Danskernes pensionskroner er det seneste år fosset ind i de nye bæredygtige pensionsprodukter. Men aktuelle afkastdata viser, at kunderne har fået lavere afkast end på de traditionelle pensionsprodukter. Danskerne vil ikke have bæredygtighed, hvis det koster på afkastet, viser Økonomisk Ugebrevets survey
Den grønne bølge ramte sidste år for alvor pensionsbranchen med lancering af rekordmange nye bæredygtige pensionsprodukter. Men allerede nu er produkterne ved at udvikle sig til lidt af et problem for selskaberne og deres kunder på grund af svage afkast.
PFA Klima, Danica Bæredygtigt Valg og AP Pension Bæredygtig hedder nogle af produkterne. Men allerede nu er det klimarigtige valg blevet bundprop på afkastet. Det viser den mest grundige pensionsanalyse herhjemme, udarbejdet af analytiker Nikolaj Holdt Mikkelsen, der løbende måler afkast på tværs af branchen. Ud af 18 sammenlignelige pensionsprodukter lå bæredygtighed i AP Pension sidst, Danica næstsidst og PFA på en 14. plads i slutningen af 2020.
Ramt af en boomerang
Men selv om afkastet halter efter, har branchen alligevel erklæret den nye dagsorden for bæredygtighed i pensionerne for en succes, og det er problematisk.
”Den situation er meget typisk for pensionsbranchen. De siger, tingene er en succes på kort sigt, og så bliver de ramt af en boomerang, når det ikke går som ventet. Det er ikke særligt smart af pensionsselskaberne, for vi kender slet ikke usikkerhederne på de her nye bæredygtige produkter, som alt andet lige må antages at være mere risikable end traditionelle pensionsprodukter, fordi de investerer mere snævert. Skal forbrugerne have tillid til de nye bæredygtige investeringer, bør pensionsselskaberne informere ordentligt om afkast og risiko,” siger investeringsrådgiver Karsten Engmann Jensen fra Pengeministeriet.
Udviklingen er fortsat ind i 2021, hvor de bæredygtige produkter igen indtager sidstepladserne over afkast, men kunderne får alligevel at vide, at det går strygende.
Den 24. januar udsendte PFA’s topchef Allan Polack denne pressemeddelelse: ”Både i forhold til afkast og midler er PFA Klima Plus kommet godt fra start, hvilket viser potentialet i at sammentænke investering og den grønne omstilling.” På dette tidspunkt lå PFA Klima Plus på en 15. plads på afkast ud af 18 produkter.
PFA er dog langt fra enige i den betragtning – uden de fornægter afkasttallene. Forelagt både pressemeddelelsen og placeringen på afkastet, lyder det fra pressechef Kristian Lund Pedersen, at PFA står 100 pct. på mål for kommunikationen.
”Vi er meget tilfredse med den modtagelse, som Klima Plus har fået blandt vores kunder. Det er stadig nyt for mange, da produktet blev lanceret i forsommeren sidste år, men vi kan se, kendskabet stiger, og dermed også hvor mange der lægger hele eller dele af deres opsparing i produktet. I dag er mere end 4 mia. kr. investeret i Klima Plus. Afkastmæssigt har den også klaret sig godt siden lanceringen sammenlignet med bl.a. udviklingen på verdensindekset for aktier, og i forhold til den risiko, der ligger i produktet. Og kigger du på afkastet i Klima Plus i 2020, nåede det op på 14 pct.,” lyder det i en mail fra pressechefen.
Han gør dermed to ting. Først skifter han sammenligningen af afkast over på et verdensindeks af aktier – og væk fra sammenlignelige produkter. Dernæst siger han, at så længe man får et positivt afkast, så skal man jo være glad – uanset om naboen får det dobbelte i afkast.
Men meget tyder på, at danskerne godt kan gennemskue pensionsselskabernes salgsgas. Flere end seks ud af ti danskere er godt klar over, at de nye klimavenlige og bæredygtige pensionsprodukter er kommet skidt fra start afkastmæssigt. Det viser et survey med 600 svar, som Økonomisk Ugebrev netop har gennemført.
Næsten lige så mange af dem siger ligeud, at de vil fravælge bæredygtigheden, hvis ikke pensionsbranchen får skabt et bedre afkast.
Carsten Vitoft
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her