Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Torm har rejst sig igen – men krisen kradser

Linda

lørdag 27. februar 2016 kl. 23:01

Det 130 årige rederi D/S Torm er igen i god gænge efter at have været på fallittens rand i en årrække, efter utrolig dårlig timing op til finanskrisen, hvor rederiet kontraherede nye tankskibe og købte konkurrenten OMI sammen med Teekay. Både de nye kontraheringer og opkøbet skete til rekordhøje skibspriser, samtidigt med at kassen blev drænet til udlodninger til aktionærerne.

Efter årelange forhandlinger med bankerne, udskiftninger i ledelsen og tilførsel af ny kapital er D/S Torm kommet ud på den anden side af krisen, og er stadig et veldrevet rederi. Væk er tørlastforretningen, og D/S Torm er i dag et ”pure play” i produkttank. D/S Torm sejler i dag udelukkende med raffinerede olieprodukter. Restruktureringen i 2011 og 2012 løste D/S Torms enorme likviditetsproblemer, og der blev foretaget nedskrivninger af gælden på hele USD 535 mio. Samtidigt tilførte en af redningsmændene, kapitalfonden Oaktree Capital, 25 produkttankere og en ordrebog på 6 nybygninger.

I dag opererer D/S Torm en forholdsvis moderne flåde af produkttankere på 78 skibe med hovedvægten på det mindre tankskibssegment MR med 50 skibe, og 17 produkttankere i de noget større segmenter LR1 og LR1, samt 11 Handy produkttankere i det noget mindre segment.

Store udsving i rater
Efter at raterne for en MR produkttanker siden 2009 har svinget mellem USD 10.000 og 15.000 pr. dag, steg de i sidste halvdel af 2015 til knap USD 30.000 pr. dag. I de første måneder af 2016 er de faldet tilbage på et niveau på USD 17.000 – 20.000.     Hvordan raterne udvikler sig den kommende tid, og forventninger til disse, er en væsentlig faktor for kursen på D/S Torm. Her er det udviklingen i udbudsog efterspørgselsbalancen og forventninger til denne, som har afgørende indflydelse på en værdisætning af D/S Torm.

Forenklet er udbudssiden den tilgængelige tonnage produkttankere og efterspørgselssiden er den samlede efterspørgsel af jetfuel, petroleum, vegetabilsk olie, gasoile, diesel, naptha m.m. Hertil kommer at denne balance skal korrigeres for ændring i den samlede transportlængde, den såkaldte tonne/miles faktor.
For mængden af transporterede olieprodukter er der konsensus om, at de stiger med ca. 5-6 % i 2016. Hovedsageligt fordi raffinaderikapaciteten øges der hvor olien produceres, dvs. hovedsageligt i Mellem-østen. Dette giver i sig selv en øget tonne/miles faktor. Den samlede tonnage forventes ligeledes øget med ca. 6 %, hvilket ikke burde give dramatiske ændringer i fragtraterne i 2016.

Stigende oliepris gift for D/S Torm
For 2017 er der en tendens til at udbuds- og efterspørgselsbalancen vil forværres en anelse, hvilket betyder, at der kan forventes lavere indtjening pr. skibsdag. En eventuel stigning i olieprisen på sigt kan være gift for D/S Torm, og påvirke både udbuds- og efterspørgselsbalancen, men også medføre en stigning i driftsomkostningerne for rederiets skibe. Hertil skal lægges en lang række faktorer, der har indflydelse på efterspørgslen for raffinerede olieprodukter, og det er derfor svært at forudsige markedet for produkttankere. Vi vurderer dog, at på mellemlang sigt (6 måneder) kan D/S Torm være en god investeringsmulighed for den risikovillige og aktive investor.

Kursfald på over 30 %
Efter at have ligget og svinget omkring kurs 100 hele sidste halvår er kursen på D/S Torm faldet i 2016 med over 30 %. Aktiemarkederne har selvfølgelig været usikre og volatile, men det synes også, at den voldsomme krise i andre shippingsegmenter har haft en indvirkning på kursen på D/S Torm.

Hertil kommer også at fragtraterne for såvel MR og LR2 tanker har taget et gevaldigt skred nedad. Tørlast er i en historisk langvarig krise uden udsigt til forbedringer de kommende år, containershipping er ramt af over-supply og deraf lave fragtrater. Hele offshore segmentet er ramt af den faldende aktivitet i offshore oliesektoren.

Ingen umiddelbare tegn på vendinger i disse markeder har gjort at shippingaktier i dag ikke er spor ”sexede”, og investorerne har søgt mod andre mere sikre aktier. Selv om denne flugt fra shippingaktier ikke umiddelbart burde ramme D/S Torm, er vi af den opfattelse, at det er det som er sket.

En forstærkning af denne tendens kan også ses i at skibsrederne, som har skibe i ordrebøgerne i disse kriseramte segmenter, forsøger at genforhandle deres kontraheringer eller helt få dem aflyst. Lykkes det dem at ændre kontraheringerne kan de kun søge til produkttankere, hvilket på sigt betyder at der kan komme flere produkttankere på markedet end markedet kan beskæftige.

Ordrebogen for produkttankere er i dag lige under 20 %, hvilket skønnes at være for høj set i relation til den forholdsvis nye flåde, samt den minimale scrapping af ældre skibe.

Udsigt til gevinst på 10-15 %
Men alt i alt er vi af den opfattelse, at denne frygt har ramt D/S Torm for hårdt, og der burde være plads til kursstigninger når panikken har lagt sig.

Investorer der investerer i D/S Torm må hele tiden være vågne og holde øje med den sårbare udbudsog efterspørgselsbalance, fordi små ændringer i balancen kan give dramatiske ændringer i fragtraterne og skibsværdier, og i sidste ende i aktiekursen.

Vores vurdering er dog, at der i øjeblikket på kort sigt er en god mulighed for at tage en gevinst på 10-15 %, men det kræver en vågen investor, som også er parat til at sælge når den ønskede strategi er opfyldt.

se graf og tabel her

læs hele udgivelsen her

Lars Bjørnvik

 

AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 80-90

 

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Erhvervskonsulent til Erhverv og Iværksætteri i Svendborg Kommune
Region Syd
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
International Sales Manager til Salg & Marketing
Region Syddanmark.
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Medarbejder til vurdering af investeringsejendomme
Region Syd
Business Analyst
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
ØKONOMICHEF TIL GLOSTRUP BOLIGSELSKAB
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Direktør – Destination Kystlandet
Region Midt
Vil du være med til at uddanne Finansøkonomer, Au i finansiel rådgivning og P.ba. i Finans?
Region Sjælland.
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden
Strategikonsulent søges til Dansk Erhverv
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank