Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Guide: AI marketing revolutionen er allerede i gang

Maria

mandag 03. juli 2023 kl. 17:40

Kunstig intelligens

Erhvervslivets marketingchefer bør begynde at integrere AI i arbejdet med at markedsføre selskabets produkter og services, vurderer konsulenthus. Mulighederne for at optimere marketingkronerne er markant større end risiciene. Markedsføring er typisk en kombination af både kreativt og datadrevet arbejde, hvilket gør det til et oplagt sted at starte AI-rejsen.

Mange virksomheder er allerede i gang med at overveje, hvordan de skal bruge kunstig intelligens, AI, til at optimere og effektivisere. En undersøgelse blandt 600 virksomheder viser, at 39 pct. allerede brugte eller overvejede at bruge AI til udarbejdelse af markedsføringsmateriale – og det giver mening, skriver konsulenthuset Bain.

AI’s evne til at engagere kunder, personalisere indhold og reducere både omkostninger og kompleksitet, stemmer nemlig utrolig godt overens med de opgaver, der ligger indenfor marketingfeltet. Der er også store effektivitetsbesparinger at hente ved at implementere det i kundeservice. Her kan kundeoplevelsen personaliseres, antal besvarelser øges og medarbejdere med kundekontakt støttes.

Selvfølgelig er der også risici at forholde sig til. Blandt andet datasikkerhed, generering af unøjagtigt indhold og utilsigtet bias. Ophavsret er også i gråzonen. AI-teknologien kan nemlig genbruge eksisterende materialer på en måde, der overtræder skaberens immaterielle rettigheder. Det er ligeledes uklart, hvor meget man selv vil være i stand til at påberåbe sig ophavsret over indhold genereret via de nyeste AI-værktøjer.

Disse faktorer kan få nogle CMO’er til at tøve, men det vil muligvis skabe en endnu større trussel at forholde sig afventende.

Trods bekymringerne ser det ud til, at AI vil transformere, hvordan marketingmedarbejdere arbejder. Frontløberne vil snart begynde at nyde godt af øget brandengagement, accelereret vækst, tidsbesparelser, fordele ved talentrekruttering og lavere omkostninger, mens konkurrenter, der tøver, vil gå glip af fordelene.

CMO’er kan trække på fem gyldne regler, ved implementering af AI:

Kunden i fokus
AI giver helt nye muligheder for, hvordan man kan engagere og interagere med kunder. Og netop kundefokus bør i sidste ende gennemsyre alt, hvad man foretager sig. Derfor bør CMO’er altid vende tilbage til spørgsmålet: “Hvordan kan dette forbedre vores kunders og medarbejderes liv?”

En holistisk tilgang
For at få maksimalt udbytte af de muligheder, AI medbringer, bør man anlægge en holistisk tilgang på arbejdet med AI. Naturligvis udnytte AI-værktøjer til de åbenlyse opgaver, som at generere kreative billeder og udkast til tekster, men også tage skridtet videre og anvende AI’s evne til at forbedre bagvedliggende processer, muliggøre næsten øjeblikkelig testning og styrke beslutningstagning.

Det fulde potentiale
CMO’er bør sørge for en afbalanceret tilgang mellem hurtige gevinster og mere komplekse projekter. Ved at identificere lavthængende frugter kan man opnå hurtige resultater og opbygge tillid til teknologien. Samtidig bør man tage fat på større og mere komplekse projekter for at udnytte det fulde potentiale.

Hold det dele internt
For at opnå konkurrencemæssige fordele og beskytte kerneforretningen bør man holde de højest prioriterede og mest strategiske AI-projekter internt. Ved at opbygge intern ekspertise og holde kontrollen over vigtige anvendelser, kan virksomheder bedre imødekomme kundebehov og bevare fortrolighed omkring deres forretningsmodeller.

Showcase for AI med CMO’en i front
Indenfor B-t-C brancher er marketing blevet et særligt hot spot for AI på grund af det oplagte match i at håndtere både kreativt og datatungt arbejde. Det giver CMO’er en unik mulighed for at fremvise deres evner i en mere innovativ kontekst. Dog bør CMO’er ligeledes agere brandbeskyttere, håndtere risici samt etablere retningslinjer (i samarbejde med det juridiske team) indenfor områder som intellektuel ejendomsret og databeskyttelse.

MAL

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

artikelserie
Artikler i serien

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank