Matas aflægger forskudt årsregnskab den 27. maj, og der vil det helt normale være at fokus er på forventningen til det kommende regnskabsår. Udsvingene vil normalt være minimale, da Matas, som vi også har skrevet om tidligere, driver en særdeles stabil forretning. Omsætningen i 3. kvartal. er steget fra 1.041 mio. kr. året før til 1.052 mio. kr. i 2015/2016. For regnskabs-årets første ni måneder er billedet det samme, idet omsætningen endte på 2.661 mio. kr. mod 2.661 mio. kr. året før. Korrigeres for butiksåbninger og –lukninger svarer det til en såkaldt ”like-for-like” vækst på 0,8 %. Like-for-like omsætningsvækst beregnes på grundlag af individuelle perioder på to regnskabsår omfattende alle Egne Butikker, som har været aktive i hele denne to-årige periode.
Konkurrent i fremdrift Denne gang bliver der dog mere end almindeligt fokus på fremtiden, da konkurrencesituationen er ændret de seneste par måneder, hvor det hastigt fremadstormende butikskoncept Normal virkelig har skruet op for væksten. Normal parallelimporterer varer fra andre EU-lande og konkurrerer på visse varegrupper (”Mass Beauty”) med Matas. Normal oplyser iøvrigt selv, at 80 % af deres kunder er kvinder. Normal er langt fra en 1:1 konkurrent med Matas, men selv et lille indhug i Matas’ forretning vil have stor betydning, da Matas’ opererer indenfor et ganske lille ”vækst-range”. Siden starten i 2013 har Normal åbnet 36 butikker, og der er yderligere offentliggjort 11 konkrete åbninger i resten af 2016 p.t. I januar 2015 havde Normal ni butikker, og tempoet indtil videre i 2016 ser ud til at være fire butiksåbninger om måneden. Dermed er Normal ved at nå en størrelse, hvor den kan gøre et synligt indhug i Matas forretning, selvom der stadig er et stykke vej op til Matas’ 292 butikker. Et indhug som først for alvor vil blive synligt i det regnskabsår, der starter 1. april 2016.
På de seneste tre investorpræsentationer har Matas dedikeret en specifik side til omtale af konkurrentsituationen uden dog at nævne konkrete konkurrentnavne. Matas oplyser, at påvirkningen fra en ny Normal-butik medfører en nedgang i omsætningen på 2-3 % i gennemsnit for en nærliggende Matasbutik. Der er dog store forskelle fra butik til butik, og endnu kun et spinkelt statistisk grundlag. Til gengæld beretter branchekilder overfor AktieUgebrevet, at der er set en betydelig negativ omsætningseffekt (to-cifret %) i Matas-butikker, hvor Normal er åbnet på en lokation meget tæt på.
Matas har forsøgt at agere på de allerede svage vækstudsigter, og er gået igang med en udrulning af en vækstplan med fire initiativer, hvor især punkt 4 er direkte rettet mod konkurrencen fra Normal. De øvrige tre punkter kan efter vores vurdering ikke på kort sigt afbøde en eventuel effekt fra Normal.
1. Styrke mulighederne i Club Matas, der har imponerende 1,6 mio. medlemmer.
2. Accellerere væksten i web-shoppen, som p.t. vokser omkring 25 % om året, men stadig kun udgør omkring 2 % af koncernens samlede omsætning.
3. Implementere nyt butikskoncept i foreløbig tre butikker, derefter potentielt op til 30-40 butikker afhængig af modtagelsen.
4. Styrke kommunikationen omkring de nye lave ”altid-priser”, som Matas tilbyder på udvalgte standardprodukter, for at imødegå konkurrencen fra bl.a. Normal.
Øget risikobillede Samlet set ser vi et øget risikobillede i Matas-aktien henimod den 27. maj, hvor forventningerne til det nye regnskabsår fremlægges. Matas-aktien er qua den lave vækst i udgangspunktet ikke højt prissat med en P/E omkring 11-12 og et stærkt udbytteafkast på næsten 7 %. Det ændrer dog ikke ved, at selv små vækstskuffelser kan få betydning i den stærkt kapitalfondsoptimerede Matas-forretning og blive takseret hårdt af markedet.
Vi anbefaler derfor, at man efter aktiens 10 % comeback fra bunden i februar, og fra vores seneste anbefaling ved kurs 120, stiller sig på sidelinjen de næste par måneder indtil der er større sikkerhed omkring den nye konkurrentsituations påvirkning på Matas.
Steen Albrechtsen
AktieUgebrevets kursmål (3 mdr): 115-130
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her