I 2. kvartal af 2024 viste Vitrolife stærk vækst inden for forretningsområdet Technologies og forbedrede marginer. Trods udfordringer inden for forretningsområdet Genetik er Vitrolife nu i en position, der giver gode forudsætninger for at kapitalisere på den strukturelle markedsvækst og realisere den langsigtede målsætning om >10 % organisk vækst.
I 2. kvartal leverede Vitrolife en klar positiv overraskelse med en stigning i omsætningen på 4 % fra 905 mio. SEK til 941 mio. SEK. Bruttomarginen steg fra 55,8 % til 59,9 %, primært drevet af et positivt produktmix og operationelle effektivitetsgevinster, især i forretningsområdet Genetics.
Opdelt på regioner sås en bemærkelsesværdig fremgang på 11 % i EMEA, hvor man har fokuseret på at udnytte hele produktsortimentet i Vitrolife Groups portefølje. Salget i Amerika steg med 5 %, og der sås vækst i alle forretningsområder undtagen genomiske kits.
Salget i APAC faldt med 5 %, hvilket til dels kan forklares med et stærkt sammenligningstal fra sidste år. I samme kvartal sidste år tog Vitrolife markedsandele fra en konkurrent, der forlod markedet. Regionen var også markant påvirket af et svagt salg af genomiske kits, især i Sydøstasien og Stillehavet. Produktet EmbryoScope (en type inkubator, der gør det muligt at overvåge celledelinger, mens embryonerne stadig er i inkubatoren) fortsatte dog sin positive udvikling i Kina. Indien leverede endnu et stærkt kvartal med tocifret vækst i genetiske tjenester og medier.
Salget af forbrugsvarer (Consumables) steg med 3 % og markedspositionen blev styrket, frem for alt inden for medier. En vigtig milepæl blev opnået ved, at virksomheden opnåede MDR CE-certifikatet for sine medier, hvilket betyder, at alle produkter inden for Consumables nu er MDR-kompatible.
Salget indenfor Technologies steg med +40 % globalt, hvilket Vitrolife forklarer med, at kunderne ser et forbedret arbejdsflow og effektivitetsgevinster i deres klinikker ved at bruge EmbryoScope. Technologies udgør lige over 20 % af det samlede salg. Salget var -7 % for Genetics. Genomic kit-omsætningen faldt markant sammenlignet med samme periode sidste år. Virksomheden har dog gjort fremskridt inden for produkter til genetisk testning og formået at genoprette væksten på trods af udfordringer i en produktlinje og et stærkt sammenligningskvartal sidste år.
EBITDA steg til 327 mio. SEK, hvilket giver en EBITDA-margin på 34,7 % sammenlignet med 32,4 % året før, og det driftsmæssige cash flow steg fra 211 mio. SEK til 236 mio. SEK.
Strategier for fremtiden
For at drive bæredygtig rentabel vækst vil virksomheden fokusere på fem strategiske prioriteter for fremtiden:
- At eje platformen
- Innovation for at styrke førende markedsposition
- Fremskynde væksten på nøglemarkeder
- Optimer go-to-market modellen
- Fremme operationel excellence
Vitrolife har foretaget ændringer i sin organisationsstruktur, bl.a. ved at placere Kina i direktionen for at sikre, at dette kritiske marked får den opmærksomhed og de nødvendige ressourcer for fortsat at være en vækstmotor for virksomheden.
I 2. halvår 2024 sigter Vitrolife mod yderligere vækst på sine nøglemarkeder og på at øge salget af produkter til automatisering (Time Lapse og eWitness). Øget automatisering bidrager til en forbedret arbejdsgang og bedre sporbarhed til klinikker globalt.
Time-lapse betyder, at embryoner ikke skal tages ud af inkubatoren for at blive vurderet, hvilket undgår unødvendig stress og udsving for dem. eWitness er et fejlforebyggelsessystem, der muliggør sporbarhed ved at scanne, registrere og validere hver handling. Virksomheden har også til hensigt at fortsætte med genetikforretningen og øge salget på tværs af den bredere testportefølje.
Kursmål og anbefaling
Vitrolifes 2. kvartal 2024-resultat er en klar positiv overraskelse understøttet af forbedringen i genetiske tjenester og teknologier såvel som regionalt af Amerika og EMEA. APAC-regionen viser dog et svagere kvartal, og Genetic Kits viser fortsat negativ vækst.
Den primære positive overraskelse er den stærke organiske vækst på 40 % i Technologies, hovedsageligt understøttet af EmbryoScope- og Time Lapse-produkterne, forbedringer af forbrugsvarer og målet om at forbedre forretningen inden for engangsartikler i løbet af de næste 3-12 måneder.
Virksomheden arbejder nu også på at udvide sit amerikanske kommercielle team for at drage fuld fordel af produktopdateringer og lanceringen af EmbryoScope. Vi ser det som positivt, at Vitrolife fortsætter med at udvikle det kommercielle team og samtidig øger indsatsen inden for forskning og udvikling. Vi forventer også, at Vitrolife løser udfordringerne inden for genetik gennem kommercielle aktiviteter for nye løsninger (f.eks. EmbryoScope) og markedsmuligheder i USA og Kina. Vitrolife selv ser nu optimistisk på situationen med hensyn til udsigterne for Kina og Sydøstasien.
Efter vores vurdering har Vitrolife nu opnået en position, der gør dem i stand til at nå deres mål om >10 % årlig organisk vækst efter 2024. Denne antagelse understøttes også delvist af konsensusestimater, der viser gradvis stigende vækst i de kommende år fra omkring 8 % i 2026 til omkring 10 % i 2027. En udfordring for Vitrolife er, at IVF plejer at være en relativt dyr procedure, som normalt betales enten direkte eller af private forsikringer. En økonomisk afmatning kan lægge pres på Vitrolifes vækst i nogle regioner fremadrettet.
Når vi har medtaget alle faktorer vedrørende den seneste udvikling, justerer vi kursmålet op til 280 SEK med en tidshorisont på 18-24 måneder.
Vores vurdering er, som tidligere, baseret på en fortsat global vækst i brugen af IVF, og tendensen til, at IVF i stigende grad subsidieres gennem forbedret refusion og forsikring i mange lande, og også på, at Vitrolife formår at genoprette væksten i Genomics på trods af udfordringer.
Kurs på analysetidspunkt 263,40 SEK
Kursmål 280 SEK
Analysedato 10. september 2024
Andrea Backlund
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her