BESTSELLER og VELUX vinder Økonomisk Ugebrevs Klima Rating for store unoterede selskaber 2024, begge med 12 point ud af 16 mulige. Coop er årets højdespringer, fra nul point i 2023 til 7 point i år. Med en gennemsnitsscore på 5,8 halter de store unoterede stadig efter de børsnoterede – til sammenligning er C25-snittet 8,6 point. Dagrofa, ECCO og Lars Larsen Group kommer slet ikke på tavlen og ender med en samlet score på nul point, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i denne gennemgang af årets Klima Rating for 23 store danske unoterede selskaber.
Med 12 point ud af 16 mulige indtager BESTSELLER og VELUX førstepladsen i dette års udgave af Økonomisk Ugebrevs Klima Rating for store unoterede selskaber. Sejren skyldes blandt andet, at de to selskaber har formået at reducere deres klimaaftryk markant det seneste år.
En udførlig beskrivelse af målepunkter for ØU Klima Rating findes her
VELUX har reduceret sit samlede scope 1, 2 og 3 aftryk, der tæller udledninger fra egne operationer samt værdikæden, herunder leverandører – fra 1,8 millioner ton CO2 i 2022 til 1,4 millioner ton CO2 i 2023, altså en reduktion på 22 procent.
Lars Petersson, adm. direktør i VELUX Gruppen, oplyser til Økonomisk Ugebrev, at den markante reduktion i høj grad skyldes, at VELUX har nedbragt udledningerne i selskabets værdikæde, det vil sige scope 3, via samarbejde med leverandører og nye partnerskaber med fokus på materialer med lavere CO2-aftryk.
“Vi er superstolte af at ligge øverst i Økonomisk Ugebrevs klimarating. Det afspejler en langvarig holdindsats i hele VELUX Gruppen med det formål løbende at reducere udledningerne i vores egen drift og værdikæde. På relativt få år har vi mere end halveret vores egne udledninger, scope 1 og 2, gennem investeringer i energieffektivitet og vedvarende energi. I dag står vi stærkere end før og med en tro på, at vi kan fremtidssikre virksomheden yderligere ved at minimere vores miljøpåvirkning,” siger Lars Petersson.
BESTSELLER kan ligeledes fremvise en markant reduktion af det samlede klimaaftryk det seneste år: i 2023 havde modegiganten et samlet scope 1, 2 og 3 aftryk på knap 2,1 millioner ton CO2, mod 2,5 millioner ton i 2022 – en reduktion på 17 procent.
Dorte Rye Olsen, Head of Sustainability i BESTSELLER, er glad for førstepladsen: ”Vi tager imod anerkendelsen af, at vi sidste år gjorde fremskridt og reducerede vores samlede aftryk. Men samtidig er vi meget bevidste om, at vi fortsat er langt fra at nå de mål, vi har sat. I 2018 besluttede vi at reducere vores emissioner med 30 procent frem mod 2030, og sidste år var udledningen – trods positive fremskridt – steget 8 procent siden baseline.”
Ifølge Dorte Rye Olsen er BESTSELLER de seneste år begyndt at kunne se en relativ afkobling mellem CO2-udledninger og finansiel vækst, hvilket er positivt. Men der er stadig lang vej til at nå selskabets absolutte reduktionsmål.
”Det betyder, at vi skal investere endnu mere i bæredygtighed og gøre os endnu mere umage i de kommende år for at finde de løsninger, der er brug for. Det kræver samarbejde og indsatser fra alle relevante interessenter, og vi føler os forpligtet til at bidrage væsentligt til en samlet omstilling af modeindustrien,” siger Dorte Rye Olsen.
I den anden ende af listen ligger Dagrofa, ECCO og Lars Larsen Group, alle med nul point ud af 16 mulige. De tre virksomheders klimarapportering er så mangelfuld, at det er umuligt at vurdere, hvorvidt deres arbejde med klima og grøn omstilling har båret frugt eller ej.
Coop er året højdespringer. Som det fremgår af tabellen har dagligvaregiganten bevæget sig fra en plads helt i bunden af feltet til en placering over middel – fra nul til 7 point. Kasper Petri, klimaansvarlig i Coop, oplyser, at Coop siden 2019 har arbejdet på selskabets klimaregnskab.
