Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

Søren Skou’s forslag om CO2-afgift udfordrer shipping-konkurrenterne

Joachim Kattrup

fredag 04. juni 2021 kl. 1:09

Det giver formentlig dybe panderynker hos flere af A.P. Møller-Mærsks rivaler, at topchef Søren Skou har foreslået en konkret afgift på skibenes CO2-udledning fra traditionelt skibsbrændstof.

Sådan lyder vurderingen fra Svenska Handelsbanken ovenpå forslaget om en CO2-skat på 150 dollar per ton, der udledes fra de store skibe, skriver Bloomberg News.

Det hænger sammen med, at Mærsk som frontløber i industrien med stor sandsynlighed vil blive mindre påvirket end konkurrenterne, noterer Handelsbanken i en kommentar ifølge Bloomberg.

Mærsk satser primært på methanol som fremtidens grønne brændstof, mens flere af konkurrenterne satser på flydende naturgas, LNG, der oftest beskrives som et overgangsbrændstof.

Det grønne brændstof kan dog blive en dyr affære for det danske containerrederi, hvis konkurrenterne kan fortsætte med at sejle videre med mindre miljørigtige og billigere brændstoffer, som de ikke skal betale ekstra for. Derfor er Mærsk tilhænger af en afgift, der også går under betegnelsen karbon-pris.

“Forslaget vil med garanti stryge dem (konkurrenter, red.) imod hårene,” skriver Handelsbanken.

Blandt tilhængere af LNG finder man blandt andet den store franske konkurrent CMA CGM, der råder over flere af de helt store containerskibe, som kan sejle på LNG.

Omvendt har Mærsk for længst afskrevet brugen af LNG som brændstof på sine skibe.

Overgangsbrændstoffer benyttes, indtil industrien finder bedre alternativer, som både kan produceres og benyttes forsvarligt, og som samtidig skal være mulig at få fat på i de nødvendige mængder.

LNG udleder mindre end traditionelt skibsbrændstof, men er ikke CO2-neutralt.

Mærsk har en målsætning om at have det første CO2-neutrale skib på havet i 2023, som skal sejle på methanol. Desuden har rederiet annonceret, at alle fremtidige bestillinger på nye skibe skal være på skibe, der kan sejle på CO2-neutralt brændstof.

Forslaget fra Søren Skou kommer forud for næste uges møde i FN’s søfartsorgan IMO. Handelsbanken forventer, at det kan ende ud i en mildere grad af Mærsk-topchefens forslag, som vil være mindre favorabel for Mærsk og mindre skadelig for konkurrenter, der benytter LNG.

RITZAU FINANS

[postviewcount]

artikelserie
Artikler i serien
Mærsk speeder megaomstilling op

torsdag 01. oktober 2020

Mærsk nedlægger CSR-afdeling

torsdag 09. januar 2020

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Udløber snart
Er du økonom, og drømmer du om at bidrage til et bedre sundhedsvæsen og være tæt på beslutningerne på en af landets største børne- og ungeafdelinger?
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Samfundsansvar

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank