Crowdcube vil sætte sig på det hul, der i det danske marked helt uden equity crowdfunding-platforme. Den engelske platform går efter at hjælpe en stribe danske selskaber med at skaffe risikovillig egenkapital. De nye EU-regler letter en dansk ekspansion, mener ledelsen.
Ifølge Pepe Borell, vicedirektør i Crowdcube, går platformen nu efter at tiltrække danske og andre skandinaviske virksomheder. Indtil nu har man først og fremmest fokuseret på det engelske marked. Lige i øjeblikket har Crowdcube hele seks danske virksomheder med kurs mod offentligt udbud.
”Indtil nu har vi eksperimenteret med at udvide virksomheden på det spanske marked. Med en generel licens har vi arbejdet på at komme ind på det skandinaviske marked. Men særligt Danmark er interessant, fordi der er et voksende marked for kapital til teknologi-startups,” siger han.
Strategien for Crowdcube er at være klar på markedet, når den nye europæiske forordning om crowdfunding træder i kraft i slutningen af 2021. Den vil eliminere alle de mindre nationale forskelle, der er på de enkelte medlemslandes markeder, påpeger Pepe Borell. I Danmark har bl.a. Dansk Crowdfunding Forening peget på, at regler om udbud af andele, investorbeskyttelse og beskatning har hindret et effektivt dansk marked for equity crowdfunding.
Skal have gennembrud i Danmark
”De nye EU-regler vil gøre det meget nemmere for os at henvende os til mange forskellige investorer og virksomheder på tværs af EU-landene. Sammen med vores advokater og andre partnere er vi kommet frem til, at det danske og resten af det skandinaviske marked udgør en af de største muligheder for os i fremtiden,” siger Pepe Borell.
Han peger på, at økosystemet af startups, iværksættere og investorer vokser især i Danmark og Sverige.
Michael Eis, formand for Dansk Crowdfunding Forening, håber på, at de nye EU-regler kan være med til at skabe endnu mere opmærksomhed omkring de muligheder, som crowdfunding giver for at skaffe risikovillig kapital til danske virksomheder.
”I hvert fald vil det gøre det muligt for danske investorer at investere over udenlandske platforme. Og så er vi da på vej til at ændre kulturen. Men det er ude i virksomhederne, at man skal have blik for crowdfunding for, at det skal få et gennembrud i Danmark,” siger han.
Michael Eis har ageret som rådgiver for Crowdcube og it-selskabet Ooono.
Fra Ooono, der går sin entré på, Crowdcube, forklarer direktør og stifter Christian Walther Øyrabø valget af equity crowdfunding sådan:
”Ved at anvende denne finansieringskanal undgår vi at få store eksterne investorer ind som aktionærer, som vil have indflydelse på det hele. Eksempelvis med en ventureinvestor bliver der lagt et halvt kilometer langt term sheet ned over virksomheden. De sætter folk ind i bestyrelsen, som får vetoret. Jeg er stifter og hovedaktionær i virksomheden, og det vil jeg ikke underlægge mig. Jeg vil have min frihed. Indtil nu er vi vokset med op mod 400 pct. om året, så noget må vi gøre rigtigt. Jeg har ikke lyst til at have en storebror ind, der skal fortælle mig, hvad jeg må og ikke må,” siger han.
Netop dette er en af Crowdcubes salgsargumenter overfor danske virksomheder, som overvejer at hente ekstern kapital
Indtil nu er Ooono vokset til 18 medarbejder uden at have fået tilført kapital udefra. I dag udbyder firmaet sin trafikalarmservice på bl.a. det danske og tyske marked. Men med ambitionerne på at udvide til også det engelske og andre europæiske markeder er der brug for mere kapital.
Den første kapital er hentet fra ventureselskabet Gurerilla Capital, der har købt 10 pct. af virksomheden for et ikke offentliggjort beløb. Nu vil Ooono udbyde op til 7,4 pct. af virksomheden på Crowdcube, hvad der i givet fald vil give selskabet en kapitalindsprøjtning på 2,2 mio. euro, godt 16,4 mio. kr. Minimumsmålet er 500.000 euro eller 3,7 mio. kr.
Peder Bjerge
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her