Bestyrelser har fået endnu et arbejdsfelt, hvor de skal holde øje med og inspirere den daglige ledelse. Men det er svært, når man kun har overfladisk viden om dette nye område. De første spørgsmål, der skal afklares omkring generativ AI, er dog ret enkle. Men det bliver hurtigt komplekst og risikofyldt, og der skal over en bred kam lægges an til en opgradering af viden – både i og udenfor bestyrelseslokalet, vurderer konsulenthus i ØU’s artikelserie om AI.
De fleste, inklusive topchefer og deres direktionskolleger, blev overrumplede, da ChatGPT kom frem. Pludselig var generativ AI – altså maskiner, der kan danne tekst og billeder – ikke længere fremtidsmusik. Var det svært for direktørerne, som dog har et detaljeret og dagligt opdateret billede af virksomheden og dens marked, var det endnu sværere for bestyrelsesmedlemmerne.
De vidste, at her var endnu et fokuspunkt, hvor de skal teste og inspirere den daglige ledelse. Men hvilke spørgsmål stiller man om en teknologi, som man endnu kun selv kender ganske overfladisk? McKinsey gennemgår i en guide fire vigtige spørgsmål, bestyrelsen bør stille til direktionen – plus ét, de kan stille sig selv.
Det første spørgsmål er for så vidt ligefremt: Hvordan vil generativ AI påvirke vores branche? Konsulenthuset har analyseret sig frem til, at områderne med den mest nærliggende transformation er softwareudvikling, marketing og salg, kundeservice og produktudvikling.
Altså en bred buket, som langt de fleste virksomheder har et eller flere elementer fra. Men selv om ens virksomhed ikke står i forreste frontlinje, er det ikke for tidligt at begynde at forberede sig: Når først et gennembrud kommer, kan det gå hurtigere end noget, man har oplevet før. ChatGPT selv nåede 100 mio. brugere efter blot to måneder, hvilket er det hurtigste nogensinde set for en app.
Andet spørgsmål er mere komplekst, men endnu vigtigere: Hvordan balancerer vi nye muligheder med håndtering af risici? Det blev hurtigt alment kendt, at ChatGPT nogle gange rammer helt uden for skiven. Det skimmer internettet for informationer, men hvis internettet er fuldt af vrøvl om et givet emne, kan det gå igen i svaret til ChatGPT-brugeren.
Det kan man indtil nu more sig lidt over og måske også betrygge sig ved, at maskinen langt fra er mennesket overlegent. Men det store problem er netop, at mennesker kan manipulere den kunstige intelligens. Det åbner for helt nye typer af cyberkriminalitet.
Hvordan skal virksomheden organisere generativ AI? Mange virksomheder har i forvejen erfaring med andre typer af AI. Håndteringen af dette har man typisk overladt til de hjørner af organisationen, hvor anvendelsen er relevant. For mange virksomheder vil denne model ikke kunne genanvendes ved generativ AI – hertil er det for omfattende. I stedet foreslår McKinsey at ansætte en person med centralt ledelsesansvar i forhold til arbejdet med generativ AI. Vedkommende kan eventuelt få opbakning af en arbejdsgruppe med deltagelse af relevante specialister.
Har virksomheden de fornødne kompetencer? Konsulenthuset deler dette op i tre underpunkter: Teknologi, medarbejdere og organisationens kultur. For så vidt angår det første skal man være opmærksom på, at de kommende løsninger typisk vil trække på både interne og eksterne data. Derfor går det ikke længere at have en bedaget database, der ikke taler sammen med moderne databaser.
Omkring personale med de nødvendige kompetencer kan man forudsige alvorlige mangelsituationer, når alle eller mange virksomheder skal bruge medarbejdere med samme kompetencer.
Generativ AI vil dog også overflødiggøre meget it-arbejde, så for en stor del handler det om at være parat til efteruddannelse i stor skala. Kulturelt er det naturligvis vigtigt, at man er parat til at tage noget nyt til sig. Men det kulturelle aspekt rækker videre: Medarbejderne skal også opfatte det naturligt at tage et medansvar for at undgå den nye teknologis faldgruber.
Endelig er der tillægsspørgsmålet, som bestyrelsen kan stille sig selv: Har vi – altså i bestyrelsen – kundskaber nok til at bære ansvaret for generativ AI? De fire ovenstående temaer er jo, trods alt, kun en begyndelse. Det er specielt på tech-fronten en evig diskussion, for man er for længst forbi det punkt, hvor man bare kan vælge en specialist ind. Området “den digitale verden” er alt for stort og komplekst.
Sten Thorup Kristensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.