Tema om Klima Rating 2025: Store unoterede selskaber som Danfoss, Danish Agro og Grundfos har det seneste år leveret markante CO2-reduktioner. Danish Agros CO2-aftryk er nedbragt fra 19 millioner ton i 2023 til 17 millioner ton i 2024, en reduktion på 11%. Samlet set er CO2-aftrykket for 17 store unoterede selskaber, som Økonomisk Ugebrev har undersøgt, faldet med fire procent det seneste år. Hovedparten af selskaberne har også reduceret intensitetsaftrykket (tCO2 pr. omsat mio. kr.), skriver redaktør Claus Strue Frederiksen om de store unoterede selskabers klimpræstationer.
17 af de største danske unoterede selskaber har samlet set reduceret deres CO2-aftryk fra 431 millioner ton i 2023 til 414 millioner ton i 2024, altså en reduktion på fire procent. Derved har de store unoteret det seneste år leveret langt bedre klimaresultater end de børsnoterede selskaber i C25. I samme periode steg C25-selskabernes CO2-aftryk fra 140 millioner ton til 150 millioner ton, en stigning på 7 procent – læs mere om C25-selskabernes klimaresultater her.
Særligt én virksomhed, Grundfos, bidrager til den millionstore CO2-reduktion hos de unoterede selskaber. Fra 2023 til 2024 reducerede Grundfos sit samlede scope 1,2 og 3 CO2-aftryk fra 125 millioner ton til 112 million ton, svarende til en reduktion på 11 procent.
Grundfos’ CO2-aftryk på over 100 millioner ton forekommer umiddelbart gigantisk. Til sammenligning var Danmarks nationale CO2-aftryk, altså det som udledes indenfor landets grænser, på 38 millioner ton – altså synes Grundfos at udlede tre gange mere end Danmark.
Her er det dog værd at bemærke, at hovedparten af Grundfos’ opgjorte CO2-aftryk stammer fra en særlig kategori inden for værdikædeaftrykket, nemlig scope 3 kategori 11, som omhandler CO2-aftrykket fra brugen af solgte produkter. I bæredygtighedsrapporten oplyser Grundfos:
“The category refers to the use-phase emissions from the electricity consumption of the use of products sold by Grundfos to end users during their lifetime. Lifetime is estimated to be 10 years for all products based on industrial association alignment.”
Scope 3 kategori 11 spiller ingen rolle i klimaregnskabet hos langt de fleste selskaber. Fødevarer, medicin, tøj og så videre bruger jo ikke energi ude hos forbrugeren, hvorved brugen af disse produkter ikke fører til udledning af CO2.
Men da Grundfos’ produkter bruger energi ude hos forbrugerne, får det selskabets klimatal til at skyde i vejret. Det samme gælder for Danfoss, der opgør selskabets samlede CO2-aftryk i 2024 til 124 millioner ton – 97 procent stammer fra scope 3, kategori 11. Danfoss har det seneste år reduceret sit CO2-aftryk med 3 procent, altså med knap 4 millioner ton.
Danish Agro: CO2-reduktion skyldes lavere forretningsaktivitet
Som det fremgår af nedenstående tabel, er det ikke kun Danfoss og Grundfos, der har reduceret deres CO2-aftryk. Tolv af de sytten unoterede selskaber, der indgår i undersøgelsen, har reduceret deres CO2-aftryk det seneste år.
Det gælder blandt andet Danish Agro, der fra 2023 til 2024 har reduceret sit samlede CO2-aftyk fra 19 millioner ton til 17 millioner ton, altså en reduktion på 11 procent. Årsagen til Danish Agros markante CO2-reduktion er dog knap så opmuntrende, da den hovedsagelig skyldes mindre forretningsaktivitet.
Ann-Katrine Storgaard Friis, Head of ESG and Sustainability i Danish Agro, oplyser til Økonomisk Ugebrev, at selvom det selvfølgelig er positivt, at klimaaftrykket er faldet, så skyldes det primært lavere aktivitet grundet en skuffende høst i selskabets markedsområde.
”Fremadrettet er vores fokus at skabe reelle og varige reduktioner – gennem mere energieffektive processer, grønnere energi og et stærkere samarbejde med vores leverandører. På den måde kan vi fortsætte med at nedbringe vores klimaaftryk, også når væksten vender tilbage.”

Tre selskaber har øget CO2-aftrykket. Det gælder blandt andet sidste års vinder af ØU Klima Rating for Unoterede, BESTSELLER. Som det fremgår af nedenstående tabel, er den danske modegigants CO2-aftryk steget fra 2,1 millioner ton i 2023 til 2,4 millioner ton i 2024, altså en stigning på 17 procent.
Dorte Rye Olsen, Head of Sustainability i BESTSELLER, oplyser til Økonomisk Ugebrev, at BESTSELLER ligesom en del andre virksomheder oplever, at vækst i forretningen fører til stigende CO2-aftryk.
Det seneste års stigning stammer fra indirekte udledninger – det såkaldte scope 3 som blandt andet omfatter leverandører – hvor BESTSELLER året forinden noterede et markant fald. Ifølge Dorte Rye Olsen bør tallet for indirekte udledninger dog tages med væsentlige forbehold.
”Først og fremmest skal vi være varsomme med at se udviklingen år for år men mere betragte resultatet af en strategisk indsats over en årrække. I år er tallene blandt andet påvirket af en ny strategisk lagerallokering, som forskyder fordelingen af vores udledningstal. Samtidig får vi løbende mere retvisende og præcise data, der giver os mulighed for at beregne og opgøre vores samlede udledning mere nøjagtigt. Helt i tråd med best practice på området,” siger Dorte Rye Olsen.
Dorte Rye Olsen understreger dog, at BESTSELLER selvfølgelig er meget opmærksom på, at selskabet fortsat har en opgave foran sig med at forene vækst og klimareduktioner: ”Det kræver en systemisk indsats på flere niveauer, og vi kommer blandt andet til at fortsætte investeringerne i vedvarende energi, dekarbonisering af forsyningskæden, innovative materialer og cirkulære forretningsmodeller.”
Hovedparten af selskaberne har reduceret intensitetsaftrykket
Elleve af de sytten store unoterede selskaber, der indgår i undersøgelsen, har det seneste år sænket intensitetsaftrykket, det vil sige ton CO2 pr. omsat million kroner.
Otte af disse selskaber har desuden sænket det absolutte CO2-aftyk det seneste år. Det betyder, at faldet i CO2-aftrykket hos disse selskaber ikke (alene) bunder i faldende forretningsaktiviteter.*
Det gælder blandt andet REMA1000. Dagligvaregiganten har det seneste år reduceret intensitetsaftrykket fra 75 ton CO2 pr. omsat million kroner til 61 ton, altså en reduktion 18 procent. Samtidig har REMA1000 sænket sit absolutte CO2-aftryk med 11 procent fra 2 millioner i 2023 til 1,7 millioner i 2024, altså en reduktion på 11 procent.

*De otte selskaber er: Coop, Danish Crown, DSB, Hempel, Grundfos, Rambøll, REMA100 og VELUX. Af disse har alle, minus Grundfos, øget omsætningen det seneste år. Reduktionen i Grundfos’ absolutte CO2-aftryk skyldes dog ikke udelukkende faldende omsætning, da selskabets intensitetsaftryk også er reduceret det seneste år.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.




