Del artiklen:

Maersk Line satser nu på rolig, organisk vækst, efter i en periode at have prioriteret markedsandele over indtjening. Men rederiet skal kæmpe for at genoprette det forspring i indtjening, som det har haft i forhold til vigtige rivaler.

Maersk Line, det store containerrederi i A.P. Møller-Mærsk-koncernen, kunne igen i første kvartal melde om volumen- og omsætningsvækst på over 10 procent i forhold til samme kvartal i 2016. Fremgangen er dog især sket i sidste halvår 2016, hvor konkursen i den koreanske rival Hanjin (der havde cirka 3 procent af det globale marked) og en offensiv jagt på markedsandele skabte vækst.

Og væksten kostede: I fjerde kvartal 2016 lå Maersk Lines ebit-margin kun på niveau med de vigtigste peers og dermed væsentligt under målsætningen om, at den skal ligge 5 procentpoint over. Det er tænkeligt, at Maersk Line heller ikke i første kvartal 2017 kan leve op til målsætningen. I hvert fald har den vigtige tyske konkurrent Hapag-Lloyd i første kvartal præsteret en ebit-margin på plus 0,2 procent, mod Maersk Lines’ minus 0,8 procent.

Påtrængende genopretning
Udviklingen i A.P. Møller-Mærsks største datterselskab, containerrederiet, er afgørende for koncernen. Maersk Line er helt dominerende i den samlede transportvirksomhed bestående af Maersk Line, APM Terminals, Damco og Svitzer. Altså den del, der kommer til at udgøre hele koncernen, når de olierelaterede virksomheder i fremtiden bliver splittet fra.

Derfor kan det ikke overraske, at koncernchef Søren Skou ved udsendelsen af kvartalsregnskabet har understreget, at ”Maersk Lines’ fokus i de kommende kvartaler vil være på genoprettelse af indtjening samt fastholdelse af markedsandele, efterhånden som markedsvilkårene forbedres.”

Genoprettelsen af indtjeningsevnen er faktisk påtrængende, fordi Maersk i 2016 tilsyneladende mistede indtjening i forhold til vigtige peers, uden at tage forholdsmæssigt større markedsandele.

Maersk Line har siden midten af 2016 øget sin markedsandel, sådan som den er opgjort af Alphaliner, med 0,7 procentpoint til nu 16 procent. Det er lidt mere end de 0,5 cirka procentpoint, som Maersk skulle tage, hvis den erobrede Hanjin-andel skulle modsvare Maersk position på markedet. Men Maersk Lines største konkurrent MSC har øget sin andel med 1,4 procentpoint siden Hanjin-konkursen, det kinesiske Cosco med 0,7 procentpoint og Hapag-Lloyd med 0,6 procentpoint.
Så disse mindre (men stadig store) konkurrenter må i forhold til deres transportvolumener alt andet lige have taget en større bid af den tidligere Hanjin-kage end Maersk. Hamburg Süd, som Maersk overtager med udgangen af 2017, har mistet en global markedsandel på 0,3 procentpoint siden midten af 2016.

Tallene fra Alphaliner er ikke den endelige sandhed om forskydningen af markedsandele. Men de er almindeligt anerkendte, og alt i alt kan man på basis af tallene spørge, hvor meget den resultatmæssigt kostbare Maersk-offensiv i 2016 (inklusive opkøbet af Hamburg Süd), har styrket Maersk Lines stilling over for de vigtigste konkurrenter.

For Maersk Line er det nu afgørende at vride flere penge ud af de dyrt vundne markedsandele og den store organisation. At genvinde et ebit-forspring på 5 procent er en betydelig opgave. I 2017 venter Maersk Line foreløbig uændret en forbedring på over 1 mia. dollar i den underliggende indtjening i forhold til 2016, hvor denne indtjening var minus 384 mio. dollar.

Containervækst kan overraske
Maersk Lines’ prognose er baseret på en forventet vækst i global containertransport på 2-4 procent. Af investorpræsentationen af kvartalstallene fremgik imidlertid, at Maersk Line nu tilsyneladende vurderer, at rederiets prognose for markedet i 2017 er ret konservativ.

”Whether we are too conservative on our market growth guidance or whether there’s a risk of that, I guess, the answer to that is yes. We have been surprised on the upside with growth in this first quarter,” sagde Søren Skou ved investorpræsentationen.

Ifølge analysefirmaet IHS Global Insights seneste prognose vil den globale containertransport i år vokse med 3,7 procent og med 4,9 procent i 2018 ,og væksten vil frem til 2022 holde sig omkring 5 procent. Det er en betydelig fremgang fra væksten på 2,5 procent i 2016 og 1,1 procent i 2015. IHS-prognosen er fra februar, og udsigterne kan, hvis man skal tro markedskilder som Søren Skou, været blevet bedre siden da.

Aktiemarkedet er forsigtigt optimistisk, men de positive udsigter kan dog hurtigt viskes væk, hvis Kina bremser op, som antydet af den seneste udvikling i den kinesiske credit impulse.

læs hele udgivelsen her

Morten A. Sørensen

Del artiklen: