JFM, som består af de tidligere medieselskaber Fynske Medier, Syddanske Medier, Jyske Medier og Midtjyske Medier, der blev købt af Berlingske Media i 2016, har med 15 dagblade og 41 lokalaviser unikke muligheder for at trække stordriftsfordele ud af forretningen. Sidste år var driftsbundlinjen alligevel tæt på nul i moderselskabets kerneudgivelser. Men der blev skabt et solidt plus på driften uden for moderselskabet, især fra ejerandelene i DAO/Danske Avisomdeling og eCommerce-selskabet deal.dk.
Koncernselskabet JFM P/S har som hovedaktivitet kerneudgivelserne i form af dagblade, lokalaviser og radio, der sidste år gav et driftsplus på to mio. kr. mod 104 mio. kr. året før. Ledelsen, anført af CEO Jesper Rosener, COO Bjarne Munck og ansvarshavende chefredaktør Peter Orry, oplyser i regnskabet, at ”2023 var præget af et historisk vanskeligt annoncemarked, hvor særligt nedgangen i printannoncering accelererede fra 2. kvartal.”
Videre skriver ledelsen, at ”JFM er, som den største aktør på det danske ugeavismarked og med 15 dagblade, naturligt påvirket af en sådan udvikling. For koncernen betød nedgangen i annoncemarkedet en negativ resultatpåvirkning på mere end MDKK 100. JFM foretager løbende tilpasninger af omkostninger for at imødekomme den strukturelle udvikling på både annoncemarkedet og markedet for indholdssalg på print.”
Koncernens driftsresultat faldt mindre end i moderselskabet, fra 99 mio. kr. i 2022 til 27 mio. kr. sidste år. Forklaringen er, at driftsresultatet på aktiviteterne uden for moderselskabet viste fremgang, fra minus fem kr. i 2022 til 25 mio. kr. sidste år.
Forbedringen skyldes stort set alene et bedre resultat på 32 pct. i ejerandelen i DAO med en driftseffekt på plus 25 mio. kr. – til plus 15 mio. kr. mod minus ti mio. kr. året før. Ejerandelen på 15 pct. i Ritzaus Bureau bidrog med et par mio. ligesom året før.
De øvrige aktiviteter er samlet i datterselskabet JFM Gruppen, der omfatter en lang række andre aktiviteter, blandt andet deal.dk, guloggratis.dk, Radio FM4 og Jobdanmark. Under ét gav disse aktiviteter sidste år et underskud på to mio. kr. mod minus 25 mio. kr. året før.
Fremgangen ligger blandt andet i deal.dk, hvor ledelsen skriver, at ”Deal.dk A/S havde ved indgangen til året erhvervet sig Sweet Media Group (Sweetdeal), og fokus for 2023 har været at integrere det nye brand og organisation i Deal. dk A/S. Det er lykkedes og parallelt hermed har organisationen vundet terræn i markedet og skabt markant vækst.”
Datterselskabet Jobdanmark gav et driftsplus på to mio. kr. mod minus én mio. kr. året før, og datterselskabet guloggratis.dk gav et driftsresultat på nul mio. kr. ligesom året før. Om det kriseramte datterselskab Radio FM4 oplyses i regnskabet, at ”Selskabets resultatopgørelse for 2023 udviser et overskud efter skat påTDKK 1.272. Set i lyset af, at man i årets løb har mistet momsfradragsretten, vurderer ledelsen resultatet som tilfredsstillende (…) Selskabet udbetaler jævnfør bekendtgørelse nr. 267 bilag 5 i alt fem pct. af den indskudte ejerkapital i afkast for året 2023. Administrerende direktør og chefredaktør Anne-Marie Dohm fratrådte sin stilling 1. oktober 2023, hvorefter en konstitueret ledelse blev indsat for den resterende del af året.”
Senest i maj var den statsfinansierede radiokanal gennem en omfattende fyringsrunde med lukning af de fleste faste radioformater.
Overordnet synes JFM koncernen kun at lykkes delvist med at skabe nye lønsomme forretninger uden for de traditionelle avisaktiviteter, som forsat må anses for at være meget sårbare. Dels på grund af et fortsat vigende annoncemarked, men også på grund af svære markedsvilkår for at sælge traditionelle dagsbladsabonnementer, som antageligt især trækkes af et ældre trofast printpublikum.
Den finansielle situation synes rimeligt solid med en kortsigtet finansiel gæld, antageligt til banker, på 164 mio. kr., i forhold til en likvid beholdning på 233 mio. kr.
Morten W. Langer
Ekspertkommentar fra Steffen Damborg, tidligere direktør på Jyllands-Posten og nu rådgiver og foredragsholder om digitale strategier i medieverdenen.
JFM har gennem fusioner etableret sig som Danmarks markant største regionale/lokale mediehus. Rygterne går på, at man gerne samler yderligere op blandt de øvrige aktører i de to mediesegmenter.
Mest interessante fusioner ville være med Sjællandske Medier og Mediehusene Midtjylland. De tre mediehuse kender hinanden godt og deler bl.a. ejerskabet af eCommerce-selskabet Deal.dk, hvor ledelserne for de tre mediehuse mødes til bestyrelsesmøder.
En yderligere konsolidering i det regionale medielandskab vil formodentlig kræve en yderligere forværring af det økonomiske klima for dagbladene, da ønsket om fortsat selvstændighed vægter højt hos de implicerede parter.
JFMs markedspositioner er generelt udfordrede. Både på abonnementssiden og på annoncesiden er budgetterne skredet de seneste år. Dette har afstedkommet årligt tilbagevendende spareøvelser, der lige akkurat holder koncernen oven vande.
Selskabet står med to grundlæggende udfordringer:
1) Hvor længe kan man tilpasse sig den vigende efterspørgsel og opretholde økonomisk bæredygtighed via besparelser og effektiviseringer på den klassiske avisforretning?
2) Digitaltransformation af lokale ugeaviser og regionale dagblade har vist sig særdeles svær. Den rent annoncefinansierede ugeavisforretning er grundlæggende umulig at transformere til et digitalt produkt, da kontaktprisen for ugeavisannoncering er astronomisk ift. de digitale annoncetilbud, som tilbydes af tech-giganter som Facebook og Google.
Annonceforretningen for dagbladene lader sig ej heller transformere i tilstrækkelig grad. JFM skal således belave sig på at fremtidens indtjening hovedsageligt baserer sig på abonnementsforretningen. For de regionale dagblade er det i nogen grad muligt at transformere abonnementsforretningen til digitale produkter, omend aldersprofilen på selv rene digitale medieabonnementer er faretruende høj.
Ekspertkommentar fra Michael Dyrby, tidligere chefredaktør for BT, og nu rådgiver for medievirksomheder om strategi og forretningsudvikling.
Generationsskiftet er så småt sat i gang for Jysk Fynske Medier, hvor et nyt medlem af bestyrelsen netop er udpeget til det, der må være landets ældste mediebestyrelse med en gennemsnitsalder på 68 år. Espen Eigil Hansen er inviteret ind fra Norge, og han har den fornødne brancheindsigt med adskillige topjob i den norske medieverden.
Han er 58 år, så de er ikke gået planken ud hos JFM, der efterhånden er dansk presses svar på Joe Biden. Espen Egil Hansen er ny næstformand for JFM og udset til at blive den nye formand i 2025. Fusionen mellem de mange jyske og fynske blade blev født med et rotationsprincip i bestyrelsen, hvor formandsposten er gået på omgang hvert andet år, og det har stået i vejen for en tilførsel af den nødvendige professionalisme i alle årene.
Resultaterne er heller ikke imponerende, og koncernen lider i den grad under manglende fornyelse. JFM’s forsøg på at digitalisere, samtidig med ønsket om at fastholde de mange lokale og regionale avisudgivelser, har vist sig vanskeligt. Den kommende formand for bestyrelsen kunne passende spørge direktionen, om digitaliseringen bliver gjort konsekvent nok og med den rette forretningsmodel.
Mediehuset har nemlig de seneste år stået bag den ene fyringsrunde efter den anden blandt de redaktionelle medarbejdere, og det er trods alt dem, der skaber værdien i koncernen. JFM taber som alle andre regionale mediehuse på deres primære udgivelser. Men modsat f.eks. Nordjyske Mediehus og JP/Pol har JFM ingen nichemedier, der kan samle de nye brugere op, der er villige til at betale for specialiserede udgivelser.
Ved fusionens indgåelse for ti år siden skabte man landets næststørste private mediehus, men resultaterne har været en skuffelse, og der skal ske noget dramatisk i de kommende år. Jysk Fynske Medier har dog stadig mange journalistiske medarbejdere og lokalredaktioner og dermed en spidskompetence. Men de får åbenlyst for lidt ud af det. Skal mediemanden fra Norge være redningsmand, får han travlt.
Kommentar til analysen fra CEO Jesper Rosener, der understreger, at han ikke ønsker at forholde sig til vurderingen af JFM’s bestyrelsesforhold, da det ikke henhører under direktionens ansvarsområde. Han skriver til Økonomisk Ugebrev i en kommentar til artiklen:
Vi betragter JFM som en succes. Publicistisk, fordi vi sikrer kvalitetsjournalistik til store dele af Danmark – med særligt fokus på det lokale og dermed bidrager til demokrati og sammenhængskraft. Og faktisk også økonomisk, idet vi med fusionen i 2015, købet af Midtjyske Medier i 2016 og Helsingør Dagblad, samt de lokale LIV-medier i København i 2020 har bidraget til en konsolidering og til synergigevinster, der gør det muligt at drive vores virksomhed med sorte tal. Vi forøger løbende vores likviditet og er på den måde parate til at finansiere den digitale udvikling og i øvrigt gribe de muligheder i markedet, som måtte vise sig.
Vi er naturligvis udfordrede af den strukturelle forandring i den danske medieverden. Vi er Danmarks største aktør på printannoncer i dagblade og ugeaviser og vil derfor i absolutte tal naturligt også være hårdest påvirket af den vandring, både annoncører og læsere foretager fra papir til digitale platforme. Det er udfordringer, vores størrelse gør os i stand til at håndtere, så vi stadig har luft til løbende at udvikle særligt vores digitale produkter.
I den forbindelse er det helt centralt, at vores digitale indholdssalg vokser markant. Vi øgede i både 2022 og 2023 vores antal af rent digitale abonnenter med 40 pct., og det vil også blive tilfældet i 2024. Det bliver helt afgørende, at vi i de kommende år fortsat kan hæve vores indtægt fra digitalt indholdssalg betydeligt.
Til det formål spiller vores brug af data en afgørende rolle. Det er også tilfældet for vores salg af annoncer. Vi har siden fusionens start investeret forholdsvis massivt i etableringen af et velfungerende datasetup, som vi bl.a. bruger til at målrette annoncørernes kampagner til det ønskede publikum, og her i efteråret er kontakttallet ud mod danskerne i vores datterselskab Step Network blevet Danmarks største.