Ny klimafremskrivning understreger behovet for, at den grønne strøm bliver fremtidens brændsel i opvarmning og transport. Derfor er der behov for at tage de vigtige beslutninger, så de igangværende klimaforhandlinger kan speedes op, mener Dansk Energi.
Uden politiske initiativer vil Danmark i 2030 udlede tæt på dobbelt så meget CO2, som vores klimamål kræver, og vi vil fortsat være afhængige af for store mængder fossilt brændsel.
Det viser Energistyrelsens netop offentliggjorte basisfremskrivning, og det gør den til dyster læsning, mener Dansk Energi.
Vi er foruroligende langt fra målet. Vi brænder alt for meget naturgas af i opvarmning, fjernvarme og industri og alt for meget olie i transportsektoren. Det problem skal vi løse, og vi skal løse det hurtigt.
Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi
– Vi er foruroligende langt fra målet, siger Lars Aagaard, organisationens administrerende direktør.
– Vi brænder alt for meget naturgas af i opvarmning, fjernvarme og industri og alt for meget olie i transportsektoren. Det problem skal vi løse, og vi skal løse det hurtigt, siger han.
Derfor har de politikere, der lige nu forhandler klimaplan, en stor opgave. Forbruget skal gøres grønt, og grøn strøm er løsningen, lyder det fra Dansk Energi.
– Elektrificering kommer til at spille en hovedrolle i det grønne energiforbrug. Regeringens udspil om at sænke elvarmeafgift er et skridt i den rigtige retning – for det vil få både almindelige forbrugere og industrien til at investere i eldrevne varmepumper. Men vi skal også have fat i biler, busser og tog, og på lidt længere sigt også fly og skibe, siger Lars Aagaard.
Han henviser til regeringens Klimapartnerskab for energi og forsyning, der anviser vejen mod de ambitiøse mål i Klimaloven: 70 pct. reduktion af CO2-udledningerne i 2030 i forhold til 1990-niveauet.
– Energisektoren er isoleret set godt på vej. Vi har næsten udfaset kullet, og vedvarende energi fra sol og vind fylder stadigt mere og bliver stadigt billigere. Men Danmark har monumentale udfordringer i transportsektoren, og de 400.000 elbiler, der fremkommer i Basisfremskrivningen, er alt for få til at nå de 70 pct., siger Lars Aagaard og fortsætter:
– Der er behov for mindst én million elbiler i 2030, og inden sommerferien skal der landes en klimaaftale, der sætter gang i produktionen af Power-to-X, så lastbiler, busser og fly i fremtiden kan køre og flyve på strøm fra havvind, siger Lars Aagaard.
Basisfremskrivningen forholder sig ikke til 70 pct. målsætningen
Dansk Energis direktør ærgrer sig over, at Energistyrelsen ikke har analyseret, hvilke krav målsætningen om 70 pct. CO2-reduktion vil stille til udbygningen af vedvarende energi og til el-infrastrukturen.
– Fremskrivningen er ikke helt retvisende på udbygningen af vedvarende energi. Vi har allerede nu brug for en politisk beslutning om energi-øer med mindst 6 GW ny havvind, så fremtidens markant større elforbrug bliver dækket med vedvarende energi, siger Lars Aagaard og minder samtidig politikerne om dét, der forbinder de mange vindmøller med forbrugerne: Elnettet i jorden.
– I en elektrisk fremtid skal vi huske de kabler, der transporterer den grønne el. Hvis man glemmer den ret vigtige detalje, bliver det svært at få al den grønne strøm ud til forbrugerne. Så der er brug for investeringer i både elnet og ladeinfrastruktur til elbilerne, hvis vi skal nå målsætningen.