Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

Peer Group Klima Rating: DHL og DSV topper langt over konkurrenter

Claus Strue Frederiksen

onsdag 08. oktober 2025 kl. 18:54

DSV

DHL og DSV slår internationale konkurrenter på centrale klimamålepunkter. De to transportgiganter har over en årrække reduceret deres klimaaftryk markant. I 2019 var DSV’s samlede CO2-aftryk på 20,5 millioner ton, sidste år var det faldet til 13,3 millioner ton, altså et fald på 41%. I bunden af peer-gruppen ligger amerikanske Expeditors, der skriver meget om grøn omstilling, men udelader væsentlige klimadata i rapporteringen, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen. 

Økonomisk Ugebrev har undersøgt, hvordan DSV klarer sig på klimaområdet i forhold til internationale peers. Undersøgelsen viser, at DSV – ud af en peergruppe på fem globale transportgiganter – er med i front på centrale målepunkter.

I perioden 2021-24 har DSV reduceret sit samlede scope 1, 2 og 3 CO2-aftryk med 13 procent – fra 15,4 millioner ton til 13,3 millioner, altså en reduktion på 2,1 millioner ton.*

Klimabesparelsen på 2,1 millioner ton svarer til hele CO2-aftrykket i 2024 for Royal Unibrev, Demant, Pandora, Zealand Pharma, Coloplast og Ambu lagt sammen.

På en lidt længere bane er DSV’s klimaresultater endnu bedre. I 2019 var den danske transportgigants samlede CO2-aftryk på 20,5 millioner ton. På fem år er det således lykkedes DSV at reducere selskabets samlede klimaaftryk med 41 procent – hvis alle andre selskaber kunne fremvise lignende resultater, ville klimakrisen formentlig være aflyst.

Det er særligt flytransport, der fylder i DSV’s klimaregnskab: Med 7,1 million ton CO2 i 2024, mod 12,2 millioner ton i 2019. Men som det fremgår af nedenstående tabel er CO2-aftrykket for landtransport og skibstransport også er faldet markant siden 2019.

Økonomisk Ugebrev har spurgt DSV, hvordan selskabet har været i stand til at levere markante CO2-reduktioner på et så svært område som tung transport, der jo stadig i høj grad anvender fossile brændsler.

DSV har ikke ønsket at svare direkte på vores spørgsmål, men henviser i stedet til en passage i årsrapporten, som konstaterer – dog uden at uddybe hvordan – at DSV har reduceret CO2-aftrykket for alle tre transportformer.

Under overskriften ’Our decarbonisation roadmap’ oplyser DSV dog, at der på landtransportområdet efterhånden er blevet udviklet teknologiske løsninger, der gør det muligt at anvende ikke-fossile energikilder i større skala. I forhold til luft- og søtransport forventer DSV dog, at de fleste CO2-reduktioner på kort og mellemlang sigt fremadrettet vil komme fra effektivitetsforbedringer, da grønne teknologier stadig modnes og kun er tilgængelige i begrænser omfang og til høje priser.

Det tyder altså på, at DSV’s markante CO2-reduktioner 2019-24 på lange stræk stammer fra effektivitetsforbedringer som eksempelvis at sejle længere på literen og i mindre grad skyldes et skift væk fra fossile energikilder.

DSV er ikke det eneste selskab i peer-gruppen, der har formået at reducere CO2-aftrykket over en årrække. I 2021 var den tyske transportgigant DHL’s samlede CO2-aftryk på 46,0 millioner ton, mod 39,8 millioner ton i 2024, altså et fald på 14 procent.

I samme periode har DHL sænket CO2-intensiteten fra 76 ton CO2 pr. omsat million kroner til 63 ton pr. omsat million kroner – altså et fald på 16 procent. Næstbedst i peer-gruppen er DSV, med et fald i CO2-intensiteten på 5 procent 2021-24.

Corona-pandemien spiller en væsentlig rolle i forhold til CO2-intensiteten. Mens mange brancher havde usædvanligt lave omsætningstal i 2021, var det lige omvendt for de store transportgiganter, der nød godt af høje fragtrater og livlig pakketrafik.

Med undtagelse af DHL havde alle i peer-gruppen højere omsætningstal i 2021 end i 2024 – hvilket også er årsagen til, at DSV’s procentuelle CO2-reduktioner er højere for det absolutte CO2-aftryk end for CO2-intensiteten.

På trods af lavere omsætning har konkurrenterne, amerikanske CH Robinson og schweiziske Kuehne+Nagel, ikke formået at sænke deres klimaaftryk fra 2021 til 2024. Tværtimod har de to transportgiganter øget både det absolutte CO2-aftryk samt intensitetsaftrykket.

Eksempelvis har CH Robinson øget intensitetsaftrykket fra 115 ton CO2 pr. omsat million kroner i 2021 til 140 ton pr. omsat million kroner i 2024 – altså en stigning på 22 procent. I samme periode er selskabets absolutte aftryk steget 3 procent.

På den helt korte bane kan CH Robinson dog fremvise reduktioner i det samlede CO2-aftryk. Det seneste år har den amerikanske transportgigant reduceret sit scope 1, 2 og 3 aftryk med 1 procent. I samme periode er CO2-aftrykket for de øvrige fire selskaber i peer-gruppen steget – det gælder også DSV, her er klimaaftrykket steget 10 procent 2023-24.

