Dagbladsanalysen 2024: Ledelsen for Information ved adm. direktør Stine Carsten Kendal og chefredaktør Rune Lykkeberg synes at være meget realistiske omkring dagbladets udfordrede position. Økonomisk Ugebrev gennemgår her Informations seneste regnskab med tilhørende ekspertvurderinger af dagbladets økonomi, strategi og udviklingsretning.
I ledelsesberetningen skriver de om 2023, at ”Den økonomiske krise med færre abonnenter, markant stigende distributionsomkostninger og en inflation, der kunne mærkes i alle indkøb, har betydet et økonomisk meget stramt år på Information, kulminerende med en sparerunde sidst på året. Både det daglige arbejde og behovet for besparelser har krævet meget af medarbejderne, der har løftet opgaver på nye måder.”
Ledelsen skriver videre, at ”Med et årsgennemsnit på ca. 25.350 faldt oplaget en smule ift. 2022. Mere end halvdelen af oplaget er digitalt, og antallet af digitale abonnementer og weekendabonnementer med digital adgang voksede fortsat, mens print hele ugen faldt. Omsætningen stagnerede, og udgifterne steg, især som følge af markant højere omkostninger til distribution og flere udviklingsomkostninger.”
Videre hedder det, at ”Avisen tog i efteråret konsekvens af de voldsomt stigende eksterne udgifter og gennemførte en sparerunde. Der er i regnskabet hensat til omkostninger til fratrædelser. A/S Information havde i 2023 et resultat af primær drift på -5,5 mio. kr. Resultatet afviger fra den forventede udvikling sidste år, hvilket kan henføres til omkostninger vedr. fratrædelser og generelt øgede distributionsomkostninger ved levering af den fysiske avis.”
Af årets driftsminus kommer tre mio. kr. fra fratrædelser, hvorved det normaliserede driftsunderskud var minus tre mio. kr. Bundlinjen blev reddet af finansindtægter på fire mio. kr. som kommer fra en likvid værdipapirbeholdning på 64 mio. kr. Bankgælden er på 15 mio. kr., så nettolikviditeten er knap 50 mio. kr. Så der er en del at stå imod med, hvis der skal inddækkes underskud i selskabet de kommende år.
Efter driftsunderskuddet sidste år venter Information et lille plus på bundlinjen i år. Ledelsen skriver om 2024, at ”Vi forventer en organisk vækst på ca. 2 pct. og dermed en omsætning på ca. 113,5 mio.kr. og på trods af den reducerede mediestøtte, et overskud på den primære drift i 2024 på mellem 0,5 og 1,5 mio. kr.”
Morten W. Langer
Ekspertkommentar fra Steffen Damborg, tidligere direktør på Jyllands-Posten og nu rådgiver og foredragsholder om digitale strategier i medieverdenen.
Information er udfordret. Og det på trods af, at samtlige ca. 70 redaktionelle medarbejdere i gennemsnit modtager et statstilskud på 350.000 kr. via den særlige tilskudsordning, som oprindeligt havde til formål at holde Kristelig Dagblad og Information i live.
Tilskudskonstruktionen er politisk udfordret af, at belgiskejede Berlingske nu også kvalificerer sig til det ekstraordinært store tilskud, og det er tvivlsomt, om den lukrative ordning overlever på langt sigt.
I de redaktionelle ledelseslag på Information er der elleve redaktører, som tilsammen skal håndtere færre end 60 journalister (redaktionelle årsværk). Denne organisering virker som et levn fra en svunden tid, hvor dagbladene var storsælgende omnibusaviser.
Spørgsmålet er, om et moderne mediehus som Information kan overleve i markedet med denne omkostningsstruktur. De mindre mediehuse, der klarer sig bedst, fokuserer i dag på skarptskårne nicher frem for bredde.
Med reduktionen i Informations mediestøtte de kommende år bliver den brede tilgang til verden stadigt mere udfordret.
Bestyrelsesformand Lasse Bolander, adm. direktør Stine Carsten Kendal og ansv. chefredaktør Rune Lykkeberg har stået for retningen siden 2016. Renset for inflation er egenkapitalen skrumpet i perioden. Driftsresultaterne er gået fra positiv til negativ. Og Zetland er nu det foretrukne medie i Informations yngre målgrupper.
Rune Lykkeberg er en dygtig debattør og har meninger om det meste, men har han også det, der skal til på det strategiske niveau, og kan han navigere Information sikkert gennem høj søgang?
Lasse Bolander måtte forlade et Coop i miserabel tilstand. Bør han også gå fra borde på Information? Skibet tager vand ind, og der er brug for en ny og tydelig retning.
Ekspertkommentar fra Michael Dyrby, tidligere chefredaktør for BT og nu rådgiver for medievirksomheder om strategi og forretningsudvikling.
Information leder efter vejen: Chefredaktør Rune Lykkeberg er Information. Først var han redaktionschef i 12 år, og i 2016 blev han ansvarshavende. Det er en fordel, når et mediehus har en højt profileret mediechef, men får de nok ud af det på Information?
Sammen med en moden og erfaren ledergruppe, Stine Carsten Kendal og Anton Geist, er det Lykkebergs opgave at flytte Information ind i det digitale univers, og det går ikke specielt fremragende. Informations oplagstal falder som alle andre, men deres læsertal er i 2023/24 gået op som de eneste herhjemme.
Det er en bedrift, men er desværre nok en stakket frist, for de kommende abonnenter skal findes digitalt. Læsertallet er en valuta, dagbladene opfandt, så de i dag slipper for at offentliggøre deres oplagstal til annoncørerne.
Information skal have flere betalende digitale brugere, skriver de selv, og det går ikke så stærkt. Information har i dag ca. 13.000 digitale kunder, og det er betydeligt mindre end f.eks. Zetland og det samme som Weekendavisen. Og det udstiller, hvordan eksisterende medier med print har det vanskeligt i den digitale overgang.
Informations profil er efterhånden lidt udvisket, og det er svært at svare på, hvilken retning mediet har. Hvad satser de på? Hvad kan man forvente? Selv skriver avisen, at den er kritisk, seriøs og troværdig. Men det skriver alle andre medier også. Så hvor er Information unik?
Det bedste bud er klima, men det er ikke åbenlyst. Der leveres for lidt og for utydeligt i forhold til at fange nye brugere. Information har succes med podcasten ‘Radio Information’, som er en ugentlig nyhedsopsamling, og ‘Lykkeberg og Corydon’, hvor to forskellige chefredaktører diskuterer aktuelle emner.
Udfordringen for Information er, at mens podcast er nødvendige for at profilere mediet og for at fastholde brugerne, skaber podcast ikke i sig selv et nyt stort og profitabelt marked. Alle medier har podcast – ingen tjener på dem.
Den store udfordring for Lykkeberg er, at han hurtigt skal finde nye digitale kunder, der vil betale, så han ikke er så afhængig af mediestøtten på 24,5 mio. kr., der bliver beskåret i de kommende år. Så hvor vil DU og dine 70 journalister hen med Information, Rune Lykkeberg?
Kommentar til analysen fra Informations adm. direktør Stine Carsten Kendal.
Information er sat i verden for at udgive et frit og uafhængigt dagblad, der arbejder for demokrati og frihed ved at informere om begivenheder i Danmark og udlandet.
Det er vores opdrag fra 1945, og da vores ejerkreds bakker fuldstændigt op om det formål, udbetaler vi aldrig udbytte. Vores indtjening går til at lave den bedst mulige journalistik og omstille os til de nye formater og distributionsformer, der sikrer, at vi udkommer mindst 80 år endnu.
Det er vi godt i gang med, vi har en voksende digital abonnentskare og abonnenter, der er meget loyale, og som også bakker op om avisens formål og journalistik.
Vi har også en stor gruppe, der følger med uden at betale, med ca. 500.000 gennemsnitlige brugere af information.dk, flere end 150.000 downloads af podcast mv.
Desuden har vi voksende læsertal og en voksende gruppe af unge, der læser med. Andelen af vores læsere, der er under 30, er vokset fra 19 til 26 pct. de sidste to år. Og det er helt fint med os, at vi bidrager til en kvalificeret offentlig debat i Danmark udover vores abonnentskare. Vi forventer i år et let voksende abonnenttal, og vi er glade for, at vi har fastholdt en dækningsgrad på alle abonnenter, der kan dække en stor del af vores omkostninger.
Det er ikke Informations formål at generere overskud til ejerne eller til en koncern. Men det er vigtigt, at vi fastholder vores uafhængighed i en verden, hvor mediemagten koncentreres, og hvor ejerskab betyder noget for mediers frihed. Derfor er det vores målsætning af have en positiv drift, og det forventer vi også i 2024.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.