”Derfor er vi også glade for, at vores gode arbejde bliver afspejlet i Økonomisk Ugebrevs Klima Rating. I Coop har vi længe arbejdet aktivt med vores klimastrategi, så vi er rigtig godt tilfredse med, at vi er i den gode ende af feltet. I løbet af 2023 lykkedes det os blandt andet at få udfaset de sidste olie- og gasfyr i vores egne butikker, så vi primo 2024 nåede vores målsætning om at gøre alle vores ca. 600 butikker fossilfri,” siger Kasper Petri.
Gennemsnittet for de store unoterede selskaber er 5,8 point. Derved klarer de unoterede selskaber sig markant dårligere end de børsnoterede selskaber i C25, der i gennemsnit opnår 8,6 point (C25 Klima Rating 2024 findes her).
Med 2 point ud af 16 mulige er Falck et af de unoterede selskaber, der trækker gennemsnittet ned. Falcks lave pointhøst skyldes hovedsageligt, at selskabet ikke rapporterer om sit scope 2 og 3 aftryk, hvilket er en forudsætning for at få point i mange af ratingens målepunkter.
Camilla Krohn, Chief of Staff i Falck, understreger overfor Økonomisk Ugebrev, at Falck siden 2021 har reduceret sit scope 1 aftryk samt at der indgår klimakomponenter i topchefens bonusprogram – sidstnævnte giver da også Falck point i målepunkt 6.
”Falck er blandt de få danske sundhedsleverandører, der har forpligtet sig til Science Based Targets initiativet. Vi har siden 2021 haft et mål om at reducere vores scope 1 emissioner med 50 procent i 2030. I 2023 er scope 1 reduceret med 6,8 procent siden baseline året 2021,” siger Camilla Krohn.
Med 6 point scorer byggemarkedskæden Bygma lidt over gennemsnittet for unoterede selskaber. Ligesom mange andre unoterede selskaber har Bygma ikke scope 1 og 2 data for 2018 og kan derfor ikke opnå point i målepunkt 2, der ser på reduktionsniveauet 2023-2018. Elnaz Ehsani, klima- og bæredygtighedsdirektør i Bygma, oplyser til Økonomisk Ugebrev:
”Vi er meget stolte af, at vi med vores massive indsats på Scope 1 og 2, har opnået en markant reduktion af vores klimaaftryk med hele 25,5 procent fra 2021 til 2023. Vi har også i vores rapportering lagt stor fokus på at få udvidet vores scope 3-rapportering betydeligt ved at inkludere hele fire ekstra kategorier. Det har vi gjort med henblik på at vise en større transparens og sammenlignelighed, for at sikre fortsat udvikling og reduktion af vores CO2-udledning.”
Sådan har vi gjort
Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar har udviklet et rating-redskab, der på baggrund af en række enkle og konkrete måleparametre udpeger hvilke virksomheder, der er bedst på klima. ØU Klima Rating for 2024 består af følgende syv målepunkter:
- Reduktion i scope 1 og 2 aftryk i forhold til sidste år
- Reduktion i scope 1 og 2 aftryk de sidste fem år
- Reduktion i scope 1, 2 og 3 aftryk i forhold til sidste år
- Vedvarende energiandel
- Klimarapportering scope 1, 2 og 3
- Klimakomponenter i topchefbonus
- Reduktion i scope 1, 2 og 3 aftryk de sidste 3 år
Med udgangspunkt i virksomhedsrapporter udgivet i 2024 har vi indsamlet klimadata fra selskaberne og på den baggrund tildelt virksomhederne point for hvert af de syv målepunkter (en mere udførlig beskrivelse af de seks målepunkter og pointtildelingen findes her).
Virksomhedernes klimarapportering er dog forskelligartet og varierende i kvalitet og prioriteringer. Derfor er klimaoplysningerne ikke altid direkte sammenlignelige på tværs af forskellige selskaber.
Vi har haft særlig fokus på at sikre, at ratingen ikke ender med, at man sammenligner æbler og pærer. Men det er naturligvis en begrænsning, at man som ekstern part ikke kan efterprøve virksomhedernes klimadata og udregningsmetoder i detaljen. ØU har på lange stræk været nødsaget til at basere ratingen på de oplysninger, virksomhederne angiver i officielle rapporter.
Alle virksomhederne har inden udgivelsen fået tilsendt undersøgelsens relevante klimaoplysninger, som ØU har identificeret. En del virksomheder har benyttet lejligheden til at kommentere vores tal – og vi har i enkelte tilfælde korrigeret data.
Research er foretaget af Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar ved research assistent Olivia Riber og redaktør Claus Strue Frederiksen.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.