Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

A. P. Møller-Mærsks CO2-udledning var sidste år lige så høj som i 2010

Claus Strue Frederiksen

tirsdag 15. marts 2022 kl. 5:40

Både A.P. Møller og Rockwool overvinder modstande

I 2018 præsenterede A.P. Møller-Mærsk for første gang et mål for at nedbringe selskabets absolutte CO2-udledninger, altså den faktiske udledning i tons. Hidtil har udledningsmålene været baseret på ’relative’ udledninger, men på grund af forretningsvækst er den samlede udledning ikke nedbragt fra 2010 til 2021, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i en gennemgang af A. P. Møller-Mærsks udledningshistorik.   

Med et rekordoverskud på 118 milliarder kroner i 2021 har A.P. Møller-Mærsk endnu engang skrevet sig ind i historiebøgerne som en af dansk erhvervslivs mest betydningsfulde og toneangivende virksomheder. Det er dog ikke kun rederivirksomhedens evne til at tjene penge, der har været i fokus den seneste tid. Også selskabets grønne ambitioner har vakt opmærksomhed. Eksempelvis har A.P. Møller-Mærsks ambition om net zero i 2040 fået en del opmærksomhed, både i danske og internationale medier.

Containergigantens grønne profil har da også i årenes løb ført til mere formel anerkendelse, selskabet er blandt andet blevet kåret som den mest bæredygtige shipping operatør og blevet tildelt Guardians Sustainable Business Award.

I 2009 præsenterer A.P. Møller-Mærsk sit første klimamål: at reducere selskabets udledning af drivhusgas (GHG) med 10 procent fra 2007 til 2012. Reduktionsmålet er relativt til virksomhedsdriften, hvilket forklares med, at A.P. Møller-Mærsk ønsker at øge sine forretningsaktiviteter. Målet er siden blevet korrigeret seks gange.

I 2010 nås 2009-målet, i 2011 præsenteres et nyt klimamål: At reducere selskabets relative CO2-udledning med 10 procent fra 2010 til 2020. Det beskedne 2011-mål korrigeres allerede året efter til en relativ CO2-reduktion på 20 procent fra 2010 til 2020.

I 2014 hæves barren yderligere til 30 procent. A.P. Møller-Mærsk når 2014-målet tre år før tid og sætter i 2017 et nyt klimamål* – det mest ambitiøse til dato: En relativ CO2-reduktion på 60 procent fra 2007 til 2020.

Selvom A.P. Møller-Mærsk ”hjælper” sig selv ved at ændre baseline fra 2010 til 2007 – mellem 2007 og 2010 reducerer selskabet sin relative udledning med 13 procent – så nedjusteres det ambitiøse 2017 klimamål allerede markant året efter. I 2018 vil A.P. Møller-Mærsk reducere sine relative CO2-udledninger med 60 procent fra 2008 til 2030.

2018 er også året, hvor A.P. Møller-Mærsk præsenterer sit første absolutte reduktionsmål. Containergigantens målsætning er nu, at selskabets flåde skal være net zero i 2050. A.P. Møller-Mærsk understreger i den forbindelse, at ambitionen skal nås uden køb af klimakreditter eller klimakompensation.

I januar i år bliver det ambitiøse mål om net zero fremrykket til 2040 og skal omfatte hele koncernens aftryk, herunder udledninger fra værdikæden (scope 3). I forhold til at opnå net zero i værdikæden åbner rederigiganten op for begrænset brug af klimakompensation.

Udover de gentagende korrektioner af klimamål er der særligt en ting, der springer i øjnene, når man dykker ned i A.P. Møller-Mærsks klimahistorik: Rederigiganten har ikke formået at reducere sine absolutte udledninger de sidste mange år. Som det fremgår af nedenstående oversigt, har A.P. Møller-Mærsks absolutte (scope 1 og 2) udledninger i en lang årrække svinget frem og tilbage og endte i 2021 på samme niveau som selskabets 2010-udledninger.

I 2010 udledte (scope 1 og 2) A.P. Møller-Mærsk 37.673 tusind tons GHG, i 2021 var udledningstallet 37.173 tusind tons GHG, altså omtrent det samme. I forhold til selskabets samlede udledninger var 2014 det bedste år, med 32.808 tusind tons GHG, hvorimod 2007 var det værste år, her udledte A.P. Møller-Mærsk 53.352 tusind tons GHG. Til sammenligning udledte hele Danmark i 2020 – indenfor landets grænser – 42.000 tusind tons GHG.

*2017-målet præsenteres på følgende vis i mål og fremskridtsoversigten i A.P. Møller-Mærsks 2017 bæredygtighedsrapport: ”60% relative CO2 reduction by 2020.” 60-procentsmålet forekommer således at gælde for hele selskabet. Denne tolkning bakkes op af, at målet i 2018-rapporten omtales eksplicit som et, der omfatter for hele A.P. Møller-Mærsk.** Det sagt, så synes målet at udspringe af et klimamål for Mærsk Line (præsenteret i 2014 rapporten), der gik på 60 procents relativ CO2-reduktion for Mærsk Line i 2020 fra 2007.

**”A.P. Moller-Maersk has for ten years pursued ways to reduce our relative CO2 emissions, and had set a target of 60% relative reductions by 2020, using a 2007 baseline.”


A.P. Møller-Mærsks målsætning om net zero

A.P. Møller-Mærsk anfører i sin seneste bæredygtighedsrapport, at det nye ambitiøse mål om net zero i 2040 blandt andet er motiveret af coZEV (Cargo Owners for Zero Emission), der er en koalition af virksomheder, der fra 2040 forlanger fragt med nul-udledning – koalitionen tæller blandt andet selskaber som Amazon, IKEA og Unilever.

Hvordan A.P. Møller-Mærsk har tænkt sig at gå fra at være en af verdens største udledere til at blive net zero i 2040 er dog temmelig uklart. 2040-målet ledsages nemlig ikke af en detaljeret plan for årlige reduktioner hen mod 2040 – eneste reelle delmål, der dog ikke direkte sætter tal på CO2-reduktioner, går på, at 25 procent af alle skibe skal sejle grønt i 2030. Hvordan det skal ske, fortælles imidlertid ikke.

Planens eneste konkrete reduktionstiltag går på, at A.P. Møller-Mærsk i 2024-2025 forventer at have søsat tretten metanoldrevne containerskibe, hvilket ifølge rederigiganten selv svarer til 4,5 procent af flåden. En detaljeret tidsplan for, hvordan resten af flåden skal omstilles fra fossile til grønne brændstoffer, har rederigiganten endnu til gode at præsentere. (anmeldelse af A.P. Møller-Mærsks klimaplan findes her).

I februar sidste år meldte A.P. Møller-Mærsk ud, at der på alle fremtidige Mærsk-ejede skibe skal installeres dual fuel-motorer, så de både kan drives af CO2-neutralte brændsler og af brændselsolie med meget lavt svovlindhold (såkaldt VLSFO) – sidstnævnte brændstoftype er dog blevet kritiseret for at udlede store mængder CO2.

Økonomisk Ugebrev har spurgt A.P. Møller-Mærsk, hvordan den danske containergigant konkret har tænkt sig at blive net zero i 2040. Vi har også spurgt til, om virksomheden har udarbejdet en detaljeret plan, der inkluderer årlige reduktionsmål samt hvorvidt selskabet har regnet på, hvad de grønne 2040-ambitioner kommer til at koste. A.P. Møller-Mærsk har ikke ønsket at svare på vores spørgsmål.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

[postviewcount]

artikelserie
Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Samfundsansvar

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank