BørsmæglerRating 2021, obligationer: Coronakrisen har givet ekstra store udfordringer i en branche, hvor kravene til it-sikkerhed er ekstraordinært høje, og hvor man ikke kan risikere ophold i driften. Men aktørerne har lært af det. Noget af den hektiske stemning fra handelsgulvet er overført til den digitale kommunikation.
En stor del af kontorfolket har arbejdet hjemme det seneste år. Men ikke alle. Blandt dem, der i hvert fald det meste af tiden har skullet møde på arbejde, er tradere og analytikere hos obligationsmæglere: Alene af it-sikkerhedsmæssige årsager har de ofte været nødt til at møde på deres fysiske arbejdsplads.
Og selv når der ikke blev udvekslet dybt fortrolige oplysninger, har det været hensigtsmæssigt at møde op, for handelsoplysninger skal udveksles i realtid. Og så nytter det, som Jan Sass Kindberg fra Nordea bemærker, ikke noget, hvis forbindelsen er langsom, fordi husets teenagesøn sidder på sit værelse og gamer. ”Et par sekunder kan være rigtigt lang tid i den finansielle verden,” siger han.
Flere lokalitioner
Men medarbejderne har ikke bare kunnet møde op på deres vanlige kontor. Det har været nødvendigt, at de kunne holde fysisk afstand til hinanden. Heller ikke det har været nogen absolut garanti for, at smittespredningen stopper. Derfor er de ansatte ofte blevet fordelt på flere lokationer, så man ikke risikerede, at alle blev syge på én gang – med den konsekvens, at man måtte lukke hele forretningsområdet helt ned i en periode.
Mest radikalt er man gået til værks i Jyske Bank. Head of trading Morten Byrdal fortæller, at man i foråret oprettede en tro kopi af de normale faciliteter på Vestergade i Silkeborg i lokaler i byens nordlige del, hvor Jyske Finans holder til. Dette såkaldte ”beredskabsrum” arbejder en del af medarbejderne stadig i.
”Vi har ikke været hjemsendt. I stedet er markedsområdet blevet skilt ud fra resten af banken, og det har været splittet ud på to sites, hver med alle kompetencer, så vi har kunnet sikre en operationalitet, uanset hvordan smitten måtte brede sig,” siger Morten Byrdal.
Også Sydbank har fordelt sine obligationsmæglere på flere lokaler, men nogle af dem arbejder også hjemme.
”Allerede i februar begyndte vi at forberede en situation, hvor vi ikke kunne være på kontoret. Vi blev hurtigt enige om, at lige meget hvad, skulle vi have butikken åben. I starten var der et par stykker, der trak lidt på smilebåndet. Men der gik ikke lang tid, før det var alvor,” fortæller afdelingsdirektør Bjarke Nissen Friedrichsen.
”Det fede er, at vi har fundet nogle værktøjer, hvor vi kan bevare kommunikationen, selv om vi sidder langt fra hinanden. I en obligationsafdeling foregår det jo meget ved, at man taler sammen og råber til hinanden. Vi skal have priser og sparre med hinanden. Nu sidder vi med en masse kameraer, mikrofoner og højttalere, så vi nærmest kan høre, hvad hinanden tænker,” fortsætter han.
I Nordea havde man det held, at man for nylig havde indviet de nye lokaler i Ørestad, bl.a. med et spritnyt trading floor, hvor det var nemt at holde afstand. Nogle medarbejdere er samtidig flyttet til andre etager, der står tomme, mens de sædvanlige ”beboere” arbejder hjemme. Men banken har også fundet ud af at lade nogle obligationsmæglere arbejde hjemmefra.
”Vi er nede på et meget lavt antal, som ikke møder ind på kontoret. Men vi har også respekt for det faktum, at nogle medarbejdere kan være i den sårbare gruppe, eller kan have partnere, der er det. Man kan også af andre årsager have mindre lyst til at komme ind på kontoret,” siger Jan Sass Kindberg, chef for fixed income sales Danmark.
Kamera på
Han er ikke i tvivl om, at nogle af de nye arbejdsprocesser vil overleve coronakrisen.
”Det er en udvikling, der er gået hurtigere end forventet. Var det her ikke sket, var det nok blevet skubbet tre eller fire år ud i fremtiden. Nu har de fleste vænnet sig til at have kameraer på, når man taler med hinanden. Det er måske en lille ting, men så alligevel ikke. Du lærer både dine interne og eksterne stakeholdere bedre at kende,” siger han.
Samme vurdering har Bjarke Nissen Friedrichsen. ”Vi kommer ikke til at gå tilbage til status quo. Vi har virkelig lært meget de seneste 12 måneder. Men vi savner at mødes med kunderne. Vi har ikke fundet et alternativ til at mødes over en frokost eller en kop kaffe. Så vi glæder os til at turnere rundt i Danmark igen, når det er forsvarligt.”
Sten Thorup Kristensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her