Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Medieanalyse – Succes i det Nordjyske Mediehus med sideaktiviteter

Morten W. Langer

onsdag 09. oktober 2024 kl. 11:55

Medieanalyse – Succes i det Nordjyske Mediehus med sideaktiviteter

Det Nordjyske Mediehus fortsætter med at tabe penge på den basale avisdrift, men har formået at opbygge sideordnede overskudsgivende aktiviteter uden for moderselskabet. Særligt datterselskabet med nichemedier, Nordiske Medier, er med til at lukke det økonomiske hul i moderselskabet.

Det Nordjyske Mediehus, tidligere Nordjyske Medier, har det svært i moderselskabets dagbladsforretning omkring dagbladet Nordjyske, det tidligere Aalborg Stiftstidende, med vedvarende driftsunderskud de seneste år med en overskudsgrad omkring minus fem pct.

Sidste år var driftsunderskuddet i moderselskabet 28 mio. kr., men det blev delvist modvirket af plus 15 mio. kr. fra driften i aktiviteter udenfor moderselskabet, der især består af Nordjyske.

Tilbage i 2022 var driftsunderskuddet i moderselskabet 24 mio. kr., men andre aktiviteter gav et plus på 38 mio. kr., og koncernen leverede et plus på 14 mio. kr. Det forringede resultat i moderselskabet skyldes et omsætningsfald på 37 mio. kr., som kun delvist blev neutraliseret af blandt andet lavere personaleomkostninger på ti mio. kr.

Ledelsen oplyser i regnskabet, at ”koncernens resultat for 2023 er (…) påvirket af stigende priser, faldende forbrugertillid og ændret forbrugeradfærd, som har medført et fald i annonce- og abonnementsindtægter. Herudover er resultatet negativt påvirket af omkostninger bl.a. i forbindelse med fratrædelser i efteråret 2023 på 16,5 mio. kr.”

Koncernen har over en årrække opbygget en betydelig aktivitet i datterselskabet Nordiske Medier a/s med nordiske B2B-onlinemedier og tilknyttede hjemmesider med særligt fokus på udvalgte brancher. Samlet drives ca. 50 digitale medier og 30 printmedier, der har en million læsere af printmedierne, oplyses det.

Nordiske Medier gav sidste år et driftsoverskud (EBITDA) på 17 mio. kr. mod 23 mio. kr. året før. Resultatet var betydeligt lavere end niveauet de foregående fire år. Bruttofortjenesten steg fra 89 mio. kr. til 95 mio. kr., og det må anses for at være et selskab i vækst, som understøttes af det forhold, at antal ansatte blev øget til 141 mod 123 året før.

Datterselskabet udgiver alle Supply medier, eksempelvis Building Supply, Metal Supply, Food Supply m.fl., hvoraf flere udgives i både Danmark og Sverige – og i Norge via delejerskab i Nordiske Fagmedier AS, hvor det fulde ejerskab blev overtaget i starten af 2024 efter en tidligere 25 pct. andel. Det norske selskab gav sidste år et overskud på 3,2 mio. NOK.

Ledelsen for Nordiske Medier skriver om 2024, at ”trods et presset annoncemarked og fortsat investeringer i nye nicher er forventning til resultatet i 2024 på samme niveau som realiseret i 2023. Selskabet forventer i 2024 et driftsresultat (EBITDA) i niveau 10 – 20 mio. kr.”

Ledelsen for koncernen med CEO Morten Vinther Jensen i spidsen skriver om forventningerne til 2024, at ”den strukturelle udvikling for de nordjyske medieaktiviteter vil fortsætte i 2024 med faldende indtægter fra print og let stigende digitale indtægter, hvilket sammen med store stigninger til distribution og produktionsomkostninger, herunder papir udfordrer resultatet i 2024. Der forventes samlet et EBITA i størrelsesordenen -10 til +10 mio. kr. i 2024.”

Morten W. Langer

 

Ekspertkommentar fra Michael Dyrby, tidligere chefredaktør for BT, og nu rådgiver for medievirksomheder om strategi og forretningsudvikling.

Den forholdsvis nye chefredaktør, Kevin Walsh, der blev udpeget i 2023, skal gennemføre en radikal beslutning: Printudgaven af Nordjyske bliver nedlagt inden 2027. Nordjyske og Walsh bliver dermed blot det andet medie herhjemme, der bekender ren kulør og kalder fremtiden for digital.

Men, for der er et men i Nordjylland, når Walsh kaster det 257 år gamle bladhus ud i et eksperiment, der har en helt anden risikoprofil end B.T., der var første medie, der lukkede en trykt avis. Hvor B.T. udkom i en blanding af løssalg og abonnement med en stærk gratis digital trafik, skal Nordjyske fremover få sine forholdsvis ældre brugere til at abonnere digitalt, uden at Nordjyske har en stærk digital trafik, der bakker det op.

De andre store regionale og lokale medier vil følge det eksperiment med tilbageholdt åndedræt. Kevin Walsh og Nordjyskes plan er at hente 30.000 betalende digitale brugere i samme periode.

Det er ambitiøst, da mediet foreløbig ‘kun’ har cirka 12.000. Kevin Walsh kommer fra Berlingske Media, hvor han senest var digital chef, så han har rig erfaring i den retning. Han har derimod mindre erfaring med journalistisk drift af lokale medier og ledelse. Men han har et stærkt og forholdsvist ungt hold omkring sig, der kompenserer for det.

Nordjyske leverer som JP/Pol en udgivelse under radaren: Nordiske Medier, der succesfuldt leverer en række fagudgivelser på print og ikke mindst digitalt, der understreger, at i medieverdenen er det nichernes æra.

Ekspertkommentar fra Steffen Damborg, tidligere direktør på Jyllands-Posten og nu rådgiver og foredragsholder om digitale strategier i medieverdenen.

Det Nordjyske Mediehus’ flagskib er fortsat det regionale dagblad ”Nordjyske” med tilhørende website, men måske ikke meget længere.

Flagskibet har taget vand ind gennem flere år, og koncernen har i år meldt ud, at inden 2027 vil man ophøre med at sælge den trykte avis, og kun tilbyde kunderne digital adgang til medieindholdet.

Mens omsætningen skrumper i kerneforretningen, så vokser datterselskabet Nordiske Mediers forretninger i Danmark, Norge og Sverige. Resultatmæssigt overgår datterselskabet allerede moderen, men omsætningen nærmer sig også. Og om ikke før, så vil 2027 alt andet lige være året, hvor koncernen bliver et erhvervsmediehus med et regionalt medietilbud til nordjyderne som fundatsbestemt vedhæng.

Det bliver spændende at se, om koncernen fortsat kan være en dominerende spiller, når og hvis papiravisen udfases, som det er udmeldt. Koncernen har travlt, hvis det skal ske indenfor de næste to år.

Jeg tvivler på, at det sker. Blandt andet fordi det erfaringsmæssigt er muligt at hæve abonnementsprisen ganske betragteligt, uden at det går nævneværdigt ud over oplaget på grund af de tilbageværende loyale abonnenters meget lave prisfølsomhed.

Det giver mulighed for høj indtjening på kort sigt. Men det kan forsinke den nødvendige digitale transformation på lang sigt, hvis ikke ledelse og organisation evner begge dele på samme tid.

 

Økonomisk Ugebrev har fremsendt analysen i fuld længde til ledelsen for det Nordjyske Mediehus, men vi har ikke fået tilbagemeldinger.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

artikelserie
Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Er du økonom, og drømmer du om at bidrage til et bedre sundhedsvæsen og være tæt på beslutningerne på en af landets største børne- og ungeafdelinger?
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank