Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Mærsk i ny hård strategisk modvind

Linda

fredag 09. juni 2017 kl. 15:07

Billedet af fremtidens Mærsk-virksomheder fremstår mindre attraktivt, efter at Maersk Oil ikke fik fat i Dongs oliedivision, og efter at rivaler har fremlagt nye stærke resultater og synergimål, der virker mere ambitiøse end Maersk Lines.

De strategiske udfordringer tårner sig op for A.P. Møller-Mærsk.

Vejen frem for A.P. Møller-Mærsk er blevet mere uklar den seneste uge: To centrale elementer i det billede, som mange markedsdeltagere havde dannet sig af fremtidens Mærsk-virksomheder, fremstår nu mindre stærke, end ved kapitalmarkedsdagen i december 2016.

Der er fortsat logik i koncernchef Søren Skous plan om en fokusering af A.P. Møller-Mærsk i en integreret transportvirksomhed omkring Maersk Line, APM Terminals, Damco og Svitzer samt udsplitningen af de olierelaterede virksomheder Maersk Oil, Maersk Supply Service, Maersk Drilling og Maersk Tankers.

Men i den seneste uge er billedet af fremtidens Mærsk-virksomheder blevet mindre tiltrækkende: Værdien af den nye integrerede Mærsk transportvirksomhed er bygget på en forventning om, at denne enhed ville stå særlig stærkt på det globale containermarked. Den ser stadig ud til at blive verdens største containervirksomhed, der inklusiv det ny opkøbte Hamburg Süd ikke blot kan få en global markedsandel på over 18 procent, men også råde over et af verdens største net af containerterminaler, samt over logistikvirksomhed og slæbebåds- og bjærgningsvirksomhed. Det afgørende er imidlertid, om denne konstruktion på længere sigt er mere konkurrencedygtig end sine rivaler.

RIVALER MERE EFFEKTIVE
Netop det forhold er der blevet sået ekstra tvivl om de seneste otte dage: Det står nu klart, at i første kvartal har to store konkurrenter præsteret bedre lønsomhed end det danske rederi. Franske CMA CGM leverede en EBIT-margin på 5,5 procent, tyske Hapag-Lloyd leverede 0,2 procent, mens Maersk Line leverede minus 0,8 procent.

Det ser bedre ud, hvis man betragter hele den nye integrerede Maersk transportorganisation under et: Så bliver marginen på 1,3 procent. Men selv om Maersk Lines indtjening for tiden er trykket af forholdsvis stor omsætning på ruter, hvor indtjeningen er mindre, så er indtjeningsevnen på ingen måde overlegen i forhold til konkurrenternes.

Samtidig ser de synergigevinster på 350-400 mio. dollar, som Maersk Line venter at få ud af sammenslutningen med Hamburg Süd ikke imponerende ud, efter at Hapag-Lloyd har offentliggjort sit synergimål på 435 mio. dollar for den mindre sammenslutning med UASC.

Forestillingen om, at Mærsks transportdivision kan blive second to none, en dominerende spiller med uangribelig konkurrencekraft, er dermed blevet betydeligt svækket.

I den forgangne uge blev der så også stillet et større spørgsmålstegn ved billedet af det fremtidige Maersk Oil, da det blev klart, at Dong Energy har fundet en anden køber til sin oliedivision. Det skete endda, hvis man skal tro dagbladet Børsen, efter at Mærsk lidt desperat i sidste øjeblik havde forsøgt igen at komme ind i billedet som køber. Nu kan mediernes og nogle analytikeres forestillinger have været præget af danske skyklapper: Der er trods alt andre aktiver til salg i Nordsøen end Dong-divisionen. Alligevel kunne Maersk med et Dong-køb have ekspanderet med en aktivitet, i et område og under et skatteregime, som Maersk kender bedre end nogen anden potentiel køber.

MAERSK OIL SKAL FINDE VÆKST
I september 2016 understregede Ane Uggla, der er bestyrelsesformand i A.P. Møller Holding, som kontrollerer A.P. Møller-Mærsk, at ”vi fortsat ser A.P. Møller Holding som en betydende aktionær i forretningsenheder, der gennemgår separate strukturelle ændringer: De vil fortsætte med at være en del af A.P. Møller-familien.”

Læs resten af artiklen her .

læs hele udgivelsen her
Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Finance Manager
Region Nordjylland
SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Økonom til Almen Analyse – Landsbyggefonden
Region Hovedstaden
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank