Smykkekoncernen Pandora leverede et overraskende flot Q1-regnskab, og aktiekursen fik et spark op på fire procent umiddelbart efter regnskabet ved markedsåbningen onsdag, som dog hurtigt blev ændret til et minus. De store investorer hæfter sig ved nogle få sætninger i regnskabet, som har udløst stor nervøsitet for, hvad der ligger forude. Chefredaktør Morten W. Langer har kigget nærmere på regnskabet.
Umiddelbart er det aflagte regnskab for første kvartal fra Pandora mere end godkendt: Omsætningen landede på 5,69 mia. kr. mod analytikernes forventning om 5,18 mia. kr. Og EBIT-driftsresultatet blev 1.310 mio.kr. mod forventet 1.127 mio. kr. Altså markant bedre end forventet, og det var det, der ved markedsåbningen onsdag gav aktiekursen et solidt kursløft.
Men det gik hurtigt ned ad bakke med aktiekursen igen, og selvom Pandora har leveret flot i årets første kvartal, er der også meget fokus på markant øget usikkerhed om de næste kvartaler.
Ledelsen skriver indledningsvist om resultatet, at ”despite negative impacts from the war, cost inflation, potential impact on consumer demand due to inflation and higher interest rates as well as COVID-19, organic growth is now expected to be 4-6% (was 3-6%) while EBIT margin guidance is unchanged at 25.0-25.5%. The financial guidance for 2022 is subject to elevated uncertainty. In spite of inflation and increasing interest rates, consumer demand generally remained healthy during April.”
Altså en moderat opjustering for helåret af både top og bund, som med stor sikkerhed kan udløse flere opjusteringer hen over året, da Q1 var markant bedre end forventet. Men så kommer minusserne: For det første henviser ledelsen til ”potentielle effekter på privatforbruget” i kølvandet på højere inflation og vigende forbrugertillid. Med stigende priser på fødevarer, energi og meget andet, kan der let ske det, at der er færre penge til at købe Pandora-smykker for.
Det overraskende er i virkeligheden, at salget af Pandoras smykker i den grad har holdt momentum i året første kvartal. USA leverede fortsat moderat vækst i forhold til første kvartal 2021, mens de store europæiske markeder præsterede kæmpe vækstrater på 30-40 procent. Men ledelsen løfter en lille del af sløret for, hvordan salget har udviklet sig i april: Det oplyses, at efterspørgslen generelt fortsat var ”healthy” i april, hvilket ikke opfattes som overdrevet godt, nærmest tværtimod.
For USA, som står for 29 procent af Pandoras samlede salg, oplyses følgende i regnskabet: ”The US performance in Q1 is in line with the expectations laid out in the guidance for 2022( ..) The stimulus checks were initiated in March 2021 and Q2 2021 was the strongest quarter in Pandora US last year and thereby the toughest comp base.”
Det skal sammenholdes med, at den amerikanske forbrugertillid er den laveste i ti år, også selvom april-tallene overraskende viste en lille fremgang.
I det hele taget er årets udvikling præget af betydeligt større usikkerhed end tidligere, og det afspejles nok også i det forhold, at ledelsens årsopjustering er overraskende lille. Den formelle opjustering lyder på en omsætningsvækst på 4-6 procent, mod tidligere 3-6 procent med samme overskudsgrad. Sidste år udgjorde førstekvartalssalget 19 procent af årets samlede omsætning. Forudsættes seks procent salgsvækst i år, udgør omsætningen i første kvartal 23 procent af årsforventningen.
Så selv med et måltal i den høje ende af ledelsens forventning har første kvartal allerede leveret 20 procent mere end samme periode sidste år. Med andre ord skal det gå temmelig galt i de resterende kvartaler, eller også går ledelsen med livrem og seler med en god sandsynlighed for opjusteringer senere på året.
Den positive udvikling trækkes langt hen ad vejen af stor salgsvækst på de store europæiske markeder. To store potentielle drivkræfter ligger fortsat underdrejet, nemlig dels vækstmulighederne i Kina, som vi har beskrevet i en tidligere analyse, og dels en global udrulning af diamant-konceptet, Brilliance, som endnu ikke er startet rigtigt.
Ledelsen skriver: ”Pandora Brilliance delivered DKK 9 million revenue in Q1 2022. Pandora is currently preparing for the sequential global roll out later this year using the learnings from the UK test launch. No new initiatives or tests were conducted in Q1 2022.” Det kinesiske marked er endnu ikke kommet tilbage for Pandora. Ledelsen skriver: ”The performance in China continues to be unsatisfactory and negatively impacted by COVID-19.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Tilgå ØU hvor du er - med fuld adgang til web og e-magasiner.
299,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her