Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Guide: Sådan forbereder ledelsen fremtidens arbejdsplads

Sten Thorup Kristensen

fredag 06. marts 2020 kl. 16:53

Finanssektorens brancheorganisationer er positive overfor skærpede ansvarsregler for ledelsesmedlemmer, men er de så stramme nok?

Mange virksomheder i erhvervslivet oplever i dag, at de må kæmpe hårdt og betale dyrt for den specialiserede arbejdskraft, de har brug for. En tendens, der kan blive langt mere udtalt de næste ti år. Hvis man ikke skal blive sat af i konkurrencen om talenterne, kræver det, at man i god tid forbereder sig på fremtidens behov.

Med automatisering og kunstig intelligens vil mange jobfunktioner blive sparet væk, og i den offentlige debat diskuterer man ofte denne udvikling med bekymring for den lavt uddannede del af arbejdsstyrken. Men McKinsey ser anderledes på det: Ifølge konsulenthuset er det først og fremmest virksomhederne, der har et problem.

Ræsonnementet er, at nok vil nogle jobs forsvinde eller blive væsentligt forandret – op til 30-40 procent af den samlede arbejdsstyrke frem mod 2030. Men der er også mange nye jobtyper, der vil opstå, og det er kritisk for virksomhederne, at de kan besætte netop disse jobtyper.

Nogle af verdens førende virksomheder har allerede kastet sig over opgaven, skriver McKinsey i en guide . Eksempelvis har Amazon sat 700 mio. dollars af til at opgradere 100.000 ansatte, herunder nogle af de lavtlønnede lagerarbejdere, mens J.P. Morgan Chase har sat halvt så mange penge af til kompetenceudvikling i sin organisation.

For virksomheder, der endnu ikke har taget hul på udfordringen med at finde arbejdskraft til fremtiden, foreslår McKinsey en transformationsproces i tre led. Processen opdateres hen ad vejen, da man endnu ikke kan sige, hvilke konkrete nye kompetencebehov, der vil opstå om ti år.

I første led skal virksomheden danne sig en mening om, hvordan dens egne fremtidige behov til arbejdskraften ser ud. Det vil for det fleste kræve, at de tænker mere ud af boksen, end de plejer; allerede fordi mange primært tænker IT som omkostninger: Enten omkostninger, man sparer, eller omkostninger, man er nødt til at tage for at opgradere med de nye systemer.

I virkelighedens verden giver IT ofte også mulighed for at øge omsætningen betragteligt, så der i den optimale business case skal investeres meget mere, end man umiddelbart budgetterer med. Til gengæld er det heller ikke nødvendigt at være præcis i sine budgetter til personaleudvikling på f.eks. fem års sigt. Overslag, der bl.a. kan baseres på erfaringer fra virksomheder, der er længere fremme i IT-udviklingen – og ikke nødvendigvis fra egen branche – er nok.

Derimod er det vigtigt at bruge tid på en nøgtern analyse af, om man er på omgangshøjde i henseende til at være en attraktiv arbejdsplads, der udvikler sine medarbejdere. Er man ikke det, kan det hurtigt blive dyrt at nå sine målsætninger, fordi det bliver vanskeligere at fastholde og tiltrække de dygtigste folk.

Hvor første led er en ren ledelsesopgave, som dårligt nok behøver kommunikeres til de menige medarbejdere, skal disse til gengæld i høj grad involveres i andet led.

I andet led udvikler man organisationens virkemåde og infrastruktur. Det angår hver enkelt medarbejder, som også vil være interesseret i at udvikle sit eget job, eller i hvert fald undgå, at funktionen bliver overflødig.

Med nye teknologier vil der komme helt nye funktioner i virksomheden, både i den indadvendte og den udadvendte forretning. Baseret på input fra konsulenter og erfaringer fra andre virksomheder kan man anslå, hvad disse funktioner vil være, og så begynde at opbygge dem i god tid. Det kan være nyttigt at begynde dette i den eller de afdelinger, der vil have mest at vinde ved de nye teknologier, og som derfor alt andet lige også vil være mest motiverede for at fremme dem.

I tredje led skal de målsætninger, som blev defineret i første led, og som forsøgsvist blev implementeret i andet led, udbredes til hele virksomheden. Det er mere følsomt, for nu skal man også ud til de medarbejdergrupper, der ikke er motiverede for at spille med, og som måske endda bliver overflødige uden en solid efteruddannelse.

Det er altså ikke længere bare en praktisk opgave; det er også et spørgsmål om god selskabsledelse og om samfundsansvar i forhold til de medarbejdere, der risikerer at blive tabt på gulvet.

En næsten uundgåelig disciplin er at toptune efteruddannelsesprogrammer. Hvis ikke for at kunne håndtere flere medarbejdere, så for at gøre det bedre i forhold til dem, som går gennem forløbet. Det vil være nyttigt, uanset om de nye færdigheder skal bruges i virksomheden, eller om de skal gøre det nemmere for de overflødige medarbejdere at finde andet job.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Direktør for Forsvarsministeriets Personalestyrelse
Region Hovedstaden
Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Udløber snart
Direktør til Bygningsstyrelsen
Region H
Udløber snart
Erfaren konsulent med indsigt i landbrugets finansielle rammevilkår
Region Hovedstaden
Erhvervskonsulent til Erhverv og Iværksætteri i Svendborg Kommune
Region Syd
Erhvervsministeriet søger kontorchef til analyse på det erhvervsøkonomiske område
Region Hovedstaden
International Sales Manager til Salg & Marketing
Region Syddanmark.
Økonomiassistent til Aabenraa Havn
Region Syd
Leder af Løn og Vilkår
Region Hovedstaden
Medarbejder til vurdering af investeringsejendomme
Region Syd
Business Analyst
Region Sjælland
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
ØKONOMICHEF TIL GLOSTRUP BOLIGSELSKAB
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Økonomikonsulent til fagforbund
Region Hovedstaden
Udløber snart
Direktør – Destination Kystlandet
Region Midt
Vil du være med til at uddanne Finansøkonomer, Au i finansiel rådgivning og P.ba. i Finans?
Region Sjælland.
Forsker eller seniorforsker til økonomiske analyser af arbejdsmarked, sundhed og arbejdsmiljø
Region Hovedstaden
Enhedsleder for Økonomienheden på DMI
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank