Med 10 point ud af 10 mulige scorer Nordea maksimumpoint i Økonomisk Ugebrevs nye rating med fokus på transparens omkring ESG-komponenter i topchefers bonusprogrammer. Den finske storbank vinder årets rating for finansbranchen. I bunden ligger Topdanmark med 3 point. Mange danske banker har ikke et incitamentprogram for topchefen, og de indgår ikke i ratingen, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i gennemgangen af ratingresultaterne for finanssektoren.
Nordeas topchef Frank Vang-Jensen tjente 27,3 millioner kroner sidste år, heraf var de 12 millioner kroner bonus – fordelt på et kortsigtet og langsigtet incitamentprogram, der er opgjort til henholdsvis 7,7 og 4,3 millioner kroner, hvoraf en andel bliver udbetalt over en længere årrække.
Ifølge Nordeas seneste vederlagsrapport indeholder Frank Vang-Jensens kortsigtede bonusprogram tre ESG-komponenter, der samlet set vægter 10 procent af programmet. De tre ESG-komponenter omhandler volumen af grøn finansiering, implementering af bæredygtighedsplan samt kønsbalance i bankens ledelseslag.
Nordeas oplysninger om de tre ESG-komponenter har en detaljeringsgrad, der udløser maksimumpoint i Økonomisk Ugebrevs rating af ESG-komponenter i topchefbonus. Sigtet med det nye rating-værktøj er at vurdere og rangere danske selskaber ud fra deres transparens omkring brugen af ESG-komponenter i topchefens bonusprogram. Se mere om ratingens ti målepunkter nederst i artiklen.
Som det fremgår af nedenstående skema, der er designet på baggrund af information fra Nordeas vederlagsrapport, opnår den finske storbank blandt andet point for at oplyse om ESG-komponenternes vægt i incitamentprogrammet, de konkrete mål samt hvorvidt målene er indfriet.
I forbindelse med ratingen har Økonomisk Ugebrev undersøgt aflønningsprogrammerne for topcheferne i tolv af landets største banker og forsikringsselskaber. Otte af selskaberne har ikke et incitamentprogram for topledelsen: Alm. Brand, Arbejdernes Landsbank, Jyske Bank, Nykredit, Ringkjøbing Landbobank, Sparekassen Danmark, Spar Nord og Sydbank.
Derved adskiller bank- og forsikringsbranchen sig markant fra andre brancher – eksempelvis har samtlige fjorten selskaber, der indgår i Økonomisk Ugebrevs rating af life science-branchen, et bonusprogram for topchefen.
ØU rating af ESG i topchefbonus for life science-branchen findes her
Ifølge Jyske Banks seneste vederlagsrapport har det altid været en del af bankens aflønningspolitik ikke at tilbyde resultatorienterede bonusaftaler: ”It is estimated that such incentive structures can increase the risk of conflicts of interest since they may promote short-term and unilateral decisions to the detriment of clients and shareholders and the Group as a whole.”
Kun fire ud af de tolv finansielle virksomheder, nemlig Danske Bank, Nordea, Topdanmark og Tryg, har incitamentprogrammer for topchefen, og alle fire programmer indeholder ESG-komponenter. Oplysningsniveauet er imidlertid meget svingende, fra Nordea i toppen til Topdanmark i bunden.
I Topdanmarks seneste vederlagsrapport oplyser selskabet, at fem procent af topchef Peter Hermanns kortsigtede incitamentprogram omhandler bæredygtighed: “Description of KPI: Sustainability. Initiatives that support progress on our strategic targets for sustainability. Relative weighting of KPI (%): 5%. Achieved result: Above Target.”
Topdanmark uddyber altså ikke i vederlagsrapporten, hvad de strategiske bæredygtighedsmålsætninger specifikt går på. Men i selskabets bæredygtighedsrapport fremgår det, at Peter Hermanns kortsigtede incitamentprogram blandt andet indeholder mål relateret til CO2-reduktion. Topdanmark uddyber dog ikke det konkrete indhold af ESG-målene, hvilken vægt de hver især har i incitamentprogrammet eller hvorvidt de er blevet indfriet. Det er forklaringen på, at Topdanmark ikke opnår point i syv ud af ratingens 10 målepunkter.
Sådan har vi gjort
Med udgangspunkt i virksomhedsrapporter udgivet i 2024 har vi indsamlet data og uddelt point for hvert af ratingens ti målepunkter til 14 danske life science selskaber, 12 finansvirksomheder, C25 og 25 store unoterede (mere om målepunkterne nedenfor).
Alle virksomhederne har i god tid inden udgivelsen fået tilsendt undersøgelsens relevante data og vores umiddelbare pointtildeling. En del virksomheder har benyttet lejligheden til at komme med kommentarer – og vi har i enkelte tilfælde korrigeret data og point.
10 Målepunkter
1: ESG-komponenter: Indeholder topchefens bonusprogram ESG-komponenter?
Yderligere info: ESG-komponenter skal her forstås i bred forstand. Så længe selskabet enten (a) selv eksplicit omtaler det ikke-finansielle målepunktet som hørende under ESG, bæredygtighed eller samfundsansvar eller (b) målepunktet åbenlyst hører til under ESG-paraplyen, hvilket eksempelvis gælder for klima og kønsdiversitet.
En udførlig guide til ratingen med uddybede eksempler til målepunkterne finder her
2: Vægt: Fremgår det klart og tydeligt, hvor stor en andel af bonusprogrammet ESG-komponenter udgør?
3: Konkret ESG-komponent: Konkretiseres mindst en ESG-komponent til at omhandle eksempelvis klima, kønsdiversitet eller et andet ESG-relateret målepunkt?
4: Vægt for konkret ESG-komponent: Fremgår det klart og tydeligt, hvor stor en andel mindst et af de konkrete målepunkter fylder i topchefens incitamentprogrammet.
5: Mål for konkret ESG-komponent: Fremgår det klart og tydeligt for mindst en konkret ESG-komponent, hvilket mål, der skal opnås, for at udløse topchefbonus?
6: Resultat for ESG-komponent: Fremgår resultatet for mindst en konkret ESG-komponent?
7: Bedømmelse af ESG-komponent: Fremgår det klart og tydeligt, hvorvidt den konkrete ESG-komponent har udløst bonus?
8: Konkretisering af alle ESG-komponenter: Er alle ESG-komponenterne konkretiseret således, at det tydeligt fremgår, at de omhandler eksempelvis klima, diversitet eller lign.?
Yderligere info: For at opnå point i dette målepunkt skal der indgå mindst to konkrete ESG-komponenter i topchefens bonusordning.
9: Vægt for alle konkrete ESG-komponenter: Fremgår det klart og tydeligt, hvor stor en andel alle de konkrete ESG-komponenter udgør i topchefens bonusprogram?
Yderligere info: For at opnå point i dette målepunkt skal der indgå mindst to konkrete ESG-komponenter i topchefens bonusordning.
10: Mål, resultat eller bedømmelse: Fremgår mål, resultat eller bedømmelse klar og tydeligt for alle de konkrete ESG-komponenter i topchefens bonusprogram?
Yderligere info: For at opnå point i dette målepunkt skal der indgå mindst to konkrete ESG-komponenter i topchefens bonusordning. Til gengæld udløses der point hvis blot et af de tre omtalte parametre (mål, resultat, bedømmelse) er opfyldt for alle konkrete ESG-komponenter.
Transparens-rating
Hensigten med Økonomisk Ugebrevs ESG-bonus Rating er at give indblik i danske virksomheders åbenhedsniveau omkring ESG-komponenter i topchefbonus set i forhold til 10 udvalgte målepunkter. Undersøgelsen siger således udelukkende noget om, hvordan danske virksomheder rapporterer på området – altså, en transparens-rating.
Hvis en virksomhed ikke eksplicit oplyser, at der indgår ESG-komponenter i topchefens bonusprogram, så tildeles virksomheden 0 point. Dette betyder dog ikke nødvendigvis, at topchefbonussen ikke afhænger af ESG-resultater – det betyder udelukkende, at virksomheden ikke eksplicit oplyser herom.
Oplysninger omkring topchefens bonusordning inddrages kun i ratingen, såfremt oplysningerne optræder i selskabets officielle vederlagsrapport, årsrapport eller ESG/bæredygtighedsrapport.
Bemærk desuden, at rating-designet bygger på to normative præmisser: (a) ESG bør indgå i topchefens bonusprogram og (b) der bør indgå mindst to konkrete målepunkter.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.