Kommentar: I forhold til at levere brugbare og relevante informationer om grønne og sociale målepunkter i topledelsens variable aflønningsprogrammer er de fleste store danske virksomheders rapporteringspraksis så mangelfuld, at man bliver omtrent ligeså oplyst af at stirre ind i en væg. Men der er også lyspunkter, eksempelvis giver Novo Nordisk og Carlsbergs vederlagsrapporter læserne forholdsvis solid indsigt i selskabernes integration af ESG-komponenter i topledelsens bonusprogrammer.
Flertallet af de store danske erhvervsvirksomheder forsøger i deres markedsføring og storytelling over for offentligheden at fremstå som meget grønne og ansvarlige. Men når det kommer til at fremme den bæredygtige omstilling via incitamentprogrammer sætter de fleste store unoterede virksomheder ikke handling bag de fine hensigter.
Bestyrelserne motiverer – eller presser – nemlig ikke topledelsen til at arbejde for at fremme de grønne hensyn ved at indarbejde målsætningerne i ledelsens bonusprogrammer. Det ville ellers være den bedste og mest konkrete gulerod for at sikre, at ledelsen arbejder i den retning.
For nuværende er virksomhedernes rapportering om lønpakkernes konkrete indhold langt fra tilfredsstillende, det gælder også for de børsnoterede – her nøjes nogle med at fortælle, at topledelsens bonus afhænger af ESG uden dog at forklare, hvad det konkret indebærer og hvilke konkrete målepunkter, der ønskes fremmet.
Det gælder eksempelvis GN Store...
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Tilgå ØU hvor du er - med fuld adgang til web og e-magasiner.
299,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her