat kapring af markedsandele give Maersk Line fremgang i 2017, efter at 2016 udviklede sig til endnu et skuffende år. 

“We are, we believe, at an inflexion point,” sagde CFO Jakob Stausholm fra A.P. Møller-Mærsk onsdag til aktieanalytikerne. Den holdning til det globale marked for containertransport gennemsyrede virksomhedens præsentation af årsregnskabet. Troen på, at 2017 kan blive væsentligt bedre end 2016, deles af flere shippinganalytikere, men aktiemarkedet synes stadig usikkert. Med signalet om, at bunden er nået, sætter CFO’en og CEO Søren Skou koncernens nyvundne troværdighed på en afgørende prøve.

Bundlinjen for 2016 understregede, at koncernen har brug for et vendepunkt. Det samlede underskud på rekordbeløbet 1897 mio. dollar skyldtes ganske vist primært nedskrivninger i Maersk Drilling og Maersk Supply Service. Men Maersk Line leverede alene et negativt underliggende resultat (uden særlige poster som for eksempel nedskrivninger) på 384 mio. dollar, heraf minus 155 mio. dollar i fjerde kvartal.

Optimismen skal holde
For transportdivisionen med Maersk Line, APM Terminals, Damco og Svitzer, som vil udgøre fremtidens A.P. Møller-Mærsk, blev det underliggende kvartalsresultatet alt i alt minus 41 mio. dollar, mod minus 19 mio. dollar i fjerde kvartal 2015. Så optimismen skal holde, vendepunktet skal blive tydeligt, og der skal være klare tegn på fremgang, hvis Mærsk-aktien skal komme godt gennem de næste måneder.

Topcheferne understregede, at Maersk Line er gået ind i 2017 med et stærkt momentum i fragtmængderne, efter at rederiet leverede en imponerende volumenvækst på 12,4 procent i fjerde kvartal. Det var væsentligt mere end forventet og demonstrerede, at Maersk tog markedsandele. Men de gennemsnitlige fragtrater skuffede, fordi Maersk Line i forhold til branchen generelt er mere eksponeret mod nord-syd-ruter end til øst-vestruter.

Årsregnskabet sendte Mærsks B-aktie ud på en gyngetur. Onsdag gik faldt kursen med 4,9 procent, men torsdag og fredag frem til kl. 10 genvandt den mere end det tabte med stigninger på henholdsvis 4,2 procent og 2,5 procent til niveauet 11.800. Forventningerne til verdensøkonomien, verdenshandelen og containerbranchen svinger næsten fra dag til dag i denne tid.

Shippinganalytikere fra brancheeksperterne Alphaliner og Drewry bekræfter, at især det enorme problem med overkapacitet i containerbranchen kan være ved at blive mindre – hvilket måske ikke er tilstrækkeligt afspejlet i containerrederiernes aktiekurser: ”It is the changes in the supply side dynamics that drive industry profitability. This key principle is often overlooked and stock prices fail to anticipate shifts in the supply side,” understreger Drewry-analytikeren Rahul Kapoor i en analyse.

Han fremhæver, at ”container shipping is undergoing a massive supply side normalisation after years of supply growth, we expect return expectations to rise owing to the shifts.”

Alphaliner understreger at: “The global containership fleet recorded the lowest annual growth rate ever in the industry’s history as it increased by only 1,5 per cent to reach 20,27 million TEU at the end of 2016.” Den globale overkapacitet faldt fra toppen på 1,59 mio. TEU (tyvefods containere) i oktober 2016 til 1,42 mio. TEU ved udgangen af året. Maersk Line forudså på sin kapitalmarkedsdag i december, at overkapaciteten i 2022 kunne være faldet til en mio. TEU, og den prognose er siden blevet lidt mere sandsynlig. Alligevel advarer Alphaliner om, at “The surplus capacity overhang remains the industry’s biggest headache, especially with some 1,7 million TEU of new capacity due in 2017.”

Kapaciteten tilpasses
Efter at have bidraget kraftigt til overkapaciteten i tidligere år trækker Maersk Line nu selv den anden vej. Maersk deltager i konsolideringen af branchen med opkøbet af Hamburg Süd, og har netop udsat leveringen af ni nye containerskibe med en kapacitet på hver 14.000 TEU, så det sidste nu bliver leveret i slutningen af 2018 i stedet for slutningen af 2017. Drewry konkluderer i sin analyse fra januar: ”We believe the stress levels for the shipping sector will ease significantly in 2017, primarily driven by supply normalisation, with real profitability and returns emerging over the next 12-18 months.”

Hvis Drewry får ret, vil det for alvor underbygge den nye Mærsk-ledelses troværdighed og lægge en solid grund for det nye transportfokuserede A.P. Møller-Mærsk.

Morten A. Sørensen

DEL