Også Mærsk begrunder nu en stor organisationsændring med, at virksomheden skal tættere på kunderne. Koncernens transformation skal accelereres med mere integration af datterselskaber og nye stillingsbeskrivelser til mange tusinde ansatte. Det er da også nødvendigt, at Mærsk tager endnu en omgang effektivisering, hvis man vil vise, at koncernens store integrerede transportkoncept i længden er overlegent.
For at accelerere transformationen og gøre det nye integrerede A.P. Møller – Mærsk mere effektivt, vil CEO Søren Skou og CCO Vincent Clerc nedlægge veletablerede brands, afskedige tusinder og ændre på titusinders jobbeskrivelser.
De åbner dermed for endnu en fase af den transformation af Mærsk, der for alvor gik i gang, da Søren Skou kom til som topchef i 2016. Siden da er Maersk Oil, Maersk Tankers og Maersk Drilling skilt fra. Transformationsprocessen gælder nu den tilbageværende kerne af virksomheder i Mærsk Ocean & Logistics.
Markedet er stadig volatilt
For det første skal Mærsk dermed komme tættere på sine kunder – en opgave, som masser af virksomheder stiller sig selv i disse år. Mærsk vil fuldt ud integrere datterrederiet Safmarine i Mærsk Line for at skabe et globalt integreret tilbud til kunderne. Desuden skal logistikdatteren Damcos services smeltes sammen med Mærsk.
De to brands forsvinder derefter med udgangen af 2020. 27.000 af Mærsks 80.000 ansatte vil blive påvirket af ændringerne. Ifølge danske medier kan 3400 miste deres job.
Det er kundernes behov for at ændre og forbedre deres supply chains, der fører til ændringerne, understreger Vincent Clerc i en pressemeddelelse. Coronakrisen har fået masser af virksomheder til at ændre på deres forsyningskæder.
Men forandringen drives også af Mærsks behov for at blive en mere stabil indtjeningsmaskine. Mærsk har i første halvår leveret overraskende gode resultater og ser i år ud til at kunne opnå et EBITDA på 6-7 mia. dollar, mod 5,7 mia. dollar i 2019.
Selv om Mærsk (i den nuværende form) derved opnår det bedste resultat i adskillige år, er der stor usikkerhed om den fremtidige indtjening. Det gode halvårsresultat skyldtes bl.a., at de store containerrederier dæmpede deres priskonkurrence. Det er ikke sikkert, at de kan opretholde den selvdisciplin.
Samtidig er det stadig uklart, hvor hurtigt og i hvilket omfang verdenshandelen – som er afgø-rende for Mærsk – retter sig op efter viruskrisen. Derfor er yderligere effektivisering nødvendig.
Men nok så væsentligt er det også nødvendigt, at Mærsk tjener flere penge, hvis Søren Skous og Vincent Clercs strategiske vision om et stort integreret transportselskab skal blive til realitet.
Hvis visionen skal have mening, må Mærsks integrerede model principielt fremstå som mindst lige så profitabel som virksomheder, der specialiserer sig i containerrederi eller logistikvirksomhed. Ellers er der, set ud fra et investorsynspunkt, ikke meget grund til at integrere dem.
Specialisterne giver højere afkast
Og netop når det angår indtjeningsevnen i den integrerede virksomhed har Søren Skou og Vincent Clerc, trods det gode halvårsresultat, stadig en opgave at løse: I de 12 måneder til og med juni 2020 opnåede Mærsk-koncernen et afkast af den investerede kapital (ROIC) på 4,7 procent, mens logistikspecialisten DSV opnåede 16,0 procent, og det mere rendyrkede containerrederi Hapag-Lloyd i første halvår opnåede et annualiseret ROIC på 7,7 procent.
Selv om der kan være mange forklaringer på disse forskelle, kan man ikke sige, at tallene i sig selv demonstrerer, at Mærsks store integrerede transportmaskine fungerer mere effektivt end de to mere specialiserede virksomheder DSV og Hapag-Lloyd. Tværtimod.
Foreløbig holder Mærsk sig til mindre bolt-on opkøb af logistikvirksomheder, der forholdsvist nemt kan integreres. Men CEO Søren Skou har overfor bl.a. Wall Street Journal stillet i udsigt, at halvdelen af Mærsks forretning skal komme fra landlogistik. Det vil være svært at realisere uden større opkøb.
Så hvis Mærsk skal overbevise investorer og kreditgivere om, at koncernen skal betale de ganske høje beløb, der kræves for logistikvirksomheder, må koncernen principielt også vise, at disse opkøb vil være mere værd i en integreret Mærsk-organisation end som selvstændige virksomheder.
Morten A. Sørensen
Børskurs på analysetidspunktet 9.606,00
Kursmål (seks måneder) 13.665,00
Læs tidligere analyser af APM her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.