A. P. Møller – Mærsk har det seneste år reduceret deres samlede scope 1, 2 og 3 CO2-aftryk med fire procent. Rederigiganten har dermed taget det første lille skridt mod det ambitiøse mål om CO2-neutralitet i 2040. Men historien skræmmer: De seneste ti år har Mærsk ikke formået at reducere sine direkte CO2-udledninger, det såkaldte scope 1 aftryk. Historikken for det samlede klimaaftryk er heller ikke særlig imponerende. Siden 2020 er Mærsks samlede CO2-aftryk steget med 12 procent, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i denne gennemgang af den danske rederigigants klimahistorie.
Ifølge A. P. Møller – Mærsks nye bæredygtighedsrapport havde rederigiganten i 2023 et samlet scope 1, 2 og 3 aftryk på 79,5 millioner ton CO2 mod 83 millioner ton i 2022, altså en reduktion på fire procent det seneste år.
Reduktionen sker dog på en lidt kedelig baggrund. I lighed med tidligere år har Mærsk nemlig igen i år opjusteret sit klimaaftryk bagudrettet i historien. I sidste års bæredygtighedsrapport angives 2022-aftrykket til 78 millioner ton CO2, altså lavere end 2023-aftrykket på 79,5 millioner ton. Når rederigiganten alligevel nu kan notere en reduktion fra 2022 til 2023 skyldes det, at udledningstallet for 2022 opjusteres med fem millioner ton CO2 i den nyligt offentliggjorte 2023-rapport.*
Mærsk har således udledt langt mere CO2 i 2022 end først antaget, hvilket vanskeligt kan betragtes som en god nyhed. Sammenlignes udledningsdata for 2023 med 2020, hvor rederigigantens samlede CO2-aftryk var på 71 millioner ton, så er udledninger steget med tolv procent på tre år.
Da Mærsk først offentliggør data for selskabets samlede CO2-udledninger, herunder scope 3 aftryk fra leverandørkæden, i 2020, er det umuligt at sige noget om, hvordan koncernens samlede klimaaftryk har udviklet sig over en længere årrække.
De direkte udledninger, det såkaldte scope 1 aftryk, har Mærsk beregnet og offentliggjort i en længere årrække. Modsat mange andre selskaber, hvor scope 1 kun udgør nogle få procent af det samlede klimaaftryk, udgør de direkte udledninger en væsentlig post i Mærsks klimaregnskab. Eksempelvis udgjorde rederigigantens scope 1 aftryk i 2023 34 millioner ton CO2, altså 40 procent af det samlede aftryk.
Som det fremgår af nedenstående tabel, er Mærsks direkte CO2-udledninger ikke faldet de seneste ti år. I 2013 var scope 1 aftrykket på 33,5 millioner ton CO2, altså en halv million ton mindre end i 2023. Går man tilbage til 2009, som er året hvor Mærsk præsenterer sit første klimamål, er scope 1 aftrykket blot faldet med 15 procent.
I lyset af at Mærsk har ambition om at reducere sit scope 1 aftryk med 35 procent i 2030 og være fuldstændig (scope 1, 2 og 3) CO2-neutral i 2040, er de historiske klimaresultater umiddelbart ikke særlig prangende.
Økonomisk Ugebrev har spurgt Mærsk, hvorvidt selskabet er tilfreds med de klimaresultater, det har opnået siden lanceringen af selskabets første klimamål i 2009 samt hvordan Mærsk har tænkt sig at reducere sit scope 1 aftryk med 35 procent i 2030.
Mærsk har ikke ønsket at svare på det første spørgsmål og henviser i forbindelse med det andet til de klimaplaner, der indgår i selskabets bæredygtighedsrapport. Disse planer indbefatter blandt andet indkøb og søsætning af containerskibe, der kan sejle på grøn metanol – foreløbig er et skib i drift og 24 mere i ordrebogen, ud af den omkring 700-skibe store flåde.
Økonomisk Ugebrev har også spurgt til hvilke konsekvenser og aktive handlinger, selskabet forventer, hvis 2030-reduktionsmålet ikke indfries. Her tænkes på, hvorvidt Mærsk forventer et betydeligt fald i eksempelvis indtjening på grund af ændringer i forretningen eller fald i aktiekurs i tilfælde af klimamålet ikke nås – altså om missede klimaambitioner forventes at have negative økonomiske konsekvenser eller om der vil være tale om en gratis omgang.
Økonomisk Ugebrev har også bedt om en kommentar til den bagudrettede opjustering af selskabets klimaaftryk. Mærsk har ikke ønsket at besvare vores spørgsmål vedrørende mulige negative konsekvenser af missede klimamål. I forhold til den bagudrettede opjustering af klimaaftrykket har Mærsks presseafdeling sendt os følgende kommentar:
”Vi har sat ambitiøse mål for at mindske emissionerne. For at nå dem kræver det en indsats fra alle parter – både partnere, myndigheder og kunder. Det er derfor også afgørende for vores indsats, at vi har transparente og SBTi-validerede mål. Justeringer i historiske data bidrager til at sikre størst mulig transparens og for at give vores interessenter det mest retvisende billede. Justeringer laver vi kun i det omfang, at der er væsentlige ændringer i vores emissionsopgørelse, f.eks. ved større tilkøb eller frasalg, ved væsentlige ændringer i opgørelsesmetoder eller adgang til bedre data m.v. Vi har klare retningslinjen for, hvilke ændringer, der udløser behovet for ændringer i vores baseline og historiske tal. Disse retningslinjer findes på vores hjemmeside.”
* Det er ikke første gang at A. P. Møller – Mærsk, grundet nye beregningsmetoder, forretningsudvidelser eller frasalg, opjusterer koncernens CO2-udledninger bagudrettet. I 2022-rapporten opjusterer A. P. Møller – Mærsk det samlede CO2-aftryk for 2021 med 10 millioner ton. I 2021-rapporten blev det samlede CO2-aftyk for 2021 således opgjort til 66 millioner ton, året efter var tallet opjusteret til 76 millioner ton. Omtrent sammen øvelse finder sted i 2021-rapporten. Her opjusteres 2020-aftrykket , der året forinden var blevet bogført til 53 millioner ton CO2, med 8 millioner ton CO2.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.