Artikelserie om CSR-pionerer: Yvon Chouinard bliver født i Maine i USA i 1938, men tilbringer det meste af sin opvækst i Californien. Han klarer sig dårligt i skolen med bundkarakterer i samtlige fag. At sidde på en stol og lære brøker eller historie er ikke noget for ham. Chouinard vil hellere færdes i det fri – ved havet, floder og i bjerge. Redaktør Claus Strue Frederiksen fortsætter her artikelserien om CSR-pionerer, baseret på hans bog ’Vinduespynt og Samfundssind’.
Som 18-årig begynder Chouinard at producere bjergbestigningsudstyr, som han sælger ud af bagagerummet af sin bil. Det er ikke en guldgrube. I lange perioder lever han for omkring en dollar om dagen – menuen står på kattemad blandet med havregryn og kartofler. I 1966 er efterspørgslen på udstyret dog vokset så meget, at han stifter Chouinard Equipment sammen med to venner. Fokus er på solidt klatreudstyr, der holder.
I 1970 er Chouinard Equipment den største udbyder af bjergbestigningsudstyr i USA. På trods af det stigende salg er indtjeningen dog stadig yderst begrænset. I begyndelsen af 1970’erne begynder virksomheden at sælge importerede rugbytrøjer, der udmærker sig ved deres slidstyrke. Kort tid efter begynder Chouinard og hans partnere selv at producere solidt friluftstøj. Men da de ønsker, at Chouinard Equipment udelukkende skal associeres med klatreudstyr, stifter de et nyt selskab til tøjsalget.
Den nye virksomhed får navnet Patagonia efter navnet på et...
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Tilgå ØU hvor du er - med fuld adgang til web og e-magasiner.
299,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her