Velkendt er det, at Berlingske Media sidste år måtte æde et driftsunderskud på BT og det følgende kæmpehul i annonce- og abonnementsindtægter fra lukning af papiravisen. BT kom ud af 2023 med et driftsunderskud på 20 mio. kr. mod plus to mio. kr. året før.
Koncernen Berlingske Medias driftsresultat blev sidste år forringet med hele 53 mio. kr. i forhold til året før. Aftrædelsesomkostninger kostede 30 mio. kr. Og antallet af ansatte blev i samme ombæring reduceret fra 564 til 538.
Spareøvelsen kostede altså dyrt. Men det er næppe en omkostning, som gentages i år. Det vil forbedre driftsresultatet, men det kan også gå ud over den redaktionelle kvalitet.
Generelt har CEO Anders Krab-Johansen ellers været god til at opretholde en solid lønsomhed, som i moderselskabets medieforretning fortsat er betydeligt bedre end hos JP/Politikens Hus.
Regnskabet for Berlingske Media indikerer dog, at den gode lønsomhed mest opretholdes ved at skære og skære. Alene sidste år blev omsætningen fra den planlagte lukning af papiravisen BT reduceret med næsten 100 mio. kr. til 635 mio. kr. Altså med over 15 pct.
Lukningen var planlagt, fordi omkostningerne var større end indtægterne. Men Berlingske Media er nu kun en tredjedel størrelse af Jysk Fynske Medier, har samme størrelse som Det Nordjyske Mediehus og er kun dobbelt så stor som Dagbladet Børsen.
Udefra set virker det som om, Berlingske Media mangler en offensiv strategi, der går ud over at presse mere lønsomhed ud af de eksisterende flagskibe, nemlig Berlingeren, Weekendavisen og måske igen BT. Berlingske Medias redaktionelle highend-udgivelse, Weekendavisen, kom ud af 2023 med et driftsoverskud på 23 mio. kr. mod Berlingske Tidendes overskud på 36 mio. kr.
Medejerskaber af Infomedia, Danske Avisomdeling og Bornholms Tidende skæppede godt i kassen med bidrag til koncernens driftsoverskud på henholdsvis 12 mio. kr., 12 mio. kr. og en halv mio. kr.
Omkring udviklingsaktiviteter i året skriver ledelsen: ”Vi fortsatte med at investere i udviklingen af vores medier både digitalt og på tryk. I juli 2023 oprettede vi en ny afdeling kaldet kommerciel. Den nye afdeling har ansvaret for brugere, abonnement og annoncering i Berlingske Media. Denne nye struktur er mere i tråd med en digital forretningsmodel, hvor brugeren er central i alle indtægtskilder.”
Helt modsat eksempelvis JP/Politiken investerer Berlingske Media meget begrænset i nye forretningsaktiviteter, som måske kunne gøre hovedforretningen mindre sårbar overfor den generelle medieudvikling, hvor der fortsat ses pres på lønsomheden.
Til gengæld sender Berlingske Media masser af penge, som långivning, ned til de belgiske ejere, DPG Media, der har en gæld på 879 mio. kr. til Berlingske Media efter årlige overførsler af cash på ca. 50-70 mio. kr.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.