Michael Dyrby
Ekspertkommentar om Berlingske fra Michael Dyrby, tidligere chefredaktør for BT, og nu rådgiver for medievirksomheder om strategi og forretningsudvikling.
Det giver mening at anmelde Berlingske Media som én koncern. For i modsætning til JP/Pol er de enkelte udgivelser hos BM ikke frie til at styre deres egen økonomi efter aftalte målsætninger med koncernledelsen.
Finans, marketing, salg og teknologi i BM styres centralt for alle medier i en matrixorganisation. Udgivelserne er derimod helt selvstændige på den redaktionelle side, og indholdet er produktet.
Berlingske Media er i særlig grad lykkedes med en radikal digital omstilling, hvor især Berlingske har leveret de ønskede digitale abonnenter, der dog er solgt til en betydeligt lavere pris end f.eks. Politiken.
Mediets chefredaktør, Tom Jensen, er danske mediers nestor og har siddet i chefstolen siden 2007. Han er netop blevet suppleret med Pierre Collignon, der blev hentet internt, efter Mette Østergaard forlod mediet til fordel for Dansk Industri.
Berlingske har en klar strategi som borgerligt medie for borgere i Storkøbenhavn. Weekendavisen er godt på vej med den digitale udvikling, og en tredjedel af avisens abonnenter er digitale. Avisens brand er ultrastærkt, og papiravisen er stadig med til at sikre et gedigent overskud. Weekendavisen er nok den eneste udgivelse herhjemme, der praktisk taget ikke behøver at digitalisere sit produkt.
Brugerne elsker avisen, der med sin ugentlige udgivelse er lidt af en humlebi, som altid vil eksistere. Mediet er stærkt styret og profileret af chefredaktøren, Martin Krasnik, der efterhånden har et stærkere brand end avisen. Der kan blive et problem, hvis han rejser.
Problembarnet i koncernen er BT, der nu ledelsesmæssigt er slået sammen med Euroinvestor og ledes af chefredaktør Simon Richard Nielsen. Forretningsmodellen er annoncer, hvilket er en hård opgave, da det danske annoncemarked totalt kollapsede i 2023. De annoncekroner kommer ikke igen.
Begge digitale udgivelser forsøger at gøre brugerne mere værd via login, men det er også besværligt, da brugerne er skeptiske over for login. På den anden side har BT ikke indhold, der kan sælges i faste abonnementer. Så den 108 år gamle tabloid har ikke noget valg. De skal satse på digital trafik.
Berlingske mistede i 2024 koncessionen med at drive Radio 24syv, der bestod af en DAB-kanal og en række podcast. Berlingske Media fik med koncessionen en podcastportefølje og en række nye studier delvist offentligt finansieret.
Berlingske Medias omsætning er faldet støt under adm. direktør Anders Krab-Johansen, der gennem årene har skåret koncernen skarpt til. Til gengæld giver koncernen overskud.
Opkøb har i en årelang periode været ønsket, men der er ikke rigtig sket noget. Det er bestemt ikke det samme som, at det ikke har været forsøgt. DPG, de belgiske ejere, har været aktive i forsøget på at købe sig ind i andre mediehuse, men uden succes.
Steffen Damborg
Tidligere direktør på Jyllands-Posten og nu rådgiver og foredragsholder om digitale strategier i medieverdenen.
Den gamle tante var engang Danmarks største mediekoncern, men skiftende ejeres strategiske slingrekurs og fejlvurderinger har kostet mediehuset dyrt. Den nuværende ejer DPG Media gennem nu 10 år har efterhånden lavet en ret strømlinet forretning, der har givet ejeren en særdeles god forrentning af investeringen i Danmark.
Betragtet udefra synes de belgiske ejere at se det danske opkøb som en cash cow, der løbende kan skæres til for at tilfredsstille de udstukne afkastkrav. Vi har ikke set større offensive strategiske udmeldinger fra Berlingske, siden BT blev lukket ned på print.
Et træk, der i øvrigt ikke har vist sig særligt bæredygtigt, da BT nu er 100 pct. afhængig af digitale annoncer. Og det marked har jo været vigende alle år, siden print blev udfaset, en nedtur der tog ekstra fart i 2023. BT balancerer nu kun med nød og næppe økonomisk.
Det danske mediemarked er det mest modne af de markeder, som ejeren DPG Medier opererer i. Og det ser ud til, at Berlingske bruges som et eksperimentarium i forhold til de ændringer, der formodes at ramme deres primært hollandske og belgiske hovedmarkeder med nogle års forsinkelse.
Udfordringen er, at Berlingskes bestående forretning også vil skrumpe de kommende år, så de hårdt prøvede medarbejdere kan se frem mod gentagne årlige sparerunder for at sikre ejerens afkastkrav.
Hvor længe, den tilgang er bæredygtig, vil tiden vise, men formodentlig ikke mange år. DPG’s manglende lyst til at investere i den danske forretning gør fremtidsudsigterne usikre for Danmarks ældste medievirksomhed stiftet i 1779.
Huset i Pilestræde har dog udvist stor modstandskraft under tidligere ejeres inkompetente ledelse, så mon ikke Berlingske under den dygtige publicistfamilie fra den belgiske by Kobbegem vil klare også de nuværende udfordringer.
Anders Krab-Johansen
Adm. direktør for Berlingske Media
”2023 var præget af lukningen af BT-avisen og et besværligt digitalt annoncemarked, mens Berlingske, Weekendavisen og Euroinvestor klarede sig godt.
Berlingske Media har den konkurrencefordel, at vi er et altovervejende digitalt mediehus, hvor BT og Euroinvestor er 100 pct. digitale, to-tredjedele af Berlingskes abonnementer er digitale, og det samme gælder en tredjedel af Weekendavisens.
Alle vores medier har digital succes, hvilket er nøglen til fremtidig succes, mens vi stadig leverer aviser. Vi har en skalérbar annoncemodel, som vi investerer i med Trusted Web, vores økonomi er sund og vi har penge til opkøb, hvis noget skulle vise sig”, siger Anders Krab-Johansen.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.