Formue

Mærsk speeder megaomstilling op

Morten Sørensen

torsdag 01. oktober 2020 kl. 7:00

Også Mærsk begrunder nu en stor organisationsændring med, at virksomheden skal tættere på kunderne. Koncernens transformation skal accelereres med mere integration af datterselskaber og nye stillingsbeskrivelser til mange tusinde ansatte. Det er da også nødvendigt, at Mærsk tager endnu en omgang effektivisering, hvis man vil vise, at koncernens store integrerede transportkoncept i længden er overlegent.

For at accelerere transformationen og gøre det nye integrerede A.P. Møller – Mærsk mere effektivt, vil CEO Søren Skou og CCO Vincent Clerc nedlægge veletablerede brands, afskedige tusinder og ændre på titusinders jobbeskrivelser.

De åbner dermed for endnu en fase af den transformation af Mærsk, der for alvor gik i gang, da Søren Skou kom til som topchef i 2016. Siden da er Maersk Oil, Maersk Tankers og Maersk Drilling skilt fra. Transformationsprocessen gælder nu den tilbageværende kerne af virksomheder i Mærsk Ocean & Logistics.

Markedet er stadig volatilt
For det første skal Mærsk dermed komme tættere på sine kunder – en opgave, som masser af virksomheder stiller sig selv i disse år. Mærsk vil fuldt ud integrere datterrederiet Safmarine i Mærsk Line for at skabe et globalt integreret tilbud til kunderne. Desuden skal logistikdatteren Damcos services smeltes sammen med Mærsk.

De to brands forsvinder derefter med udgangen af 2020. 27.000 af Mærsks 80.000 ansatte vil blive påvirket af ændringerne. Ifølge danske medier kan 3400 miste deres job.

Det er kundernes behov for at ændre og forbedre deres supply chains, der fører til ændringerne, understreger Vincent Clerc i en pressemeddelelse. Coronakrisen har fået masser af virksomheder til at ændre på deres forsyningskæder.

Men forandringen drives også af Mærsks behov for at blive en mere stabil indtjeningsmaskine. Mærsk har i første halvår leveret overraskende gode resultater og ser i år ud til at kunne opnå et EBITDA på 6-7 mia. dollar, mod 5,7 mia. dollar i 2019.

Selv om Mærsk (i den nuværende form) derved opnår det bedste resultat i adskillige år, er der stor usikkerhed om den fremtidige indtjening. Det gode halvårsresultat skyldtes bl.a., at de store containerrederier dæmpede deres priskonkurrence. Det er ikke sikkert, at de kan opretholde den selvdisciplin.

Samtidig er det stadig uklart, hvor hurtigt og i hvilket omfang verdenshandelen – som er afgø-rende for Mærsk – retter sig op efter viruskrisen. Derfor er yderligere effektivisering nødvendig.

Men nok så væsentligt er det også nødvendigt, at Mærsk tjener flere penge, hvis Søren Skous og Vincent Clercs strategiske vision om et stort integreret transportselskab skal blive til realitet.

Hvis visionen skal have mening, må Mærsks integrerede model principielt fremstå som mindst lige så profitabel som virksomheder, der specialiserer sig i containerrederi eller logistikvirksomhed. Ellers er der, set ud fra et investorsynspunkt, ikke meget grund til at integrere dem.

Specialisterne giver højere afkast
Og netop når det angår indtjeningsevnen i den integrerede virksomhed har Søren Skou og Vincent Clerc, trods det gode halvårsresultat, stadig en opgave at løse: I de 12 måneder til og med juni 2020 opnåede Mærsk-koncernen et afkast af den investerede kapital (ROIC) på 4,7 procent, mens logistikspecialisten DSV opnåede 16,0 procent, og det mere rendyrkede containerrederi Hapag-Lloyd i første halvår opnåede et annualiseret ROIC på 7,7 procent.

Selv om der kan være mange forklaringer på disse forskelle, kan man ikke sige, at tallene i sig selv demonstrerer, at Mærsks store integrerede transportmaskine fungerer mere effektivt end de to mere specialiserede virksomheder DSV og Hapag-Lloyd. Tværtimod.

Foreløbig holder Mærsk sig til mindre bolt-on opkøb af logistikvirksomheder, der forholdsvist nemt kan integreres. Men CEO Søren Skou har overfor bl.a. Wall Street Journal stillet i udsigt, at halvdelen af Mærsks forretning skal komme fra landlogistik. Det vil være svært at realisere uden større opkøb.

Så hvis Mærsk skal overbevise investorer og kreditgivere om, at koncernen skal betale de ganske høje beløb, der kræves for logistikvirksomheder, må koncernen principielt også vise, at disse opkøb vil være mere værd i en integreret Mærsk-organisation end som selvstændige virksomheder.

Morten A. Sørensen

Børskurs på analysetidspunktet 9.606,00

Kursmål (seks måneder) 13.665,00

Læs tidligere analyser af APM her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 249 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

[postviewcount]

Formue

Langers Skarpe Aktiemarkederne robuste under overfladen, indtil videre

Torsdag i denne uge fik vi endnu en test af det vigtige pejlemærke i 3390-3400 for den styrende amerikanske S&P Future (svarende til S&P 500 indeks). Testen holdt, og…
Formue
Stoxx: Europæiske health care aktier fortsat under pres pgr af ventet Biden sejr
Formue
Stoxx: Europæiske bankaktier 3% oppe i dag, har givet købssignal
Formue
SAS: Europæiske flyselskab-aktier holder sig nogenlunde stabile, men ..
Samfundsansvar
Ny database afslører investorers kontroversielle investeringer
Formue
SAS emission fuldtegnet, obligationsejer får deres nye aktier i dag, fredag.
Formue
US: Stigning i obligationsrenten indikerer fortsat en gamechanger på finansmarkedet
Formue
IPO Watch: ØU lancerer Kvalitetstjek af nynoterede selskaber
Samfundsansvar
Her er de overbetalte topchefer i dansk erhvervsliv
Finans
Pensionssektor må tære på egenkapital for at opfylde garantier
Formue
ØU Trader: Porteføljen har afkast på 23,9% i 2020
Finans
Ledelser i Alpha og Qudos Insurance afsløret i millionfusk
Finans
Solar: Rekordafkast i 2020 blåstempler digital strategi
Finans
Gensidige anklager om fusk mellem Waturus CEO og ex-CFO
Finans
Ny smittebølge: Halvdelen af EU’s SMV virksomheder er i konkursrisiko

Seneste nyt

Ledelse
Rob de Ridder ansat i 2015: ”Det skete på din vagt”
Finans
Bekymring over, at Nykredit/Totalkredit tromler konkurrenter
Formue
Her er indholdet i seneste nummer af FORMUE. Få det gratis:
Finans
Ikke-uafhængig analyse: Netcompany: Solid order intake continues
Finans

ECB forsøger at skubbe inflationen opad

På ECBs konference om Strategy Review gav ECB-præsidenten, Christine Lagarde, udtryk for, at inflationen skal skubbes opad mod målsætningen om 2 pct., men ellers blev der ikke lagt op…

Aktuel artikelserie

Trænger First North vækstbørsen til en opstramning?

Chefredaktør Morten W. Langer har i en artikelserie påpeget en stribe huller i NasdaqOMX’s arbejde med at skabe en dansk vækstbørs, investorerne kan have tillid til. Selskaber som Conferize og NPinvestor har fra start været baseret på ekstremt svage forretningsmodeller og overvurderede værdiansættelser. Aktuelt viser sagen om Waturu, at institutionen med Certified Advisors ikke fungerer godt nok, når det gælder sikring af fyldestgørende information til investorerne. Baggrunden for ØU’s fokus på First North er, at en velfungerende dansk vækstbørs er samfundsmæssig vigtig som formidler af risikovillig kapital til små vækstvirksomheder.

Andre artikelserier

Dilemmaer i det aktive ejerskab
Finansiering af den grønne omstilling
Sustainable Finance: Nye spilleregler for den finansielle sektor
Nye krav til bestyrelsen i kølvandet på Coronakrisen
Hvilke strategier sikrer den bedre performance under coronakrisen?
Den danske banksektors lange vej mod konsolidering?
Formue
Shorthandlere øger position i Jyske Bank og reducerer i DS Norden
Formue
Aktietilbagekøb for 292 mio. kr. Størst i Novo: 241 mio. kr.
Finans
Ugens regnskaber, blandt andet Chr. Hansen (Q4) og Tryg (Q3)
Finans
DAX Future siver, 12.800 faldet igen, holde øje med 12.300
Formue
Aktiedyk, da Powell advarede om økonomien
Formue
Shorthandler reducerer position i FLSmidth fra 0,86% til 0,71%
Finans
Natixis: Der er stadig basis for vækst – og volatilitet
Formue
10 C25-aktier over 55% på Styrkebarometer. Vestas i top med 63%
Finans
Sydbankanalyse: Øget enzympenetrering på Emerging Markets skal sikre vækst i Novozymes
Formue
ISS mest shorthandlede aktie. Over 6 procent af aktiekapitalen er shorthandlet.
Ledelse
Preben Damgaard: Her er mine fem vigtigste ledelseserfaringer
Formue
Novo Nordisk nedbringer aktieandel i FLSmidth
Formue
Tørlast Dry Bulk rater nu på årets højeste
Formue
JPMorgan sender en spand kold vand på investorerne

Seneste nyt

Finans
Trafiktal fra Norwegian: 90% fald i passagerer – igen under 1 NOK
Formue
7 C25-aktier under 50% på Styrkebarometer. ISS i bund med 39%

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Husk at indfrielse af konvertible obligationer kan medføre beskatning
EU-Kommissionen vil genoprette økonomien med en kapital­markeds­union
Fast ejendom i selskaber – fra 2023 og frem
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Skriv til os på: [email protected]
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Sundkaj 125, 3. sal
Nordhavn 2150

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]
X