Rating af Investor Relations 2019: ALK-Abelló er i årets IR-rating gået markant frem og ligger nu i topgruppen med maksimumpoint. Fremgangen afspejler, at man er meget omhyggelige med at være præcis i sin kommunikation under virksomhedens strategiskifte til at være en ”ægte” international medicinalvirksomhed, fortæller IR-chef Per Plotnikof i dette interview.
ØU: Hvad er baggrunden for, at I har forbedret kvaliteten af jeres kommunikation til investorerne på hjemmesiden? PP: ”Det er en del af et større IR-arbejde i ALK, og det skyldes den transformation, vi er i gang med. Vi er i en periode, hvor det i høj grad er vigtigt, at markedet har tillid til, at de ting vi gør, er de rigtige for ALK på den lange bane. Så det handler meget om transparens, troværdighed og præcis varedeklaration. Jeg er dybt overbevist om, at det er enormt vigtigt, at vi fortæller folk præcist, hvad vi gør og hvorfor. Vi har gjort meget ud af at sige, at selv om markedet (for allergimidler, red.) er stort, skal vi ikke fokusere på fantasital, men på hvad vi gør med vores forretningsmodel. Derfra kan folk selv vurdere, hvad de tror om vores potentiale.”
Er det i virkeligheden mest private investorer, I taler til på hjemmesiden, eller har de professionelle også brug for denne service? ”Hjemmesiden er et fælles grundlag for alle investorer, uanset om de er store eller små. På hjemmesiden taler vi et professionelt sprog, men den er forhåbentligt også tilgængelig for private investorer.”
Med MiFiD II er der kommet nye restriktioner på, hvordan mæglerne må servicere deres kunder. Hvilken betydning har det for IR-arbejdet i ALK? ”MiFiD II er helt klart den største ændring af den finansielle regulering i mange år. Jeg beskæftiger mig rigtigt meget med at finde vores plads under de nye vilkår. Det er tydeligt, at der er nogle nye dynamikker, især på mæglersiden, men også for små og mellemstore virksomheder som os giver det en udfordring i henseende til adgangen til investorerne. Vi må i høj grad tænke alternative måder til at udbrede kendskabet til ALK. Det er f.eks. helt klart, at man ikke uden videre får det samme ud af roadshows, som man gjorde tidligere. Hvis mægleren ikke er på investorernes liste, skal man selv tage kontakt til dem. Derfor er selskaberne i højere grad involveret i tilrettelæggelsen af roadshowet.”
Hvordan vil I forholde jer til de nye ”markedsvilkår” for IR? ”Vi skal sandsynligvis prøve flere forskellige ting, før vi finder ud af, hvad der virker, og der vil sandsynligvis også opstå en helt ny konsulentindustri, som mener, den kan gå på vandet. Det er meget rodet lige nu, og der er mange mæglere, der leder efter en ny forretningsmodel. Under alle omstændigheder er der meget fodarbejde i det, og vi skal være mere aktive i henseende til at række ud til investorerne. I de seneste har år vi også satset meget på de investorer, der har kendt os gennem en årrække. Da vi skulle lave kapitalrejsningen, var vi overbeviste om, at det var den rigtige strategi. Men præmissen ændrer sig naturligvis i takt med, at vi eksekverer på strategien. Så skal vi også ud og skabe et større kendskab til ALK i bredere kredse.”
En people business
Mere generelt – er du blandt dem, som tror, at IR-funktionen vil blive disruptet af den digitale udvikling, der f.eks. har givet nye muligheder for investorerne? ”Jeg tror ikke at IR’s rolle i den strategiske kommunikation kan erstattes af en algoritme. Der vil altid være nogle, der har brug for at kigge på de underliggende aktiver i en virksomhed. Prøv at tænke det igennem: Hvis hele verden bestod af passive investorer, ville det give et enormt strukturelt problem, hvor tilfældigheder kunne vælte verdensøkonomien. Det er selvfølgelig sat på spidsen, men jeg tror altid, at IR vil være en people business, og indtil nu har vi da heller ikke set, at digitaliseringen har ændret på, at investorerne gerne vil mødes face to face med de virksomheder, de sætter penge i,” slutter Per Plotnikof.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.