Selskaberne begrunder typisk det forhøjede klimaaftryk med øgede forretningsaktiviteter og/eller ruteomlægninger, grundet krig og konflik. DHL meddeler: “The increase was primarily the result of avoiding Red Sea shipping routes as well as Russian airspace.”

Som det eneste selskab i peer-gruppen har amerikanske Expeditors valgt ikke at oplyse om væsentlige dele af scope 3 aftrykket – den mangelfulde rapportering gør det umuligt at vurdere Expeditors klimaresultater.

Selskabets officielle klimamål omfatter kun scope 1 og 2 aftrykket, som i 2024 opgøres til 44 tusind ton CO2 – hvilket formentlig højest udgør 5 procent af Expeditors samlede klimaaftryk (Expeditors ejer ikke selv de fly, skibe og lastbiler, der bruges til at transporterer kundernes varer fra A til B, hvorved CO2-udledningen fra transporten hører under scope 3).

I Expeditors seneste ESG-rapport meddeles, at selskabet vil blive ved med at gøre en klima-forskel – og at selskabet grønne logistikcenter har fokus på: Forebyggelse, reduktion og indsatser i værdikæden. Hvorvidt det grønne logistikcenters indsats giver resultater i det store klimaregnskab, oplyser Expeditors dog ikke noget om.

Som det fremgår af nedenstående tabel, har Expeditors formået at reducere scope 1 og 2 CO2-aftrykket mellem 2019-24 med 14 procent. Den største reduktion i scope 1 og 2 står Kuehne+Nagel dog for, nemlig 43 procent.

Sammenlagt kan man konkludere: DHL og DSV kan fremvise CO2-reduktioner i de fleste målepunkter, særligt markant på den længere bane. CH Robinsons præstation halter, om end selskabet som det eneste har leveret CO2-reduktioner det seneste år.

Expeditors og Kuehne+Nagel dumper totalt. De to selskaber kan kun fremvise reduktioner i scope 1 og 2 CO2-aftrykket, der udgør en beskeden del af de to transportgiganters samlede klimaregnskab – de tunge klimaposter er enten ikke med (Expeditors) eller er steget de seneste år (Kuehne+Nagel).

* DSV opkøbte og integrerede i midten af 2021 Global Integrated Logistics. Opkøbet betyder, at Global Integrated Logistics’ CO2-aftryk blot indgår for en fjerdele af året. Det kan derfor være mere hensigtsmæssigt at sammenligne klimaaftrykker for 2024 med 2019.    

Sådan har vi gjort

Økonomisk Ugebrev Samfundsansvars peer to peer undersøgelse af store transportgiganters klimapræstationer tager udgangspunkt i følgende fem målepunkter:

Målepunkt 1: Udvikling i klimaaftryk det seneste år – hvor meget har virksomheden reduceret/øget det samlede scope 1, 2 og 3 CO2-aftryk det seneste år? Eksempel: I 2023 var DSV’s samlede scope 1, 2 og 3 aftryk 12,1 millioner ton CO2. I 2024 var DSV’s samlede CO2-aftryk steget til 13,3 millioner ton, altså en stigning på 10 procent.

Målepunkt 2: Udvikling i klimaaftryk de seneste tre år – hvor meget har virksomheden reduceret/øget det samlede scope 1, 2 og 3 CO2-aftryk de seneste tre år? Eksempel: I 2021 var DHL’s samlede scope 1, 2 og 3 aftryk 46,0 millioner ton CO2. I 2024 var DHL’s samlede CO2-aftryk faldet til 39,8 millioner ton, altså en reduktion på 14 procent.

Målepunkt 3: Udvikling i klimaaftryk de seneste fem år – hvor meget har virksomheden reduceret/øget det samlede scope 1 og 2 CO2-aftryk de seneste 5 år? Eksempel: I 2019 var Kuehne+Nagels scope 1 og 2 CO2-aftryk på 310 tusind ton. I 2024 var  Kuehne+Nagels scope 1 og 2 aftryk faldet til 178 tusind ton, altså en reduktion på 43 procent.

Målepunkt 4: Udvikling i intensitetsaftrykket – hvor meget har selskabet reduceret/øget intensitetsaftrykket det seneste år?? Eksempel: I 2024 omsatte DSV for 167.106 millioner kroner og havde et samlet CO2-aftryk på 13,340 millioner ton, hvorved DSV har udledt 80 ton CO2 pr. omsat million kroner. I 2023 var DSV’s intensitetstal 81 ton CO2 pr. omsat million, altså et fald på 1 procent 2023-24.

Målepunkt 5: Udvikling i intensitetsaftrykket de seneste tre år – hvor meget har selskabet reduceret/øget intensitetsaftrykket de seneste tre år? Eksempel: I 2021 havde DSV et intensitetsaftryk på 84 ton CO2 pr. omsat million kroner. I 2024 var intensitetsaftrykket faldet til 80 ton CO2 pr. omsat million kroner, altså en reduktion på 5 procent.**

** Bemærk: Alle udregninger i artiklen bygger på det de fulde tal. Eksempelvis er DSV’s samlede scope 1, 2 og 3 CO2-aftryk i 2024: 13.340.000 ton.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

artikelserie
Artikler i serien
Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Samfundsansvar

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank