Den generelle opfattelse er, at der er et konsolideringsspil i gang i den danske dagbladsbranche, som også kan omfatte nordiske aktører som svenske Bonniers, norske Schibsted og finske Alma media samt den danske mediekoncern Aller. Indtil videre er det blevet ved kaffemøderne. Økonomisk Ugebrevs regnskabsanalyse af de aktuelle regnskaber viser, at dagbladenes økonomi er markant forbedret efter et år med store besparelser og massive fyringsrunder. Det har taget presset af behovet for konsolideringer, vurderer medieeksperten Steffen Damborg på baggrund af kilder i branchen. Vi søger her at identificere ”Best of the Rest”, altså hvem der står stærkest og svagest i en eventuel fremtidig konsolidering, skriver chefredaktør Morten W. Langer.
I opgøret om at skabe lønsomme dagbladsforretninger var der sidste år fremgang over hele linjen blandt de store og mellemstore aktører, som i flere år har døjet med at skabe profitabel drift på at drive og udgive dagblade.
Det Nordjyske Mediehus placerer sig i konsolideringsopgøret markant bedre end de andre udfordrede dagbladsforretninger JFM, Sjællandske Medier og Midtjyske Medier. Den nordjyske medieforretning leverede flot fremgang i moderselskabets lønsomhed til fire pct. sidste år mod minus seks pct. året før. Driftsresultatet blev løftet 43 mio. kr. på trods af tilbagegang i omsætningen på 31 mio. kr. til 402 mio. kr. hvilket svarer til 2/3 af koncernens samlede omsætning. Bag forbedringen var både et bedre bruttoresultat, og lavere personaleomkostninger. I moderselskabets dagbladsaktiviteter blev antal ansatte beskåret med 37, eller knap ti pct.
Det Nordjyske Mediehus skriver, at ”Den øgede digitale konkurrence på annoncemarkedet præger fortsat resultatet af de nordjyske medieaktiviteter, og annoncetab på print er fortsat gældende, hvilket ikke opvejes af stigning på digitale medier endnu (…) Virksomhedens strategiske valg om at bevæge sig ud af printudgivelser hen over tre år, medvirker til en øget – men kalkuleret – nedgang i abonnementsindtægterne fra print, hvor konvertering- og ny salg til digitale udgivelser er steget i 2024. Konvertering til digitale udgivelser og ny salg kan dog ikke kompensere det tabte omsætningsniveau fra printudgivelserne endnu.” Samlet placerer den forbedrede lønsomhed virksomheden stærkt i de konsolideringsforhandlinger, som menes at pågå med alle de større danske dagbladsmedier, måske med undtagelse af JP/Politiken, Dagbladet Børsen og Kristeligt Dagblad, hvor de to sidstnævnte på basisforretningen leverer både vækst på toplinjen og bundlinjen med stærk lønsomhed, baserer på deres stærke nichefokus på for henholdsvis erhverv og etik, værdispørgsmål og kulturliv.
Sjællandske Medier synes at være kommet ud af den livstruende krise sidste år, hvor der blev skabt plus på driften med en overskudsgrad på to pct. mod minus elleve pct. år før. Altså en massiv forbedring. Omsætningen dykkede otte pct. til 392 mio. kr. og den forbedrede lønsomhed kom i hus ved blandt andet at skære 100 fuldtidsansatte, så der nu er knap 400 tilbage – mod 361 i Nordjyske Mediers moderselskab med stort set samme omsætning.
Ledelsens CEO skriver i regnskabet, at ”Omsætningen faldt i 2024 med 36,4 mio. kr. til 392,1 mio. kr. Langt den største del af faldet, 25 mio. kr., kan henføres til faldende annonceindtægter på print som følge af det fortsat udfordrende annoncemarked. Til gengæld steg digitale abonnementer og annonceomsætning væsentligt, men uden at det har inddæmmet det markante fald på print.”
Videre hedder det, at ”Virksomheden har igennem de senere år og også i 2024 gennemført en turn-around og gennemført en digital transformation, som har betydet opkøb i teknologier og AI og lukning af trykkeriet i Ringsted. Nye systemer og processer, automatisering og brugen af AI har gjort, at selskabet har kunnet tilpasse organisationen og reducere omkostningerne. Det er samtidig med, at Sjællandske Mediers fysiske position på Sjælland er bevaret og udbygget digitalt.”
Omkostningsniveauet i forhold til 2023 er reduceret med godt 76 mio. kr. Og samlet er omkostningsbasen reduceret med 150 mio. kr. de seneste to år, oplyses det.
Overordnet skriver ledelsen, at ”I 2024 var branchen og Sjællandske Medier fortsat udsat for store markedsmæssige udfordringer, men det lykkedes i væsentlig grad at imødegå konsekvenserne heraf i kraft af store tilpasninger og besparelser.” Ledelsen forventer i år et nulresultat før skat.
JFM kæmper fortsat med at skære lige så meget i omkostningerne, som omsætning falder i moderselskabet, der udgiver mediekoncernens 15 dagblade og et større antal lokalaviser. Omsætningen i moderselskabet dykkede sidste år tre pct. til 1206 mio. kr., mens bruttoresultatet styrtdykkede ti pct. til 619 mio. kr. Det var altså ikke muligt at kompensere den faldende omsætning i omkostninger til tryk, distribution og anden basal produktion.
Kun en større beskæring i personaleomkostningerne på 60 mio. kr. og en reduktion i medarbejdertallet på 137 til 1136, eller med elleve procent sikrede et næsten uændret EBITDA-resultat, der gik fra plus to til minus seks mio. kr. Antageligt vil den store reduktion af antal medarbejdere i moderselskabet først få fuld positiv årseffekt i 2025, hvorved alt andet lige må forventes et bedre driftsresultat.
CEO Jesper Rosener skriver i regnskabet, at ”2024 var som tidligere år præget af et vanskeligt annoncemarked, hvor den strukturelle nedgang for printannonceringen fortsatte. JFM er med udgivelse af 15 dagblade og 38 ugeaviser naturligt påvirket af en sådan udvikling. For koncernen betød nedgangen i annoncemarkedet en negativ resultatpåvirkning på mere end MDKK 35 og var den væsentligste negative påvirkning af årets resultat i forhold til året før. JFM foretager løbende tilpasninger af omkostninger for at imødekomme den strukturelle udvikling på både annoncemarkedet og markedet for indholdssalg på print.”
JFM har i 2024 udarbejdet en treårsplan, som over perioden 2025-2027, skal reducere JFM’s omkostninger med op til 180 mio. kr.: ”De planlagte omkostningsreduktioner og den fortsatte udvikling skal sammen stille JFM stærkere i forbindelse med den digitale transformation af koncernens kerneforretning”, oplyses det.
Forretninger udenfor moderselskaberne
Generelt har de fleste dagbladsselskabers hovedforretning, nemlig udgivelse af dagblade og ugeblade i print og digitalt, de seneste år været vigende med nogle få undtagelser. Derfor har flertallet af selskaber forsøgt at opbygge sideordnede forretninger, herunder udvikle nye selvstændige redaktionelle udgivelser.
ØU har gravet i, hvordan det går med disse sideordnede forretninger, udenfor moderselskaberne:
Det Nordjyske Mediehus har størst succes med denne strategi: Mediekoncernen fastholder EBITDA-plusset sidste år i forhold til året før på 15 mio. kr. Største aktivitet udenfor moderselskabet er Nordiske Medier, der leverede et EBITDA på 17 mio. kr. som året før med en omsætning på uændret 97 mio. kr. Andre aktiviteter med en samlet omsætning på ca. 100 mio. kr. bidrog ikke samlet set til EBITDA-resultatet, blandt andet Nordiske Fagmedier i Sverige og Norge.
Om det igangværende regnskabsår skriver ledelsen ved CEO Morten Vinther Jensen: ”Den strategiske retning og udvikling for de nordjyske medieaktiviteter vil fortsætte i 2025 med fortsat kalkuleret omsætningsfald på print, mens virksomhedens omlægning af markedsføringsforretningen i 2024 vil generere flere og større digitale indtægter i det kommende regnskabsår.”
Det oplyses videre, at nye abonnenter især er digitale brugere, hvilket vil reducere virksomhedens omkostningsniveau til tryk og distribution i 2025, mens digital omsætning på publicistiske udgivelser skal øges markant (…) Der forventes samlet et EBITDA i størrelsesordenen minus 5 til plus 5 mio. kr. i 2025, oplyses det. Det er en klar forringelse fra plus 29 mio. kr. sidste år.
JFM har en tredjedel af sin omsætning på 643 mio. kr. udenfor moderselskabet, og det er også her hele koncernens EBITDA-driftsoverskud hentes – med plus 26 mio. kr. mod 24 mio. kr. året incl. kapitalandele. Det 65 pct. ejede deal.dk gav et overskudsbidrag til JFM på fire mio. kr. Selskabet ejes sammen med de andre mellemstore medievirksomheder Nordjyske, Sjællandske og Midtjyske.
En 15 pct. ejerandel i Ritzaus Bureau bidrog med ca. én mio. kr. Ejerandelen på 33 pct. af DAO – Dansk Avis Omdeling – gav en pluseffekt på 13 mio. kr. Selskabet Dansk Radio Reklame gav tre mio. kr. til bundlinjen. Det har ikke været muligt at identificere, hvor de resterende fem mio. kr. kommer fra.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.