Mærsk vil være CO2-neutral inden udgangen af 2050, og det er ikke noget urealistisk mål, som vil kvæle forretningen eller gøre selskabet mindre konkurrencedygtigt, vurderer Handelsbanken i en kommentar.
Ifølge Handelsbanken satser rederiet i øjeblikket på fire typer brændstofteknologier; biodiesel, biomethanol, lignin og ammoniak.
Banken ser de største perspektiver ved brug af biomethanol, fremgår det af kommentaren.
– Det skyldes primært, at anvendelsen af biomethanol relativt til de andre teknologier for indeværende tilbyder et større potentiale i forhold til opskalering, et mindre CAPEX-krav samt større fleksibilitet i forhold til at køre med dobbeltbrændstofkapacitet, skriver Handelsbanken.
Handelsbanken fremhæver, at Mærsk vurderer, at de nuværende brændstofomkostninger meget vel kan fordobles som et resultatet af overgangen til CO2-neutralitet.
– Det svarer til en 20 pct. stigning oven på de eksisterende gennemsnitlige fragtratesatser. Dette svarer dog blot til 1 pct. ekstraomkostning på detailniveau for et par sko eller en pc og 5 pct. ekstra for en banan. Dette lader til at være økonomisk håndterbart for kunderne, da det er inden for rammerne af den normale forbrugerprisinflation, der ventes i den kommende tid, skriver Handelsbanken.
Fragtselskaberne er vant til omskiftelige brændstofomkostninger, fremhæver Handelsbanken. Selvom en fordobling sjældent sker, er det ikke et uset fænomen, lyder vurderingen.