Med 12 point ud af 16 mulige vinder storbanken Nordea Økonomisk Ugebrevs årlige Klima Rating for Bank & Forsikring 2024. Sydbank indtager andenpladsen med 11 point. I bunden af listen med blot 3 point ligger Sparekassen Danmark. Overordnet set klarer finansbranchen sig bedre end life science-sektoren men dårligere end C25, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i denne gennemgang af årets klimapræstationer i finanssektoren. Dette er artikel nummer fem i Økonomisk Ugebrevs årlige Klima Rating, som omfatter over 50 store selskaber, herunder de store unoterede selskaber.
Førstepladsen i Økonomisk Ugebrevs Klima Rating for Bank- og Forsikringsbranchen indtages i 2024 af Nordea. Førstepladsen skyldes blandt andet, at Nordea siden 2018 har reduceret sit scope 1 og 2 aftryk af drivhusgas (GHG) med 48 procent. Storbanken har også reduceret sit samlede scope 1, 2 og 3 GHG-aftryk – det vil sige inklusiv emissioner fra udlån og investeringer – fra 26,5 millioner ton i 2022 til 25 millioner ton i 2023, altså en reduktion på 6 procent.
Anja Hannerz, bæredygtighedschef i Nordea, oplyser til Økonomisk Ugebrev, at de indirekte udledninger fra investerings- og udlånsporteføljer i 2023 udgjorde 99,9 procent af bankens samlede GHG-aftryk – derfor har Nordea også stort fokus på netop disse poster i klimaregnskabet.
”Vi har et mål om at være klimaneutral bank i 2050. Og som en af få europæiske banker har vi også en målsætning om at reducere aftrykket fra vores udlån- og investeringsaktiviteter med 40-50 procent i 2030, og vi er nu over halvvejs. For at nå i mål har vi sat os en række sektormål, ligesom vi også aktivt engagerer os i at støtte – og nogle gange stille klare krav til – kundernes omstilling på tværs af deres værdikæde. Det er dér, vi kan gøre den allerstørste reelle forskel som bank,” siger Anja Hannerz.
Hun understreger, at selvom hovedfokus er på udledninger fra investerings- og udlånsporteføljer, så har den skandinaviske storbank også fokus på at forbedre bankens egne og mere direkte GHG-aftryk. Hun oplyser, at Nordea de seneste år har reduceret de ansattes rejseaktivitet markant, hvilket har ført væsentlige reduktioner i klimaregnskabet – i scope 3 kategorien.
”Vi har set en markant nedsat rejseaktivitet de senere år, især i kølvandet på vores beslutning om at halvere vores rejser sammenlignet med 2019. Nedlukningerne under pandemien gav os rigtig meget god erfaring i, at det kan fungere rigtig godt med digitale møder, selvom vi er en nordisk virksomhed på tværs af lande, så det er vi fortsat med,” siger Anja Hannerz.
På andenpladsen ligger Sydbank, der opnår 11 point ud af 16 mulige. Banken har blandt andet reduceret sit scope 1 og 2 GHG-aftryk med 73 procent siden 2018. Det er andet år i træk, at Sydbank er med i toppen af ØU Klima Rating for banker og forsikring. Sidste år delte Sydbank førstepladsen med Nykredit, der ender på en tredjeplads i dette års rating.
I bunden af listen ligger Sparekassen Danmark, med nul point i seks ud af syv målepunkter. Den dansk forankrede sparekasse opnår kun point i målepunkt 5, der omhandler klimarapportering – her leverer banken til gengæld en udførlig oversigt over emissioner fra både udlån og investeringer, hvorfor banken opnår maksimumpoint i målepunkt 5. Sparekassen Danmark kan dog ikke fremvise pointgivende GHG-reduktioner, hvilket blandt andet skyldes mangel på sammenlignelige data grundet nye opgørelsesmetoder.*
Danske Bank – hvis klimapolitik har fået meget omtale på det seneste, herunder i denne uges udgave af Økonomisk Ugebrev – ligger midt i feltet, med otte point. Hovedårsagen til det knap så prangende resultat er, at Danske Bank modsat konkurrenterne ikke har offentliggjort klimadata for udlån og investeringer for 2023, og derfor ikke kan opnå point i målepunkt 3 og 7.
