Det 130 årige rederi D/S Torm er igen i god gænge efter at have været på fallittens rand i en årrække, efter utrolig dårlig timing op til finanskrisen, hvor rederiet kontraherede nye tankskibe og købte konkurrenten OMI sammen med Teekay. Både de nye kontraheringer og opkøbet skete til rekordhøje skibspriser, samtidigt med at kassen blev drænet til udlodninger til aktionærerne.
Efter årelange forhandlinger med bankerne, udskiftninger i ledelsen og tilførsel af ny kapital er D/S Torm kommet ud på den anden side af krisen, og er stadig et veldrevet rederi. Væk er tørlastforretningen, og D/S Torm er i dag et ”pure play” i produkttank. D/S Torm sejler i dag udelukkende med raffinerede olieprodukter. Restruktureringen i 2011 og 2012 løste D/S Torms enorme likviditetsproblemer, og der blev foretaget nedskrivninger af gælden på hele USD 535 mio. Samtidigt tilførte en af redningsmændene, kapitalfonden Oaktree Capital, 25 produkttankere og en ordrebog på 6 nybygninger.
I dag opererer D/S Torm en forholdsvis moderne flåde af produkttankere på 78 skibe med hovedvægten på det mindre tankskibssegment MR med 50 skibe, og 17 produkttankere i de noget større segmenter LR1 og LR1, samt 11 Handy produkttankere i det noget mindre segment.
Store udsving i rater
Efter at raterne for en MR produkttanker siden 2009 har svinget mellem USD 10.000 og 15.000 pr. dag, steg de i sidste halvdel af 2015 til knap USD 30.000 pr. dag. I de første måneder af 2016 er de faldet tilbage på et niveau på USD 17.000 – 20.000. Hvordan raterne udvikler sig den kommende tid, og forventninger til disse, er en væsentlig faktor for kursen på D/S Torm. Her er det udviklingen i udbudsog efterspørgselsbalancen og forventninger til denne, som har afgørende indflydelse på en værdisætning af D/S Torm.
Forenklet er udbudssiden den tilgængelige tonnage produkttankere og efterspørgselssiden er den samlede efterspørgsel af jetfuel, petroleum, vegetabilsk olie, gasoile, diesel, naptha m.m. Hertil kommer at denne balance skal korrigeres for ændring i den samlede transportlængde, den såkaldte tonne/miles faktor.
For mængden af transporterede olieprodukter er der konsensus om, at de stiger med ca. 5-6 % i 2016. Hovedsageligt fordi raffinaderikapaciteten øges der hvor olien produceres, dvs. hovedsageligt i Mellem-østen. Dette giver i sig selv en øget tonne/miles faktor. Den samlede tonnage forventes ligeledes øget med ca. 6 %, hvilket ikke burde give dramatiske ændringer i fragtraterne i 2016.
Stigende oliepris gift for D/S Torm
For 2017 er der en tendens til at udbuds- og efterspørgselsbalancen vil forværres en anelse, hvilket betyder, at der kan forventes lavere indtjening pr. skibsdag. En eventuel stigning i olieprisen på sigt kan være gift for D/S Torm, og påvirke både udbuds- og efterspørgselsbalancen, men også medføre en stigning i driftsomkostningerne for rederiets skibe. Hertil skal lægges en lang række faktorer, der har indflydelse på efterspørgslen for raffinerede olieprodukter, og det er derfor svært at forudsige markedet for produkttankere. Vi vurderer dog, at på mellemlang sigt (6 måneder) kan D/S Torm være en god investeringsmulighed for den risikovillige og aktive investor.
Kursfald på over 30 %
Efter at have ligget og svinget omkring kurs 100 hele sidste halvår er kursen på D/S Torm faldet i 2016 med over 30 %. Aktiemarkederne har selvfølgelig været usikre og volatile, men det synes også, at den voldsomme krise i andre shippingsegmenter har haft en indvirkning på kursen på D/S Torm.
Hertil kommer også at fragtraterne for såvel MR og LR2 tanker har taget et gevaldigt skred nedad. Tørlast er i en historisk langvarig krise uden udsigt til forbedringer de kommende år, containershipping er ramt af over-supply og deraf lave fragtrater. Hele offshore segmentet er ramt af den faldende aktivitet i offshore oliesektoren.
Ingen umiddelbare tegn på vendinger i disse markeder har gjort at shippingaktier i dag ikke er spor ”sexede”, og investorerne har søgt mod andre mere sikre aktier. Selv om denne flugt fra shippingaktier ikke umiddelbart burde ramme D/S Torm, er vi af den opfattelse, at det er det som er sket.
En forstærkning af denne tendens kan også ses i at skibsrederne, som har skibe i ordrebøgerne i disse kriseramte segmenter, forsøger at genforhandle deres kontraheringer eller helt få dem aflyst. Lykkes det dem at ændre kontraheringerne kan de kun søge til produkttankere, hvilket på sigt betyder at der kan komme flere produkttankere på markedet end markedet kan beskæftige.
Ordrebogen for produkttankere er i dag lige under 20 %, hvilket skønnes at være for høj set i relation til den forholdsvis nye flåde, samt den minimale scrapping af ældre skibe.
Udsigt til gevinst på 10-15 %
Men alt i alt er vi af den opfattelse, at denne frygt har ramt D/S Torm for hårdt, og der burde være plads til kursstigninger når panikken har lagt sig.
Investorer der investerer i D/S Torm må hele tiden være vågne og holde øje med den sårbare udbudsog efterspørgselsbalance, fordi små ændringer i balancen kan give dramatiske ændringer i fragtraterne og skibsværdier, og i sidste ende i aktiekursen.
Vores vurdering er dog, at der i øjeblikket på kort sigt er en god mulighed for at tage en gevinst på 10-15 %, men det kræver en vågen investor, som også er parat til at sælge når den ønskede strategi er opfyldt.
Lars Bjørnvik
AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 80-90
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her