Ledelse

Mærsk går enegang, udskyder grøn flådefornyelse og satser på cash flow

Morten Sørensen

mandag 11. januar 2021 kl. 20:30

Rivaler som CMA CGM og Hapag-Lloyd bestiller i disse måneder mange store skibe med miljøvenlige naturgasmotorer. Med et slags foreløbigt investeringsstop for nye skibe satser Mærks CEO Søren Skou markant anderledes, og det danske storrederi giver dermed et andet svar på klimaudfordringen end sine konkurrenter – og løber dermed en risiko, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Mens konkurrenterne bestiller stribevis af store nye containerskibe, holder Mærsk sig tilbage. CEO Søren Skou understreger, at foreløbig bliver der ikke investeret i flere gigantskibe, og det gør rederiet til en påfaldende undtagelse blandt de store containertransportører – og det udgør en forretningsmæssig og strategisk risiko.

Søren Skou og bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe har gjort de beskedne investeringer til et centralt element i den strategi, der i disse år skal gøre Mærsk til en pengemaskine, der kan levere en stadig større fri pengestrøm. Men disse års lave investeringer afspejler samtidig Mærsks foreløbige svar på den udfordring, som klimahensynet udgør for de store rederier.

Om svaret er rigtigt eller forkert kan blive et spørgsmål om milliarder, om fremtidens omkostninger og markedsandele, samt attraktionen blandt kunderne.

Først må det noteres, at forskellen på de store rederiers investeringer er iøjnefaldende. Per 6. januar modsvarer Mærsks aktuelle ordrebog 1,3 procent af den eksisterende flåde, konstaterer researchfirmaet Alphaliner . De vigtigste rivaler i containerrederiernes top ti har i den samme opgørelse bestilt skibe, der modsvarer mellem 8,2 og 36,9 procent af deres flåder.

For det andet investerer konkurrenter aktuelt milliarder i at forny deres flåde med mere miljøvenlige skibe. CMA CGM venter i 2022 at have opbygget en flåde på 26 skibe, der drives af flydende naturgas (LNG), heraf ni meget store skibe, der kan tage 23.000 containere (TEU). Tyske Hapag-Lloyd har netop i julen bestilt seks LNG-skibe med en kapacitet på hver 23.500 TEU og er ved at ombygge yderligere et antal dieselskibe til LNG.

LNG er blevet disse rederiers – foreløbige – svar på klimaudfordringen. Søfart står for cirka tre procent af de globale CO2-emissioner, og den skal i 2030 have reduceret udledningen af drivhusgasser med 40 procent i forhold til 2008 og med 50 procent i 2050.

Et andet miljøproblem er sundhedsskadelige partikler i røgen fra de store dieselmotorer, der dog i stadig flere får såkaldte scrubbere, der i nogen grad renser røgen.

LNG er ikke et perfekt svar for rederierne, hvis kunder i stigende omfang ønsker grønnere transportløsninger. Naturgasmotorer udleder blandt andet en del uforbrændt metangas, der også er en drivhusgas. Men naturgassens fortalere mener, at naturgas trods alt kan skære 21 procent af udledningen af drivhusgasser i forhold til oliebaseret fremdrift, selv når metanudledningen regnes med.

Mærsk satser imidlertid ikke på LNG, men på at finde endnu bedre løsninger. Rederiet har i nogen tid eksperimenteret med helt nye fremdriftsmidler og har netop oprettet et særligt Decarbonisation Team, der skal finde et mere langvarigt og bæredygtigt svar på udstødningsproblemet. Når det er sket, vil Mærsk satse på helt ny skibsteknologi. Det er en strategi, der indebærer nogle risici.

Mærsk-flåden bliver i de kommende år relativt ældre i forhold til konkurrenternes. Det kan Mærsk med sin ret moderne flåde nok forsvare i nogle år. Men en traditionel virksomhedsøkonomisk betragtning tilsiger, at en virksomhed skal investere mindst lige så meget, som den afskriver, hvis den skal holde produktionsapparatet intakt.

Det gør Mærsk langt fra, også selv om investeringerne som varslet skrues lidt op efter viruskrisen til 4,5-5,5 mia. USD over årene 2021 og 2022. Det erkendes åbent af ledelsen, der aktuelt lægger mere vægt på at holde den frie pengestrøm høj.

Det er en umiddelbar fordel for aktionærerne, ikke mindst for hovedaktionæren A.P. Møller Holding, som i disse år bruger pengestrømme i form af udbytter og aktietilbagekøb fra containerrederiet til at sprede risikoen væk fra søfart.

