Samfundsansvar

COVID-19 forbrugeradfærd sender elbilsalget i ny rekord

Joachim Kattrup

søndag 03. maj 2020 kl. 19:00

Under coronakrisen er elbilsalget fordoblet, imens de konventionelle biler har oplevet et dramatisk fald. Andelen af nyregistrerede elbiler slog i første kvartal 2020 rekord.

På mange måder har COVID-19 antydet kursen for Klimarådets forslag om at stoppe al salg af benzin- og dieselbiler for at sikre, at én million elbiler kommer på gaden inden 2030.

Det handler ikke om ny teknologi, bedre batterier eller favorabel lovgivning, men om nye behov, grønne billån samt ændret forbrugeradfærd. Udviklingen skal dog tages med forbehold, siger ekspert.

Klimarådets plan for indfrielse af regeringens mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 indeholder et ambitiøst mål for et øget antal elbiler på gaderne i Danmark.

Klimarådet nævner elbiler hele 206 gange i sin rapport, og foreslår at der i Danmark i 2030 skal køre mellem 1 og 1,5 millioner elbiler på gaderne.

Hvis det realiseres, vil CO2-reduktionen herfra dække over næsten tyve procent af Klimarådets samlede reduktionspotentiale fra velkendte teknologier.

Andelen af solgte elbiler er i forhold til salget af benzin- og dieselbiler under Coronakrisen fordoblet. Salget af benzin- og dieselbiler er faldet drastisk – fra 63.866 i 1. kvartal sidste år til 44.816 i samme kvartal 2020.

Men det er bemærkelsesværdigt, at salget af elbiler i samme periode er fordoblet. Nyregistrerede elbiler steg fra 987 sidste år til 2134 solgte, og andelen af nyregistrerede elbiler udgør aktuelt 4,7 procent af det samlede salg, hvilket er det højeste niveau nogensinde.

COVID-19 krisen har dermed allerede sat sit tydelige præg på bilmarkedet i grøn favør, hvor elbilkøbere ikke ser ud til at være påvirket af coronakrisen. Selvom en række afgiftsordninger, som favoriserer elbiler, er blevet forlænget, kan det næppe forklare hele udviklingen. Den tidligere ordning for lempelige registreringsafgifter er blot forlænget ét år.

Forklaringen skal altså søges andre steder, lyder en ekspertvurdering:

”Den grønne dagsorden er stærkere, end man måske skulle tro. Og stærke strømninger kan få medvind under kriser. Det ved vi bl.a. fra finanskrisen. Samtidig oplever mange måske ændringer i behov under nedlukningen pga. coronakrisen. Og så har markedet set grønne billån, der også har givet forbrugerne et konkret incitament til at fremme en mere bæredygtig købsadfærd”, vurderer forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen.

 

stærke strømninger kan få medvind under kriser. Det ved vi bl.a. fra finanskrisen

 

 

De grønne billån blev for alvor lanceret i efteråret 2019 og udløste bl.a. en priskrig blandt flere finansielle institutioner, der pressede renten helt ned i nærheden af nul procent. Nordea oplyser, at de siden november 2019 har udbetalt 44 grønne billån svarende til et samlet udlån på 15 mio. kroner.

Andelen af elbiler har gennem det sidste år været svagt stigende, viser Økonomisk Ugebrevs KlimaBarometer. Men selv 2134 solgte elbiler på et kvartal er ikke udtryk for et gennembrud. Klimarådet konstaterer da også, at ”salget af elbiler i Danmark går stadig trægt.”

Derfor skal man også tage udviklingen med forbehold, mener professor i økonomisk psykologi ved Aarhus Universitet, John Thøgersen.

”Antallet af solgte elbiler i Danmark er stadig på et lavt niveau, hvilket gør det svært at konkludere ret meget, og tallene følger ikke den generelle tendens. Når det er sagt, så kan en årsag være, at den grønne forbrugsbølge stadig er drevet af ”early adopters.” De er ofte veluddannede og tjener mere end gennemsnittet, og er måske derfor ikke helt ramt så hårdt af krisen. Desuden kan der være ventetid på nogle typer af elbiler, og derfor kan de være bestilt, før coronakrisen var erkendt”, siger John Thøgersen.

Klimarådet peger også på andre udfordringer for elbilsalget, hvis den danske bilpark for alvor skal elektrificeres. Og klimarådet er faktisk ret kontante i deres udmelding.

”Det bør hurtigst muligt annonceres, at der fra 2030 iværksættes initiativer, så der reelt ikke længere sælges personbiler, som helt eller delvist drives af benzin eller diesel, hvilket dermed inkluderer opladningshybrider”, skriver klimarådet.

Udviklingen på bilmarkedet under coronakrisen viser dog også ændringer i adfærd og købsmotiver. Et velkendt formuleret problem er bl.a. elbilens manglende rækkevidde. Det problem har under coronakrisen fået ny mening.

Og netop ændringer i adfærd er også et helt centralt element i Klimarådets rapport, og måske endda en større barriere end noget andet i relation til at nå 70 procents CO-reduktion i 2030.

