Artikelserie om mediebranchen: I Økonomisk Ugebrevs serie om den danske mediebranche har eksperter kåret nichemedier som fremtidens vindere. Men spørgsmålet er, om succesfulde medier som Altinget, Watch Medierne og måske Zetland er ved at blive kvalt i deres egen succes i kraft af kostbare udenlandseventyr. Vi ser nærmere på Altingets og Watch Mediers kostbare ekspansion i Sverige, Norge og Tyskland.
Medieeksperterne Michael Dyrby, tidligere chefredaktør på BT, og Steffen Damborg, tidligere redaktør på JP, analyserer på baggrund af regnskabsanalyserne nichemediernes muligheder og udfordringer i udlandet. Michael Dyrbys sammenfattende vurdering lyder:
1) Du kan ikke overføre dine kendte værdier til andre lande. Lav grundige analyser både kvantitativt og kvalitativt. 2) Du øger din risiko for at fejle ved at satse det hele på én gang. Brug pilotprojekter, der tester idéer eller dele af projektet.
3) Du er helt afhængig af ledelse, for projektet skabes ovenfra. Du skal både have lokal ledelse og kulturledelse – det findes sjældent i én person. Men både lokalkendskab og dit medies DNA er nødvendige for at løfte projektet. Steffen Damborg siger, at en af udfordringerne for de private danske publicister er det lille danske mediemarked: ”Denne udfordring bliver om muligt mere udtalt, hvis man udgiver meget fokuserede nichemedier. Desværre er medievaner meget forskellige fra land til land, hvorfor en lukrativ medieforretningsmodel i ét marked ikke nødvendigvis vil være succesfuld i andre markeder.”
Læs også de to medieeksperters dybere vurderinger efter regnskabsanalyserne af nichemedierne.
Morten W. Langer
Intro-pris i 3 måneder
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Fuld adgang til ugebrev.dk
- Nyhedsmails med daglige opdateringer
- Ingen binding
199 kr./måned
Normalpris 349 kr./måned
199 kr./md. de første tre måneder,
herefter 349 kr./md.
Allerede abonnent? Log ind her







