AI rejser store spørgsmål om fremtidens arbejde: Hvordan vil det forandre sig – og hvilken rolle får mennesket i det? Natixis undersøger, hvordan AI allerede bruges på arbejdspladsen, og hvilke forventninger – og bekymringer – der knytter sig til teknologien.
AI hiver stadig mange overskrifter. Nogle eksperter advarer om, at AI er en stor trussel mod mange jobs. Andre mener at arbejdet ikke vil forsvinde, men i stedet blot forandre sig. Selvom mange ledere og medarbejdere anerkender de store fordele ved AI, ulmer der stadig bekymringer under overfladen.
Generativ AI bliver allerede brugt i stor stil på mange arbejdspladser. Chatbots som f.eks. ChatGPT, generer indhold baseret på den prompt, man giver den. Skriver og oversætter tekster, opsummerer dokumenter, besvarer spørgsmål, finder information. En stor hjælp for mange medarbejdere i deres daglige arbejde.
I fremtiden vil hjælpen blive endnu større. Såkaldte AI-agenter vil kunne assistere med endnu mere komplekse opgaver. Mens en chatbot hovedsageligt svarer på spørgsmål og søger information uden egentlig at ’tænke selv’, kan en AI-agent tage det et skridt videre. Den kan ræsonnere, tilpasse sig og lære af tidligere interaktioner.
Markedet for AI-agenter rummer et stort potentiale og forventes at vokse markant i de kommende år. Ifølge analysefirmaet Grand View Research blev det globale marked vurderet til 5,4 mia. USD i 2024 – og det forventes at stige til hele 50 mia. USD i 2030.
Flere undersøgelser viser, at både virksomheder og medarbejdere generelt ser stort potentiale i AI. Alligevel oplever mange virksomheder store forhindringer. Der er stadig en del skeptikere, der ikke bliver taget hånd om. Nogle frygter at miste deres job til AI, mens andre ikke tør indrømme, at de faktisk bruger det. Derudover mangler der generelt træning i, hvordan medarbejdere bør anvende teknologien i praksis. Der er med andre ord stadig meget at arbejde med.
Ifølge en rapport fra Microsoft og LinkedIn bruger 75 pct. af vidensarbejdere allerede AI i deres arbejde. De oplever, at det sparer tid, øger kreativiteten og forbedrer arbejdsglæden. Alligevel er over halvdelen tilbageholdende med at indrømme, at de bruger AI til vigtige opgaver. De er bange for at fremstå som nemt erstattelige.
Men mange ledere foretrækker kandidater med AI-færdigheder – også fremfor mere erfarne kandidater uden AI-færdigheder. Alligevel halter investeringerne i AI-træning bagud. Kun en mindre del af medarbejdere har fået formel oplæring, og endnu færre virksomheder har konkrete planer for generativ AI-træning.
Undersøgelser fra blandt andet McKinsey peger på, at der er en kløft mellem ledelsens opfattelse og medarbejdernes faktiske brug af AI. Medarbejdere ønsker i højere grad adgang til værktøjer, træning og belønninger, men oplever ofte, at de mangler støtte.
Undersøgelser viser også en tydelig forskel i holdningen til AI mellem dem, der allerede bruger det, og dem, der ikke gør. Brugere er generelt positive, mens ikke-brugere er mere skeptiske. Sammenfattende viser analyserne, at selvom fordelene ved AI anerkendes bredt, lever bekymringerne stadig videre.
Her kommer HR ind i billedet. En af HR’s vigtigste opgaver i den AI-drevne omstilling er at få medarbejderne med ombord. Det kræver først og fremmest, at HR lytter til medarbejdernes bekymringer og har fokus på at kommunikere de fordele, teknologien bringer med sig. Derudover skal de identificere de job, der er truet af AI, og dem, der forventes at udvikle sig med teknologien.
På den baggrund skal der udvikles målrettede uddannelsesforløb, der klæder medarbejderne på til at mestre de nye AI-værktøjer. Det er også vigtigt at anerkende de medarbejdere, der allerede har taget initiativ og bruger AI i deres daglige arbejde, søger opkvalificering eller har deltaget i pilotprojekter. Det kan f.eks. være gennem bonus, lønforhøjelse eller forfremmelse – både som belønning og som inspiration for andre.
Et godt udgangspunkt vil være at udvikle et etisk framework, som kan være med til at skabe tillid blandt medarbejderne – og dermed øge sandsynligheden for, at de tager AI i brug.
Da AI-modeller ofte er baseret på massiv dataindsamling, herunder personlige oplysninger, er det afgørende, at virksomheder er åbne og transparente om, hvordan disse data anvendes.
MAL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.