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Samfundsansvar

Klimabarometer for Danmark tæt på bedste score nogensinde

Økonomisk Ugebrev Samfundsansvars KlimaBarometer viser en meget positiv tendens for fjerde kvartal 2020. Hvor erhvervstilliden under COVID-19 krisen dalede kraftigt frem mod sommeren men efterfølgende vandt meget af det…
Samfundsansvar
Globale ESG-tendenser 2021: Væsentlighed for ESG-risk, specifikke klimaoplysninger, virksomhedens modstandsdygtighed og ESG på obligationsmarkedet
Finans
Bankekspert: Bankerne overkapitaliserede, ”sparer op” til kæmpeudbytter næste år
Samfundsansvar
Danske investorer sætter støtte til amerikanske politikere på dagsordenen
Samfundsansvar
A.P. Møller Holding øjner gennembrud for grønne børsnoteringer
Aktieugebrevet Invest Logo
Formue
Investeringsfonden AktieUgebrevet Invest gav et afkast på 32 % i 2020
Formue
Norwegian afslører detaljer i redningsplan: Her er vores opdaterede kursmål
Ledelse
Norsk Legemiddelverket: 23 døde efter COVID-19 vacciner, advarer mod brug til ældre
Formue
Bullish eksperter? Derfor får vi ikke et januar rally i år
Samfundsansvar
AkademikerPension hæver barren for aktivt ejerskab
Formue
Analytikerne udpeger her 43 danske udbytte-aktier i 2021
Finans
Venture: Nyt marked for salg af ejerandele med kæmperabat
Samfundsansvar
Sasja Beslik: Danske virksomheder langt fra Parisaftalens klimamål
Ledelse
Mærsk går enegang, udskyder grøn flådefornyelse og satser på cash flow
Finans
First North-rådgivere: De har haft succes, og de har haft fiasko

Seneste nyt

Samfundsansvar
Globale ESG-tendenser 2021: Investorenes dilemma, incitamentsordninger og nye EU-regler
Samfundsansvar
EU Sustainable Finance truer den danske ledelsesmodel
Samfundsansvar
Store forskelle i landes tilgang til grøn finanspolitik
Ledelse
Trends 2021: Danske Largecap lagde i 2020 byggeklodser til nye strategier
Formue

ØU Trader: Økonomisk Ugebrevs Portefølje slutter 2020 med +44%, 7%-point bedre end markedet

Økonomisk Ugebrevs Portefølje slutter 2020 med et afkast på 44 % – mod  afkastet i Copenhagen Benchmark på 36,9%. Altså godt syv procentpoint bedre end benchmark. Ca. 70 procent…

Aktuel artikelserie

KlimaBarometer for Dansk Økonomi

KlimaBarometeret er en konjunkturindikator, der følger bæredygtige udvikling i Danmark. Barometeret viser udviklingen på baggrund af tre underliggende indikatorer: 1: Bæredygtig Forbrugeradfærd, 2: Den Grønne Energiomstilling og 3: Investeringer i Klima og Miljø. Barometeret sammenlignes

Andre artikelserier

KlimaBarometer for Dansk Økonomi
ESG analyser
Sustainable Finance
Samfundsansvar
Pensionsselskaber har milliarder investeret i globale selskaber, som ignorerer klima
Finans
Rating: Her er vinderne blandt de 100 største unoterede selskaber
Ledelse
Erhvervslivets resultatskabere: Topchefer, vi lagde mærke til
Ledelse
MT Højgaard næsten i mål med turn around: Problemprojekter tæt på afviklet
Formue
Waturu ejere forsøger ny børsnotering, denne gang i Norge
Finans
Engelsk crowdfunding-platform på vej med seks danske startups
Ledelse
NYTÅRSBREV FRA CHEFREDAKTØREN: Vi skærper profilen og tilpasser os ny omverden
Samfundsansvar
Exxon offentliggør scope 3-emissioner for første gang
Ledelse
Få gratis adgang til Bestyrelsesguiden med 700 artikler om Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formue
Langers Skarpe: Sådan gik det mine fem vinderaktier 2020, udpeget primo januar 2020
Ledelse
2021: Her er årets Temaer, Surveys og Kortlægninger i Økonomisk Ugebrev Ledelse
Finans
Temaer 2021: Her er årets temaer og brancheanalyser i ØU Finans
Samfundsansvar
2020 blev rekordår for bæredygtige fonde
Finans
Provinsbanker i fusionsspillet fik aktieplusser i 2020, stort set resten dykkede

Seneste nyt

Finans
Tema: Store skadesforsikrings selskaber smadrer de fleste mindre selskaber
Finans
Bagmænd bag store forsikringskonkurser i gang med nyt forsikringseventyr

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Ny lov og nye bekendtgørelser om klimatilpasning
Hårde straffe for misbrug af COVID-19-hjælpepakker
COVID-19: Mulighed for afholdelse af elektronisk generalforsamling i 2021
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Skriv til os på: [email protected]
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Sundkaj 125, 3. sal
Nordhavn 2150

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]
X