Log ind
Samfundsansvar

Mærsk vil søsætte klimaneutralt skib allerede i 2023

Joachim Kattrup

onsdag 17. februar 2021 kl. 11:10

Mærsk overhaler alle i ambitionerne om en grønnere skibsfart. For blot en måned side lød meldingen, at det første CO2-neutrale skib ville blive bestilt i 2023 og søsat i 2030. I dag lyder meldingen fra A.P. Møller-Mærsk, at skibet allerede skal søsættes om blot to år, skriver mediet Søfart.

Mærsk vil i 2023 være den første i verden til at sejle med et CO2-neutralt skib.

Det er syv år tidligere end en oprindelig plan om at have et klimaneutralt skib i 2030. Det oplyser Mærsk i en pressemeddelelse.

Ifølge Mærsk-topchef Søren Skou har den danske logistik- og transportkoncern en ambition om at vise vejen for en CO2-neutral, global logistikkæde.

– Vores ambition om at have en CO2-neutral flåde i 2050 var et måneskud, da vi annoncerede det i 2018.

– I dag ser vi det som en udfordring, men trods alt et mål, der er til at nå, siger Søren Skou i pressemeddelelsen.

Det fremtidige Mærsk-skib kommer til at sejle på enten e- eller biometanol. Det er et af de alternative brændstoffer, som Mærsk har udpeget til fremtiden. Skibet vil også være i stand til at sejle på traditionelt lavsvovlholdigt brændstof (VLSFO).

– Det vil blive en betydelig udfordring at skaffe tilstrækkelige forsyninger af kulstofneutralt metanol inden for tidsfristen for at blive pionerer inden for denne teknologi. Vores succes er afhængig af, at kunder tager dette banebrydende produkt til sig og et styrket samarbejde med brændstofproducenter, teknologipartnere og udviklere for at øge produktionen hurtigt nok, siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO for Fleet & Strategic Brands i A.P. Møller – Maersk.

Skibet vil have plads til 2000 tyvefodscontainere, og Mærsk planlægger at lade det sejle på en af sine intra-regionale ruter. Det kunne være mellem to byer på det europæiske kontinent for at bruge et eksempel.

I pressemeddelelsen fortæller Mærsk også, at det går med planer om, at alle nye skibe i fremtiden kommer til at skulle kunne sejle på enten alternative, CO2-neutrale brændsler eller brændstof med et meget lavt indhold af svovl.

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

artikelserie
Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Nyt job
Ældre Sagen søger Controller til økonomiteamet
Nyt job
Bolig- og Planstyrelsen søger Ambitiøs økonomipartner
Ambitiøs medarbejder til Vejdirektoratets budgetenhed
Plesner søger økonom til Team EU & Competition
Head of Group Finance til DLF Seeds A/S
Energinet A/S søger afdelingsleder for forretningsstøtte & udvikling
Konsulenter og Managers til EY’s Financial Accounting Advisory Services-afdeling
Ringkjøbing Landbobank søger erhvervsrådgiver til Viborg
Vi søger yderligere en produktionsmedarbejder til hovedkontoret i Ringkjøbing Landbobank
To Controllere til Nature Energy
Vil du være med til at styrke forbrugerbeskyttelsen?
Dansk Energi søger økonom til at arbejde med den grønne omstilling
Heimstaden residential real estate company – Are you our new Head of Valuation?
Bygningsstyrelsen søger økonom med IT-flair og interesse for at arbejde med økonomistyring i en kompleks økonomistruktur
ARGO søger kulturbærende økonomichef
Controller til økonomistyring og administration af grønne puljer
Investeringsmedarbejder til fast ejendom
Fjernvarmens analysecenter, Grøn Energi, søger to konsulenter til analyser af grøn omstilling
Finans Danmark søger Boligøkonom
Analytisk økonom til udvikling, overvågning og regulering af elmarkederne
Medarbejder med relevant juridisk baggrund til komplekse og tværfaglige sager på det maritime område
Energinet søger forretningsudvikler med fokus på innovationsprocesser
Nordjyske Bank søger en erfaren privatrådgiver til Sæby

Mere fra ØU Samfundsansvar

Seneste nyt

Aktuel artikelserie

Modernisering af Nationalbanken?

Økonomisk Ugebrev går i en række artikler tæt på Nationalbankens praksis på forskellige områder, hvor den adskiller sig ...

Andre artikelserier

Modernisering af Nationalbanken?
First North: Udfordringer & muligheder
Vækstfondens fremtidige rolle
Our articles in English
Tax Governance
Den Danske Pensionssektor

Seneste nyt

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15
Salgschef: Sidsel Bogh

Skriv til os på: kontakt@ugebrev.dk.
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Forbindelsesvej 12, 2. tv
2100 København Ø

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]