Mærsks bæredygtighedsrapport 2019: Mærsk skal have ros for at opstille ambitiøse klimamål. Men siden 2016 under CEO Søren Skous ledelse har selskabet både ændret baseline-år for CO2-opgørelser og tildelt sig selv ekstra ti år til at nå i mål med CO2-reduktionsmålet på 60 procent pr. fragtet container, skriver redaktør Joachim Kattrup
Faktum er, at Mærsk allerede opfylder FN’s internationale søfartsorganisations (IMO) mål for relative CO2-udledninger. Søren Skous hidtidige CO2-resultater minder om en regnskabsteknisk belejliget manøvre, som sagtens kan holde vand i lang tid efter topchefen har forladt Esplanaden.
Det eneste Søren Skou ved, er at han ikke ved, hvordan Mærsk når sit andet store klimamål om CO2-neutralitet i 2050.
Hvad sker der, hvis en topchef sætter et meget ambitiøst finansielt mål, men senere erkender, at det absolut ikke er muligt at levere varen indenfor en nærmere bestemt tidsramme? Aktiekursen dykker, analytikerne nedjusterer forventningerne og ultimativt bliver topchefen måske afskediget.
Hvad sker der når det gælder klimamål? Det helt modsatte
Hvad sker der når det gælder klimamål? Det helt modsatte. Topchefen fastholder målet, men ændrer baseline og melder ud, at alt går efter planen – der i øvrigt tilføjes endnu et ambitiøst klimamål så langt ude i fremtiden, at selv topchefen ikke ved, hvordan det skal nås.
Dertil statuerer topchefen handlekraft ved at nedlægge CSR-afdelingen for – med egne ord – ”at gøre bæredygtighed til en mere integreret del af beslutningsgangene i organisationen.”
Som kronen på værket planter topchefen, i forbindelse med regnskabsaflæggelsen, en afledende ”stor historie” om sin egen millionløn til pressen, der sulten bider på i jagten på nye forargede læsere, som får noget at tale om til frokosten.
Kun de allermest klimaårvågne investorer, samt måske læsere af denne artikel, vil hæve øjenbrynet.
Sådan kan man med en tilpas kritisk tilgang tolke regnskabsaktuelle A.P. Møller-Mærsks topchef Søren Skous klimaresultater siden sin tiltrædelse i 2016, hvis man ihærdigt læser bæredygtighedsrapporter før de finansielle årsregnskaber.
Forklaring: Mærsk har i mange år haft en målsætning om 60 procent reduktion i relative CO-udledninger. Mærsk har historisk rapporteret CO2-udledninger pr. flyttet container – deraf det relative reduktionsmål.
Målet om 60 procent relative reduktioner gælder stadigvæk i Mærsk, og det skal opfyldes inden 2030. Det fastslår Mærsks dugfriske aktuelle 2019 sustainability report .
Mærsk oplyser i rapporten, at man har reduceret de relative CO2-udledninger med 41 procent. Søren Skou har altså ti år til at finde de sidste 19 procent. Problemet er bare, at Mærsk har haft samme målsætning i mere end 10 år til indfrielse allerede i 2020.
I 2016 erkendte Mærsk, at målet ikke kunne realiseres og ændrede derefter målet til at gælde frem til 2030. Dermed har Søren Skou ”gratis” givet sig selv ti år yderligere til at levere 60-procent relative reduktioner.
Mærsk tillader sig på den baggrund at rapportere om en “3.2% improvement towards the 2008 baseline, and a 5.2% improvement relative to the 2018 level.”
Mærsk fandt altså hurtigt ud af, at et årti ikke var tid nok
2008 baselinen, som Mærsk måler ud fra, blev i 2017 ændret fra en baseline baseret på år 2010. Mærsk fandt altså hurtigt ud af, at et årti ikke var tid nok.
Manøvren betyder, at Mærsk i 2018 kunne rapportere om en relativ CO2 reduktion på 41 procent. En markant forbedring på papiret i forhold til de forgående år. Reduktionen var 29 procent i 2017 og 25 procent i 2016.
Med andre ord kunne Mærsk prale med en markant reduktionsforbedring, som da også behørigt blev fejret.
Mærsk erkender i 2018-rapporten den manglende indfrielse af det oprindelige 2020-reduktionsmål. Men Mærsk gør samtidig opmærksom på, at regnskabsøvelsen faktisk er en fordel, fordi man nu følger samme baseline-år (2008) som FN’s internationale søfartsorganisation (IMO).
Det betyder samtidig, at Mærsk faktisk allerede lever op til IMO’s “levels of ambition” i IMO’s strategi for relative CO2-reduktioner for den globale shippingbranche. IMO’s klimastrategi fra 2018 har fastsat et mål om 40 procent relative CO2-reduktioner inden 2030. Mærsk behøver således ikke at gøre mere for at være på talefod med FN.
Som sidste spids i stjernen har Mærsk i det aktuelle 2019-klimaregnskab ændret i opgørelsesmetoden således, at selskabet nu rapporterer sine udledninger efter IMO’s officielle anvisninger.
Dermed har Mærsk tilført en yderligere besværlighed til dem, der vil sammenligne Mærsks CO2-emissioner med tidligere år.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.