A.P. Møller-Maersk vil samarbejde med andre transport og shippingselskaber om at oprette et nyt forskningscenter i Danmark med det formål at reducere CO2-emissioner i skibsfarten.
Mærsk, der sigter mod at være kulstofneutral i 2050, sagde torsdag, at forskningscentret ville kombinere viden fra industrien, forkningen og myndigheder for en “afkarbonisering” af industrien ved at udvikle kulstofneutral brændstof og teknologier, skriver USA Today.
Skibsfartsindustrien, der fragter omkring 80% af den globale handel og tegner sig for omkring 3% af de globale CO2-emissioner, lovede sidste år at have skibe og marine brændstoffer med nul kulstofemission klar til 2030.
Projektet vil blive finansieret af Mærsk majoritetsejer, A.P. Møller Fonden, der har doneret 400 millioner danske kroner til opførelse af det København-baserede forskningscenter, der skal beskæftige 100 mennesker, oplyser Mærsk.
Danmark, der har et af verdens mest ambitiøse klimamål om at reducere emissionerne med 70% i 2030, er hjemsted for vedvarende energikilder som vindmølleudvikler Ørsted og vindmølleproducent Vestas, skriver USA Today.
“Med denne donation ønsker A. P. Møller Foundation at støtte bestræbelserne på at løse klimaspørgsmålet inden for global skibsfart,” sagde stiftelsens formand, Ane Uggla.
Centret, som ville være en uafhængig nonprofit organisation, er grundlagt af rederierne Mærsk og NYK Lines samt Siemens Energy, MAN Energy Solutions, ABS, Mitsubishi Heavy Industries og handelskonglomerat Cargill Inc.
Søren Skou, der er topchef i A.P. Møller-Maersk, kommer til at sidde i bestyrelsen for centret.
“Dette fælles initiativ vil fremme arbejdet med løsninger og styrke grundlaget for beslutninger for aktører i både industrien og lovgivere, og det vil kunne fremskynde investeringer og implementering af nye teknologier,” siger han.
Direktør for det nye forskningscenter bliver Bo Cerup-Simonsen, der blandt andet har været direktør for Center for Olie og Gas under DTU og er manden bag konstruktionen af triple e-containerskibet, der er verdens største.