Det giver formentlig dybe panderynker hos flere af A.P. Møller-Mærsks rivaler, at topchef Søren Skou har foreslået en konkret afgift på skibenes CO2-udledning fra traditionelt skibsbrændstof.
Sådan lyder vurderingen fra Svenska Handelsbanken ovenpå forslaget om en CO2-skat på 150 dollar per ton, der udledes fra de store skibe, skriver Bloomberg News.
Det hænger sammen med, at Mærsk som frontløber i industrien med stor sandsynlighed vil blive mindre påvirket end konkurrenterne, noterer Handelsbanken i en kommentar ifølge Bloomberg.
Mærsk satser primært på methanol som fremtidens grønne brændstof, mens flere af konkurrenterne satser på flydende naturgas, LNG, der oftest beskrives som et overgangsbrændstof.
Det grønne brændstof kan dog blive en dyr affære for det danske containerrederi, hvis konkurrenterne kan fortsætte med at sejle videre med mindre miljørigtige og billigere brændstoffer, som de ikke skal betale ekstra for. Derfor er Mærsk tilhænger af en afgift, der også går under betegnelsen karbon-pris.
“Forslaget vil med garanti stryge dem (konkurrenter, red.) imod hårene,” skriver Handelsbanken.
Blandt tilhængere af LNG finder man blandt andet den store franske konkurrent CMA CGM, der råder over flere af de helt store containerskibe, som kan sejle på LNG.
Omvendt har Mærsk for længst afskrevet brugen af LNG som brændstof på sine skibe.
Overgangsbrændstoffer benyttes, indtil industrien finder bedre alternativer, som både kan produceres og benyttes forsvarligt, og som samtidig skal være mulig at få fat på i de nødvendige mængder.
LNG udleder mindre end traditionelt skibsbrændstof, men er ikke CO2-neutralt.
Mærsk har en målsætning om at have det første CO2-neutrale skib på havet i 2023, som skal sejle på methanol. Desuden har rederiet annonceret, at alle fremtidige bestillinger på nye skibe skal være på skibe, der kan sejle på CO2-neutralt brændstof.
Forslaget fra Søren Skou kommer forud for næste uges møde i FN’s søfartsorgan IMO. Handelsbanken forventer, at det kan ende ud i en mildere grad af Mærsk-topchefens forslag, som vil være mindre favorabel for Mærsk og mindre skadelig for konkurrenter, der benytter LNG.
RITZAU FINANS