Samfundsansvar

COVID-19 forbrugeradfærd sender elbilsalget i ny rekord

Joachim Kattrup

søndag 03. maj 2020 kl. 19:00

Under coronakrisen er elbilsalget fordoblet, imens de konventionelle biler har oplevet et dramatisk fald. Andelen af nyregistrerede elbiler slog i første kvartal 2020 rekord.

På mange måder har COVID-19 antydet kursen for Klimarådets forslag om at stoppe al salg af benzin- og dieselbiler for at sikre, at én million elbiler kommer på gaden inden 2030.

Det handler ikke om ny teknologi, bedre batterier eller favorabel lovgivning, men om nye behov, grønne billån samt ændret forbrugeradfærd. Udviklingen skal dog tages med forbehold, siger ekspert.

Klimarådets plan for indfrielse af regeringens mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 indeholder et ambitiøst mål for et øget antal elbiler på gaderne i Danmark.

Klimarådet nævner elbiler hele 206 gange i sin rapport, og foreslår at der i Danmark i 2030 skal køre mellem 1 og 1,5 millioner elbiler på gaderne.

Hvis det realiseres, vil CO2-reduktionen herfra dække over næsten tyve procent af Klimarådets samlede reduktionspotentiale fra velkendte teknologier.

Andelen af solgte elbiler er i forhold til salget af benzin- og dieselbiler under Coronakrisen fordoblet. Salget af benzin- og dieselbiler er faldet drastisk – fra 63.866 i 1. kvartal sidste år til 44.816 i samme kvartal 2020.

Men det er bemærkelsesværdigt, at salget af elbiler i samme periode er fordoblet. Nyregistrerede elbiler steg fra 987 sidste år til 2134 solgte, og andelen af nyregistrerede elbiler udgør aktuelt 4,7 procent af det samlede salg, hvilket er det højeste niveau nogensinde.

COVID-19 krisen har dermed allerede sat sit tydelige præg på bilmarkedet i grøn favør, hvor elbilkøbere ikke ser ud til at være påvirket af coronakrisen. Selvom en række afgiftsordninger, som favoriserer elbiler, er blevet forlænget, kan det næppe forklare hele udviklingen. Den tidligere ordning for lempelige registreringsafgifter er blot forlænget ét år.

Forklaringen skal altså søges andre steder, lyder en ekspertvurdering:

”Den grønne dagsorden er stærkere, end man måske skulle tro. Og stærke strømninger kan få medvind under kriser. Det ved vi bl.a. fra finanskrisen. Samtidig oplever mange måske ændringer i behov under nedlukningen pga. coronakrisen. Og så har markedet set grønne billån, der også har givet forbrugerne et konkret incitament til at fremme en mere bæredygtig købsadfærd”, vurderer forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen.

 

stærke strømninger kan få medvind under kriser. Det ved vi bl.a. fra finanskrisen

 

 

De grønne billån blev for alvor lanceret i efteråret 2019 og udløste bl.a. en priskrig blandt flere finansielle institutioner, der pressede renten helt ned i nærheden af nul procent. Nordea oplyser, at de siden november 2019 har udbetalt 44 grønne billån svarende til et samlet udlån på 15 mio. kroner.

Andelen af elbiler har gennem det sidste år været svagt stigende, viser Økonomisk Ugebrevs KlimaBarometer. Men selv 2134 solgte elbiler på et kvartal er ikke udtryk for et gennembrud. Klimarådet konstaterer da også, at ”salget af elbiler i Danmark går stadig trægt.”

Derfor skal man også tage udviklingen med forbehold, mener professor i økonomisk psykologi ved Aarhus Universitet, John Thøgersen.

”Antallet af solgte elbiler i Danmark er stadig på et lavt niveau, hvilket gør det svært at konkludere ret meget, og tallene følger ikke den generelle tendens. Når det er sagt, så kan en årsag være, at den grønne forbrugsbølge stadig er drevet af ”early adopters.” De er ofte veluddannede og tjener mere end gennemsnittet, og er måske derfor ikke helt ramt så hårdt af krisen. Desuden kan der være ventetid på nogle typer af elbiler, og derfor kan de være bestilt, før coronakrisen var erkendt”, siger John Thøgersen.

Klimarådet peger også på andre udfordringer for elbilsalget, hvis den danske bilpark for alvor skal elektrificeres. Og klimarådet er faktisk ret kontante i deres udmelding.

”Det bør hurtigst muligt annonceres, at der fra 2030 iværksættes initiativer, så der reelt ikke længere sælges personbiler, som helt eller delvist drives af benzin eller diesel, hvilket dermed inkluderer opladningshybrider”, skriver klimarådet.

Udviklingen på bilmarkedet under coronakrisen viser dog også ændringer i adfærd og købsmotiver. Et velkendt formuleret problem er bl.a. elbilens manglende rækkevidde. Det problem har under coronakrisen fået ny mening.

Og netop ændringer i adfærd er også et helt centralt element i Klimarådets rapport, og måske endda en større barriere end noget andet i relation til at nå 70 procents CO-reduktion i 2030.

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

artikelserie

Jobannoncer

Dansk Sygeplejeråd søger en erfaren økonomimedarbejder
København
18-04-2021
Forretningsudvikler med erfaring indenfor fonds- og investeringsområdet
Ringkøbing
30-04-2021
Kreditmedarbejder til bankens hovedkontor i Ringkøbing
Ringkøbing
30-04-2021
Totalbanken A/S søger en Pensionsspecialist
Aarup
30-04-2021
Frøs Sparekasse søger en ny skarp hvidvaskansvarlig
Syd- og Sønderjylland
30-04-2021
Finans

Mystik om Nationalbankens aktieafkast: Uklarhed om investeringer, strategi og mandat

Nationalbanken har fået en hård medfart på de 11 mia. samfundskroner, den har investeret i store europæiske og amerikanske aktier. Det er nemlig lykkedes Nationalbanken at komme bagud på…
Finans
Survey med 700 svar: Nykredit bedst til realkredit, Jyske Realkredit dumper
Finans
Q1-regnskaber: Bankerne foran rekordfremgang i førstekvartalsregnskaber
Samfundsansvar
GF: GN Store Nords ledelse blev nedstemt om skattepolitik
Samfundsansvar
Danske investorer skal stemme om systemisk racisme i USA
Formue
Teknisk analyse af C25: Demant nærmer sig højeste kurs i 2½ år
Finans
Efter rivegilde: Pensionssektoren enig om regler for værdiansættelse af alternativer, offentliggøres om få dage
Formue
ØU Trader: Sådan investerer vi 50 mio. kr. Følg investeringsfondens handler på SMS realtime
Finans
Den danske solidariske realkredit-model ved at krakelere
Formue
Langers Skarpe: Nu kommer 1. kvartalsregnskaberne, og de bliver gode
Finans
Survey med 700 svar: Massivt ønske om elektroniske valg hos Forenet Kredit
Kultur
Medieanmeldelse: Coronaen og de moderne mose-ofringer
Kultur
Boganmeldelse: Tag opgøret med den ufattelige rigdom til én procent
Samfundsansvar
Finanssektoren gør samlet status over bidrag til grøn omstilling
Finans
Nationalbankens enegang: Alle andre gør det. Pres for at støtte danske papirer i kriseperioder

Seneste nyt

Samfundsansvar
ESG-krav fra investorer giver analytikere mere arbejde
Ledelse
Analyse. Scandinavian Tobacco vil være modigere: Det er der brug for
Formue
Langers Skarpe. Aktierne boomer: For godt til at være sandt?
Samfundsansvar
Stor krise i ekspert gruppe om taksonomi (Sustainable Finance)
Samfundsansvar

Fremme af erhvervsdemokratiske virksomheder er en skelsættende beslutning

Regeringen og dens støttepartier har aftalt at nedsætte udvalg om fremme af erhvervsdemokratiske virksomheder. Der en skelsættende beslutning, der kan medvirke til at styrke dansk økonomi, fordi medarbejdernes deltagelse…

Aktuel artikelserie

Den Danske Pensionssektor

Hvad er danskernes pensionsopsparing egentlig værd? Når danskerne sparer op til pension gennem en aftale i ansættelsen eller

Andre artikelserier

Den Danske Pensionssektor
Dansk Forsikringsmafia?
ESG & A.P. Møller-Mærsk
ESG investeringer og analyser
KlimaBarometer for Dansk Økonomi
Sustainable Finance
Finans
Eksperter: Pensionssektorens unoterede aktier virker oppustede, hvad er danskernes pensionsopsparing egentlig værd?
Life Science
Analyse: En kindhest fra FDA; men også en mulig opjustering til Novo Nordisk
Finans
Polacks direktørstol i PFA varmere end nogensinde før jubilæum
Finans
Topholm: Grønt industrieventyr kan blive ufatteligt stort
Formue
Langers Skarpe: Så er der dømt aktierally
Formue
Stor analyse: Overvurderes Bavarian Nordics vaccinepotentiale?
Ledelse
CEO-skifte i Top 100 2021: Overraskende mange CEO-skift i turbulent coronaår, se oversigten
Ledelse
Her er Ugens overskrifter i ØU Ledelse Kasketforvirring: Formandens og CEO’ens roller flyder sammen
Samfundsansvar
Udkast til Taksonomi lækket – læs gennemgang her (Sustainable Finance)
Formue
Lav-vækst Rockwool værdiansættes som høj vækst
Formue
Investeringsfonden AktieUgebrevet Invest gav et afkast på 32% i 2020, i plus for 2021
Finans
Rating: Danske Bank generobrer position som bedst til Private Banking
Ledelse
Analyse Hartmann: Nu skal transformationen til vækstvirksomhed lykkes
Finans
Saxo Bank bider Nordnet i haserne – vil være størst i Danmark

Seneste nyt

Finans
Pensionssektorens ESG-produkter bunder, investorer utålmodige
Samfundsansvar
Akademikere fastholder milliardinvestering i oliesektoren

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Medhold i familieoverdragelse til offentlig ejendomsvurdering +/- 15%
Denmark will establish two energy islands and windfarms
Onlinekursus: Offentligt ansat A-Z
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15
Salgschef: Sidsel Bogh

Skriv til os på: kontakt@ugebrev.dk.
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Forbindelsesvej 12, 2. tv
2100 København Ø

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]