En undersøgelse fra Erhvervslivets Tænketank viser, at 44% af danske ledere betragter ESG-bonus som signalværdi. Omvendt mener 56%, at det handler om at skabe bæredygtige forandringer. Chefredaktør Morten W. Langer og redaktør ved ØU Samfundsansvar Claus Strue Frederiksen har fremlagt undersøgelsen for eksperter med vidt forskellige bud på, hvordan resultat skal tolkes.
Fagforeningen Lederne og Center for Strategisk CSRD, et samarbejde mellem EY og Erhvervslivets Tænketank, har udarbejdet en rapport om ESG-mål i danske lederes bonusprogrammer. En af rapportens hovedkonklusioner er: ”56% af lederne i undersøgelsen (spørgeundersøgelse blandt 1.012 ledere, red.) angiver, at formålet med ESG-aflønning er at skabe ’bæredygtige forandringer’, mens 44% mener, at det mere drejer sig om ’signalværdi’.”
Anna Thygesen, kommunikationsrådgiver og CEO i WeDoCommunication, er ikke overrasket over, at 44 procent af erhvervslederne mener, at brug af ESG-afhængig løn mere er signalværdi end substans:
”Jeg oplever, at mange ESG-initiativer primært handler om kommunikation, marketing og PR fremfor reelle forretningskritiske projekter. Når man vælger at lade ESG være en del af aflønningen til ledere, får det en aura af seriøsitet, men det ændrer ikke på, at mange mål er bløde, upræcise og nemme at “opfinde” – så de ligner substans uden nødvendigvis at være det,” siger Anna Thygesen.
Ifølge Anna Thygesen bruges ESG i høj grad som branding og signalværdi frem for ledelses- og styringsværktøj: ”Virksomheder er dygtige til at kommunikere om ESG, men det er sjældent, at projekterne reelt ændrer eller har indflydelse på virksomhedernes kerneforretning. Så længe ESG ikke bliver koblet direkte til forretningskritiske mål og bundlinje, er der en høj risiko for, at det hele ender som branding.”
ØU: Har du et godt råd til virksomhederne eller myndighederne i relation til dette resultat?
”Mit råd til virksomhederne er at turde stå frem og definere få konkrete ESG-mål, som virkelig er forretningskritiske og bundlinjerelaterede – og koble dem direkte til ledelseslønnen. Ellers mister virksomhederne både troværdighed og effekt på den lange bane. Og myndighederne bør understøtte det med standardisering og gennemsigtighed, så man ikke kan nøjes med at lave ESG til en smart kommunikationsøvelse,” siger Anna Thygesen.
Modsat Thygesen er Barbara Saitta Bregendal, Group Client Lead & Partner i Lead Agency, faktisk overrasket over, at 44% af de adspurgte erhvervsledere betragter brug af ESG-bonus som signalværdi.
”Men spørgsmålet er også lidt pudsigt stillet. Hvis man aflønner ESG-afhængigt og udbetaler bonus på basis af opnåede målsætninger, er der de facto jo ikke tale om signalværdi. Det er helt reelt. Men man kan diskutere, hvorvidt de målsætninger er ambitiøse nok – er det tydeligt, hvad man måler på og hvem, der har ansvaret for, at man når organisationens mål. Man kan da også sagtens overveje, om aflønningen står mål med ambitionen,” siger hun.
Ifølge Barbara Saitta Bregendal arbejder de fleste store virksomheder meget ambitiøst med ESG og bæredygtighed: ”Dels fordi deres investorer, medier, kunder og øvrige stakeholdere efterspørger det og ikke mindst fordi medarbejdere ofte er stolte af at arbejde for en virksomhed, der tager et reelt ansvar. Mit indtryk gennem mit arbejde med mange af de store danske virksomheder er, at de arbejder stenhårdt på at reducere deres klimaaftryk og sikre en mere divers sammensat medarbejderstyrke.”
ØU: Har du et godt råd til virksomhederne eller myndighederne i relation til dette resultat?
”Jeg synes, proportionalitet er sådan et dejligt ord. Der skal være en proportionel sammenhæng mellem de reelle ESG-aktiviteter en virksomhed iværksætter og den måde, der kommunikeres internt og eksternt om dem på. Er der ikke proportionel sammenhæng, er der en risiko for, at ens aktiviteter opfattes som symbolske – eller udelukkende har signalværdi.”
”Det samme må gøre sig gældende i forhold til ESG-aflønning. Er der en proportionel sammenhæng mellem bonussen og det mål, som udløser den? Og er det gennemsigtigt og tydeligt, hvad man har målt på? ESG-aflønning har kun effekt, hvis målene er transformative nok til faktisk at ændre adfærd og dermed drive en kontinuerlig ESG-indsats,” siger Barbara Saitta Bregendal.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.