De tolv banker og forsikringsselskaber opnår samlet set en gennemsnitscore på 7,6. Finanssektoren klarer sig derved bedre end life science-branchen, der i dette års klimarating i snit opnår 7,1 point. I forhold til C25 klarer finansbranchen sig umiddelbart dårligt – virksomhederne i det danske eliteindeks opnår i gennemsnit 8,6 point.
Det er dog særligt målepunkt 6, der omhandler klimabonus i topchefløn, som skaber pointafstand mellem C25 og finansbranchen. Kun tre finansselskaber – Nordea, Topdanmark og Tryg – har klimkomponenter i topchefbonus, svarende til 25 procent. Til sammenligning indgår klima i 83 procent af C25-selskaberne bonusprogrammer for topledelsen, for life science-sektoren er andelen 73 procent.
Årsagen til finanssektorens ringe pointhøst i målepunkt 6 er enkel: Hovedparten af de danske banker har slet ikke et bonusprogram for topledelsen – det gælder eksempelvis Jyske Bank, Sydbank og Ringkjøbing Landbobank. Og ser man bort fra målepunkt 6, ændrer billedet sig også markant.
Uden målepunkt 6 opnår finanssektoren et snit på 7,3 point, hvilket blot er en anelse under C25-selskaberne, der uden målepunkt 6 i gennemsnit scorer 7,5 point. Uden målepunkt 6 ender life science-branchen på 6,3 point i gennemsnit, altså 1 point under finanssektoren.
Finanssektoren er generelt bedre end life science-branchen til at levere GHG-reduktioner. Eksempelvis har halvdelen af finansselskaberne reduceret scope 1 og 2 GHG-aftrykket de seneste fem år med mindst 44 procent, hvorved de opnår maksimumpoint i målepunkt 2. Blandt life science-selskaberne opnår to selskaber maksimumpoint i målepunkt 2, altså blot 13 procent.
Sådan har vi gjort
Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar har udviklet et rating-redskab, der på baggrund af en række enkle og konkrete måleparametre udpeger hvilke virksomheder, der er bedst på klima. ØU Klima Rating for 2024 består af følgende syv målepunkter:
- Reduktion i scope 1 og 2 aftryk i forhold til sidste år
- Reduktion i scope 1 og 2 aftryk de sidste fem år
- Reduktion i scope 1, 2 og 3 aftryk i forhold til sidste år
- Vedvarende energiandel
- Klimarapportering scope 1, 2 og 3
- Klimakomponenter i topchefbonus
- Reduktion i scope 1, 2 og 3 aftryk de sidste 3 år
Med udgangspunkt i virksomhedsrapporter udgivet i 2024 har vi indsamlet klimadata fra danske bank- og forsikringsselskaber og på den baggrund tildelt virksomhederne point for hvert af de syv målepunkter (en mere udførlig beskrivelse af de seks målepunkter og pointtildelingen findes her).
Virksomhedernes klimarapportering er dog forskelligartet og varierende i kvalitet og prioriteringer. Derfor er klimaoplysningerne ikke altid direkte sammenlignelige på tværs af forskellige selskaber.
Vi har haft særlig fokus på at sikre, at ratingen ikke ender med, at man sammenligner æbler og pærer. Men det er naturligvis en begrænsning, at man som ekstern part ikke kan efterprøve virksomhedernes klimadata og udregningsmetoder i detaljen. ØU har på lange stræk været nødsaget til at basere ratingen på de oplysninger, virksomhederne angiver i officielle rapporter.
Alle virksomhederne har inden udgivelsen fået tilsendt undersøgelsens relevante klimaoplysninger, som ØU har identificeret. En del virksomheder har benyttet lejligheden til at kommentere vores tal – og vi har i enkelte tilfælde korrigeret data.
Research er foretaget af Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar ved research assistent Olivia Riber og redaktør Claus Strue Frederiksen.
* Sidste år opnåede Sparekassen Danmark og Alm. Brand blot 2 ud af 3 mulige point i målepunkt 5, der omhandler scope 1, 2 og 3 rapportering. Grunden var, at de to selskaber ikke klart havde angivet, at GHG-aftrykket fra investeringer (og udlån, for sparekassens vedkommende) hører til under scope 3. I år har vi ændret praksis og valgt at tildele point for fuld scope 1, 2 og 3 rapportering til finansielle selskaber, der som minimum rapporterer på aftrykker fra scope 1, 2 plus investeringer (som hører til under scope 3).
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.