Det er ikke nødvendigvis den rette løsning for alle virksomheder at ansætte en AI-chef på direktionsniveau. Hvis man spørger konsulenthuset Russell Reynolds afhænger svaret af flere elementer, blandt andet hvor store ambitioner man har.
AI er allerede i gang med at forandre vores verden. Alt tyder på, at vi kun er i starten af den store omvæltning. At vi står overfor en massiv forandring, der stadig er svær helt at forestille sig.
Derfor bør man som bestyrelse og topledelse være åben og nysgerrig. Og det gælder især for virksomheder. Hvis de vil følge med forandringen, benytte den, profitere på den, kræver det investering. I ressourcer, i mennesker og i teknologi. Men hvor meget og hvordan – og hvornår?
Hvilke profiler, der er nødvendige, afhænger af virksomhedens mål og ambitionsniveau. Derfor giver det mening at tage et skridt tilbage og overveje hvilke stillinger, der bedst matcher virksomhedens overordnede strategi.
For mange virksomheder vil der allerede være en Chief Information Officer (CIO) eller en Chief Data Officer (CDO) i ledergruppen. Det naturlige spørgsmål er så, om der også bør ansættes en Chief AI Officer. Svaret på det spørgsmål afhænger af flere faktorer. Helt kort og firkantet, kan man ridse følgende scenarier op:
1) Hvis målet primært er at anvende AI til at forbedre produktiviteten, kan det være en god idé at ansætte en AI-leder med et operationelt fokus.
2) Er fokus derimod på at forbedre kundeoplevelser og interaktioner med forbrugerne, vil en AI-leder med et kommercielt fokus være det bedste valg.
3) Hvis man derimod er klar til at tage det store skridt og har ambitiøse AI-planer, kan det være den rette løsning at ansætte en Chief AI Officer i topledelsen. En, som i tæt samarbejde med CEO’en, kan arbejde strategisk for at transformere virksomheden.
Man kan også overveje disse tre AI-roller
Udover en Chief AI Officer kan det være relevant at se på andre ledende stillinger, der kan indgå i et supplerende AI-team. Her er tre mulige roller:
AI Transformationschef: Denne rolle er ideel, hvis målet er at implementere en AI-strategi på tværs af virksomheden. Stillingen kræver ikke nødvendigvis dyb teknisk AI-ekspertise, men en god forståelse af virksomheden samt erfaring med ledelse og forandringsprocesser er vigtig.
AI Produktchef: Denne person fungerer som brobygger mellem den tekniske og den kommercielle verden. Det kræver en dyb teknisk forståelse kombineret med gode kommunikationsevner. På den måde, bør man kunne omsætte teknologiske løsninger til produkter, der imødekommer forbrugernes behov.
AI Innovationschef: En mere overordnet rolle, hvor målet er at løfte virksomheden til et nyt niveau. Derfor er det vigtigt at have kendskab til både AI, virksomhedens strategi og de muligheder AI medbringer. Denne person skal kunne udfordre eksisterende tankegange og skabe en klar vision for fremtiden.
Chief AI Officer eller ej?
En Chief AI Officer er en systemtænker, der ser virksomheden oppefra og har overblikket. De forstår både kundernes behov, kender de forskellige afdelinger, og ved hvad der kræves for at udvikle og implementere AI. De har en overordnet rolle, der går ud på at samle alle enderne, og sikre at strategien drives fremad.
Derudover har en Chief AI Officer også ansvaret for at holde øje med juridiske og etiske spørgsmål. Et meget væsentligt område i en tid hvor AI-teknologi udvikler sig hurtigt, og reguleringer stadig bliver udarbejdet.
Hvis man har en ambitiøs strategi og virkelig ønsker at skabe en markedsændring, kan en Chief AI Officer være en meningsfuld ansættelse. En Chief AI Officer kan også være en god løsning, hvis man ønsker at sende et tydeligt signal om virksomhedens fremtidige retning. Rollen viser både medarbejdere og markedet, at man er seriøs omkring AI. Det kan også hjælpe med at tiltrække AI-talenter.
Dog peger Russell Reynolds på, at en Chief AI Officer nok kun er en overgangsrolle. På et tidspunkt, når AI bliver en integreret del af den daglige drift, ligesom internettet er i dag, vil behovet for en særskilt lederrolle måske forsvinde. Men den tid er ikke nu. I dag er der et stort behov for ledere, der kan håndtere transformationen og forstår teknologien i dybden.
MAL