Der er gode grunde til, at Søren Skou udsætter storstilede investeringer i nye skibe, indtil der er bedre alternativer til bunkerolien. Men Mærsk risikerer dels, at investeringsefterslæbet pludselig skal indhentes med meget store investeringer, og dels at konkurrenterne i en overgangsperiode vil fremstå som mere miljø- og klimavenlige, netop i en situation, hvor mange kunder stiller stigende krav til deres leverandørers klimaaftryk.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 299 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Finans

PKA og PFA hemmeligholder afkast på verdens største vindmøllepark

Åbenheden og gennemsigtigheden er på retur i pensionsbranchen, der ellers i de seneste 20 år har arbejdet hårdt på at oplyse stadigt mere om ordninger og af­kastet på dem….
Finans
Børsprofessor: Certified Advisors på First North bør godkendes af Finanstilsynet
Samfundsansvar
ØU’s Klimabarometer: Det danske samfund i solid fremgang på klimahensyn
Samfundsansvar
Globale ESG-tendenser 2021: Fokus på virksomheders ESG risici og modstandsdygtighed overfor klimarisici, samt ESG effekter på obligationsmarkedet
Finans
Bankekspert: Bankerne overkapitaliserede, ”sparer op” til kæmpeudbytter næste år
Samfundsansvar
A.P. Møller Holding øjner gennembrud for grønne børsnoteringer
Aktieugebrevet Invest Logo
Formue
Investeringsfonden AktieUgebrevet Invest gav et afkast på 32 % i 2020
Formue
Norwegian afslører detaljer i redningsplan: Her er vores opdaterede kursmål
Formue
Bullish eksperter? Derfor får vi ikke et januar rally i år
Samfundsansvar
AkademikerPension hæver barren for aktivt ejerskab
Formue
Analytikerne udpeger her 43 danske udbytte-aktier i 2021
Finans
Venture: Nyt marked for salg af ejerandele med kæmperabat
Samfundsansvar
Sasja Beslik: Danske virksomheder langt fra Parisaftalens klimamål
Ledelse
Mærsk går enegang, udskyder grøn flådefornyelse og satser på cash flow
Finans
First North-rådgivere: De har haft succes, og de har haft fiasko

Seneste nyt

Samfundsansvar
Globale ESG-tendenser 2021: Investorenes dilemma, incitamentsordninger og nye EU-regler
Samfundsansvar
EU Sustainable Finance truer den danske ledelsesmodel
Samfundsansvar
Store forskelle i landes tilgang til grøn finanspolitik
Ledelse
Trends 2021: Danske Largecap lagde i 2020 byggeklodser til nye strategier
Formue

ØU Trader: Økonomisk Ugebrevs Portefølje slutter 2020 med +44%, 7%-point bedre end markedet

Økonomisk Ugebrevs Portefølje slutter 2020 med et afkast på 44 % – mod  afkastet i Copenhagen Benchmark på 36,9%. Altså godt syv procentpoint bedre end benchmark. Ca. 70 procent…

Aktuel artikelserie

Formue

Pelham Capital Ltd øger shortposition i Chr. Hansen fra 0,51% til 0,60%

Pelham Capital Ltd holds a short position at 0.60 % in shares issued by Chr. Hansen Holding A/S

Andre artikelserier

KlimaBarometer for Dansk Økonomi
ESG analyser
Sustainable Finance
Samfundsansvar
Pensionsselskaber har milliarder investeret i globale selskaber, som ignorerer klima
Finans
Rating: Her er vinderne blandt de 100 største unoterede selskaber
Ledelse
Erhvervslivets resultatskabere: Topchefer, vi lagde mærke til
Ledelse
MT Højgaard næsten i mål med turn around: Problemprojekter tæt på afviklet
Formue
Waturu ejere forsøger ny børsnotering, denne gang i Norge
Finans
Engelsk crowdfunding-platform på vej med seks danske startups
Ledelse
NYTÅRSBREV FRA CHEFREDAKTØREN: Vi skærper profilen og tilpasser os ny omverden
Samfundsansvar
Exxon offentliggør scope 3-emissioner for første gang
Ledelse
Få gratis adgang til Bestyrelsesguiden med 700 artikler om Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formue
Langers Skarpe: Sådan gik det mine fem vinderaktier 2020, udpeget primo januar 2020
Ledelse
2021: Her er årets Temaer, Surveys og Kortlægninger i Økonomisk Ugebrev Ledelse
Finans
Temaer 2021: Her er årets temaer og brancheanalyser i ØU Finans
Samfundsansvar
2020 blev rekordår for bæredygtige fonde
Finans
Provinsbanker i fusionsspillet fik aktieplusser i 2020, stort set resten dykkede

Seneste nyt

Finans
Tema: Store skadesforsikrings selskaber smadrer de fleste mindre selskaber
Finans
Bagmænd bag store forsikringskonkurser i gang med nyt forsikringseventyr

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Hvordan skal erhvervsejendomme vurderes i fremtiden?
Fødevarestyrelsen påbegynder udbetalinger til minkavlerne – her er vores guide i forbindelse med den påbegyndende udbetaling
Ny normalvedtægt for ejerforeninger
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Skriv til os på: [email protected]
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Sundkaj 125, 3. sal
Nordhavn 2150

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]
X