Log ind
Log ind
Ledelse

AI forandrer også virksomhedens kultur – ofte til det bedre

Sten Thorup Kristensen

torsdag 02. december 2021 kl. 11:33

Måske klinger kunstig intelligens for mange stadig lidt uhyggeligt af fagre nye verden. Erfaringen er dog, må-ske lidt overraskende, at medarbejderne i de fleste tilfælde bliver glade for det. Men denne lykkelige tilstand opstår ikke af sig selv. Virksomhederne skal tage højde for, hvordan indførelsen af den nye teknologi ændrer arbejdsgangen – også set fra de ansattes synspunkt.

For mange virksomheder er salg ud i en kanal, der udgør en bro til slutkunden, helt afgørende. Salgskonsulenter skal overbevise butikkerne om, at de ikke blot skal bestille ens produkter hjem, men også at de skal give dem en fremtrædende plads på hylderne. Det er naturligvis vigtigt, at salgskonsulenterne er dygtige, men endnu vigtigere er det, at de forstår, hvilke butikker der er modtagelige for at gøre hvad og hvornår.

På det punkt kommer kunstig intelligens (AI) til hjælp. Når et AI-baseret system har analyseret tilstrækkeligt mange besøg i butikkerne og udkommet af disse besøg, kan det foreslå, hvilke butikker salgskonsulenterne skal besøge i den kommende uge, og hvilke produkter der skal promoveres overfor disse butikker.

Faren ved sådanne systemer er, at de griber ind i en dyb kultur. Salgskonsulenter, der arbejder med en overskuelig portefølje af kunder, vil oftest have et personligt forhold til samme kunder, og evnen til at forstå dem er en del af den faglige stolthed. Så salgskonsulenten vil ikke nødvendigvis se det som en forbedring at få styret sin arbejdsuge af et it-system, og han/hun vil måske også frygte, at systemet en dag kan klare hele arbejdet selv.

At den type problemer opstår er en reel risiko. Men det er på ingen måde en selvfølge, at det vil gå sådan. Tværtimod: Ifølge en undersøgelse, som Boston Consulting Group omtaler i en ny rapport , oplever tre ud af fire topchefer, der har indført AI-systemer, at det har styrket virksomhedens kultur.

Et eksempel er Pernod Ricard, som er verdens næststørste leverandør af vin og spiritus. Virksomheden er også et eksempel på, hvor stærk den førnævnte kultur mellem salgskonsulent og detailhandler kan være. På begge sider af bordet er der mange, der har stærke holdninger til, hvad der er godt og skidt at hælde i glasset.

Alligevel blev introduktionen af et AI-system til at understøtte salgskonsulenterne en succes (ifølge ledelsen). Vejen til accept var at supplere systemet med en menneskelig ekspertise, der i situationen også var relevant. AI kan finde mønstre i fortiden, men det kan ikke nødvendigvis forudsige et skift i mode og smag. Det kan salgskonsulenterne, og dermed oplevede de sammenlagt, at ændringen kun gjorde deres faglighed endnu vigtigere.

Også på andre felter kan AI øge medarbejdernes tilfredshed. Det gælder f.eks. ved sammensætningen af incitamentprogrammer. Det er en kendt problematik, at uanset hvordan man sammensætter disse, vil de i et eller anden omfang ramme skævt i forhold til den adfærd, virksomheden ønsker at motivere til.

Ofte føler medarbejderen også, at han eller hun ikke har nogen praktisk mulighed for at bringe virksomheden tættere på det, der udløser en belønning. Helt frustrerende kan det blive for medarbejderen, der faktisk prøver, uden at nå målet, og som samtidig kan se mindre flittige og dygtige kolleger modtage belønninger.

Den amerikanske medievirksomhed CBS håndterede det ved at fodre et AI-system med 50 års data for dels de KPI’er, virksomheden har givet bonusser ud fra, dels markedsundersøgelserne om kundernes holdning til de tv-programmer, der kom ud af arbejdet. Systemets svar var at anerkende nogle af de anvendte KPI’er, men ikke dem alle, samt at foreslå nogle nye.

Det er nu implementeret, og selv om medarbejderne måske ikke altid kan gennemskue, hvorfor de skal belønnes på en specifik parameter, kan de se, at det virker i den forstand, at der er sammenhæng mellem gode KPI’er og et godt resultat for virksomheden.

Der er altså rig mulighed for at få medarbejdernes accept til at indføre AI, og at gøre det til noget, de selv opfatter som en fordel. Men BCG advarer om, at det ikke er noget, der sker af sig selv. Medarbejdernes skal sættes ind i, hvad virksomheden gør på den front, og hvorfor. Det samme gælder ideelt set overfor kunder og andre stakeholdere.

Sidst, men ikke mindst: Virksomheden skal være meget opmærksom på, at systemerne bliver fodret med de rigtige data, og tilstrækkeligt med dem. Ellers kan resultaterne blive skæve, og det vil hverken hjælpe på virksomhedens bundlinje eller medarbejdernes arbejdsglæde.

Sten Thorup Kristensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 299 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Jobannoncer

Formuerådgiver til Sparekassen Kronjylland
Nyt job
Økonomichef til Hjemrejsestyrelsen
Vi søger endnu en produktionsmedarbejder med opgaver inden for pension og særlig indlån
Udviklingsorienteret financial controller til Vejdirektoratet
Energinet søger Seniorøkonom til Energiøer
Plesner søger økonom til Team EU & Competition
Nyt job
Business Controller for International Afdeling i Røde Kors
ARGO søger kulturbærende økonomichef
Vendor Finance Manager til Danish Agro
Økonomichef med ansvar for HR ARKEN Museum for Moderne Kunst
Energinet søger forretningsudvikler med fokus på innovationsprocesser
Økonomichef til en vild kommune
Gorrissen Federspiel søger Compliance Seniorkonsulent – med primært fokus på forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering

Mere fra ØU Ledelse

Seneste nyt

Langers skarpe

af Morten W. Langer
af Morten W. Langer
Seneste indlæg

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

OM ØU

Log ind

KONTAKT

Salg: salg@ugebrev.dk
Jobannoncer: jobannoncer@ugebrev.dk
Redaktion: redaktion@ugebrev.dk
Annonce materialer: annonce-mat@ugebrev.dk
Bogholderi: bogholderi@ugebrev.dk

Skriv til os på: kontakt@ugebrev.dk.
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.
Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Forbindelsesvej 12, 2. tv
2100 København Ø

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

I vores Nytårsudgave af Formue der udkommer d. 8. januar udpeger vi vores 10 vinderaktier for 2022. I denne særudgave får du dog meget mere end det.

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.
*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]